עם פקיעת כהונתו של בני גנץ, ישראל נותרה החל מהיום (חמישי) ללא שר משפטים, מהלך שהותיר בהלם בכירים לשעבר במערכת המשפט. שר המשפטים לשעבר, אבי ניסנקורן, שוחח עם אילנה דיין בגל"צ, וטען כי "היעדר שר משפטים זה תמרור אזהרה לדמוקרטיה הישראלית, נקודת שפל".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע מחוץ למשרד המשפטים והזהיר: "ביבי רוצה לשים פה כהניסט" (צילום: גלעד רשף)

לדבריו, המצב הנוכחי לפיו אין מינוי שר באופק מהווה "אירוע טרגי, התדרדרות". כמו כן, ניסנקורן התייחס לטענות נגד גנץ, שלכאורה ניסה להדוף רכישת מלאי חיסונים למדינה ואמר: "הוא ישחרר את זה, אם זה דחוף, אני בטוח שגנץ יעשה את זה, הבריאות צריכה להיות מחוץ לפוליטיקה".

שר המשפטים לשעבר, דן מרידור, תקף:  "זה חמור, בעיקר כשזה חלק ממעשים שמזעזעים את המערכת ויסודותיה. הכל מטעם אישי ולא ענייני". 

לדבריו, "היה צריך להיות גבול שלא חוצים - גם כשאדם נאבק על חפותו. הגבולות נחצים כל הזמן וצריך להפסיק את הפארסה הזו, כי זה מחבל בתפקוד היום יומי של הממשלה".

הוא חתם את דבריו באומרו כי "משרד המשפטים נמצא תחת מתקפה חסרת תקדים מפני שהוא העז להתייחס לנתניהו ככל אדם".

"כשאין שר, אין למי לתת דין וחשבון"

מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור התייחסה אף היא לנושא בשיחה עם ניסים משעל וגיא פלג ב־103FM, והביעה את דעתה על הדברים: "יש סדרה של פונקציות שאין בממשלה, והרגילו אותנו שאין אותן. אין תקציב, אין מפכ"ל. המצב כבר הפוך, אנחנו צריכים פתאום לנמק למה אנחנו צריכים את כל הדברים האלה". היא הוסיפה: "אין למי לתת דין וחשבון, בוודאי במציאות בה משרות המנכ"ל ופרקליט המדינה הם במילוי מקום".

היא הסבירה את חומרת המצב כאשר אין שר למשרד המשפטים, ואמרה: "מדובר במשרד ענק ומורכב, עם 5,000 עובדים, שלושה מיליארד שקלים תקציב ו-40 מנהלי יחידות שונות. כל הפונקציות שאמורות להיות במצבים של עימות ופיקוח ולעשות מהלכים שלא בהכרח נעימים, מוחלשות כשאין שר". 

המנכ"לית לשעבר ציינה כי נדרש הסבר מראש הממשלה בנימין נתניהו, לכך שלא ימונה שר. "אני חושבת שזה דיון לגיטימי, אבל לא קיבלנו ממנו שום הסבר לדבר הזה", אמרה בתום הריאיון. 

שי ניצן, פרקליט המדינה לשעבר, הוסיף: "אי אפשר להאמין שאני צריך להסביר למה צריך בישראל שר משפטים. יש דברים שרק השר מוסמך לעשות".

"הציבור לא מודע להשלכות החמורות של הדבר הזה", הוסיף ניצן. "כל הזמן צועקים 'משילות', ודווקא מה שקורה כאן זה שהסמכויות עוברות לפקידים. זה לא עניין פוליטי שצריך להתגבר על המשקעים - לא יכול להיות שלא יהיו שרים".