יושב ראש הכנסת והשר לשעבר, שלמה הלל, הלך הערב (שני) לעולמו בגיל 97. הלל, איש מפלגת העבודה, כיהן כחבר כנסת מ-1951 עד 1992 (לא ברציפות), כשר הפנים וכשר המשטרה, כיו"ר הכנסת התשיעי (בין 1984 ל-1988), וב-1998 זכה בפרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. עוד שימש כיו"ר המועצה לשימור אתרים.

הלל נולד ביראק ב-1923 ועלה ארצה עם משפחתו כשהיה בן 11. בשנות ה-40 עזר בהעלאת יהודים מעיראק, והיה ממייסדי קיבוץ מעגן מיכאל. ב-1952 נבחר לכנסץ מטעם מפא"י, וב-1959 הפטר לתפקיד שגריר ישראל בגינאה, ומאוחר יותר גם בחוף השנהב ובניגריה. עד 1969 המשיך לשמש בתפקידים שונים במשרד החוץ, ואז נבחר שוב לכנסת מטען מפלגת העבודה.

שלמה הלל בשנת 1975 (צילום: משה מילנר, לע''מ)
שלמה הלל בשנת 1975 (צילום: משה מילנר, לע''מ)

ב-1969 נבחר כשר המשטרה, תפקיד בו כיהן במשך שמונה שנים בממשלות גולדה מאיר ויצחק רבין. בנוסף, ב-1974 שימש למשך מספר חודשים כשר הפנים בעקבות שינויים בקואליציה. בכנסת ה-11 שימש כיו"ר הכנסת, והמשיך לכהן כח"כ עד 1992. ב-1993 התמודד על תפקיד נשיא המדינה, אך הפסיד לעזר ויצמן.

הלל נישא ב-1952 לתמימה, וב-2011 התאלמן. לזוג נולדו בן, אהרון, ובת, הגר, שנפטרה ב-2005, ושלוש נכדות. הלל התגורר ברעננה.

שלמה הלל בשנת 2014 (צילום: אריאל בשור)
שלמה הלל בשנת 2014 (צילום: אריאל בשור)

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד להלל: "קיבלתי בצער רב את בשורת פטירתו של שלמה הלל, יושב ראש הכנסת האחת העשרה, שר הפנים והמשטרה וחתן פרס ישראל. הוא היה מדור הנפילים, דור שנאבק במו ידיו על הקמתה של מדינת ישראל, על ביצורה ועל קיומה כמקלט בטוח לעם היהודי. הוא פעל להבאתם ארצה של עולים ועולות מארצות המזרח בדרכים רבות ומגוונות, בגלוי ובסתר, במבצעי העפלה נועזים ומרחיקי ראות ורבים חייבים לו את עלייתם והשתרשותם בארץ. 

"כיושב ראש הכנסת הוא היה אמון על ביצור מעמדם ואיתנותם של הדמוקרטיה הישראלית ובית המחוקקים ודרש מחברי הכנסת להקפיד בפיקוח פרלמנטרי על הרשות המבצעת. מי יתן ונשכיל לפעול לאור דבריו החשובים ונקפיד: ״לשמור מכל משמר על הדמוקרטיה, מפני הקמים עליה ובמיוחד מפני הקמים עליה מבית״.  יהי זכרו ברוך".

שלמה הלל בכנסת בשנת 1978 (צילום: יעקב סער, לע''מ)
שלמה הלל בכנסת בשנת 1978 (צילום: יעקב סער, לע''מ)

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, אמר: "ישראל נפרדת היום מאחד מהאצילים שבמנהיגיה. איש ציבור מסור, שפעל רבות למען תקומת המדינה ובניינה, ועשה רבות לעידוד העלייה ולהבאתם של עולים רבים ארצה במבצעים נועזים.

"הפרידה משלמה הלל היא פרידה ממנהיג ציוני יוצא דופן, שמדינת ישראל חייבת לו רבות על עשייתו הציבורית והדיפלומטית ארוכת השנים. מנהיגותו מעוררת ההשראה של שלמה הלל תחסר לנו מאוד. אני מוסר את תנחומיי למשפחתו".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג: "‏לשלמה הילל ולי היה מנהג קבוע- כל שנה התקשרתי לברך אותו ליום הולדתו ועוד חודשיים היינו אמורים לחגוג לו 98. איש ציבור מזן נדיר. משרת עם ומדינה כל חייו, עניו וצנוע. גיבור עליית יהודי עיראק, שר בממשלות ישראל, יו״ר הכנסת , יו״ר קרן היסוד והמועצה לשימור אתרים. יהי זכרו ברוך!".

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי ספדה לו וכתבה: "ביום חמישי האחרון עוד הספיק שלמה הלל לצרף את שמו כדי לסגור את רשימת המפלגה לכנסת הקרובה, והערב איננו. הלל, איש נעים הליכות ומרשים, היה מעמודי התווך של תנועת העבודה והשאיר את חותמו בפעילותו הענפה בממשלה וכיו"ר כנסת מרשים וממלכתי במיוחד. חיזוק ידיים ותנחומים למשפחתו".

שלמה הלל ימים לפני מותו, חתם על הצבתו במקום של כבוד בסוף רשימת העבודה לכנסת ה-24 (צילום: ללא קרדיט)
שלמה הלל ימים לפני מותו, חתם על הצבתו במקום של כבוד בסוף רשימת העבודה לכנסת ה-24 (צילום: ללא קרדיט)