השב"כ פרסם אתמול את פרטי בכירי החמאס ברצועת עזה שחוסלו בשיתוף פעולה עם צה"ל, כחלק מסבב הלחימה במבצע "שומר החומות". על פי הפרסומים, בין הבכירים שחוסלו היו מפקד חטיבת העיר עזה, יד ימינו של מוחמד דף שהיה ראש מערך הסייבר ושיפור הטילים של חמאס, ראש מערך הייצור בארגון ו"פורום המטה הכללי" של ארגון הטרור. הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי התייחס להתפתחויות האחרונות בגזרה, בתוכניתם של בן כספית וינון מגל, ששודרה הבוקר (חמישי)  ברדיו 103FM ומסר כי בסביבת חמאס נראים ניצנים של שבירה מן הסבב הנוכחי. "יש פה סוג של הלם, וניצבת בשטח בקשה של חמאס להפסקת אש", אמר. 

יחזקאלי ציין כי השילוב בין חג העיד אל פיטר המצוין היום, לבין ההרס וההרוגים ברצועת עזה, יוצר מצב של סדקים בסביבת החמאס. "מנסים להתחיל שגרת חג, יש המון הלוויות של כל החיסולים של אתמול, ידיעות לא מאומתות על שר הפנים של חמאס שאם היה ניסיון חיסול זו עלית מדרגה. הם בשלב ההלם כרגע מתגובת צה"ל, לא שהייתה תגובה מדהימה; ובקשה עומדת וניצבת להפסקת אש מצד חמאס, שהיה מאוד רוצה לצאת עשיו בתחנת יציאה מסיפור הזה".

על ההקבלה של הפגיעה שחווה חמאס בימים האחרונים לבין ההרתעה שיצרה מלחמת לבנון השניה מול חיזבאללה, אמר יחזקאלי: "אני לא מסכים עם זה, אני יודע שהצבא היה רוצה לראות את זה, זה דומה אבל לא ממש. אל מול ההישג של חטיפת 2 החיילים והמלחמה, לחמאס יש קצת יותר הישג. תראה את השתיקה של אבו מאזן, את פריצת ערביי ישראל וזו הנקודה ששוברת את השוויון. את מה שקורה ברחובות ישראל אני מייחס לחמאס, אם אתה מכניס את זה לסל ההצלחות שלו זה קצת שמחת עניים של הצבא. יש עוד הרבה עבודה בעזה, הצבא הצליח להשיב חלק מההלם ומהניצחון התודעתי שחמאס הביא, אבל העבודה עוד ארוכה. זה לא דומה לנסראללה, עובדה שחמאס ממשיך לירות".

כשנשאל על הפרעות שאירעו בימים האחרונים בקרב ערביי ישראל, במקומות שנחשבו לסמל לחיים בדו קיום בהם התמיכה בחמאס מועטה עד לא קיימת, השיב הפרשן לענייני ערבים: "אתה רואה את זה בעיניים מערביות, חמאס זה סוג של רגש שקיים אצל כל המאמינים, השאלה אם אתה מדליק אותו. זה לא שהם מיעוט, ברגע שיש רגשות דתיים, גם כאלה שלא מצטרפים, יקפצו. בשנת 2000 שאלנו למה הם קפצו, מה קרה? הם ראו שיש אפשור למשהו שהיה חבוי הרבה זמן בבטן ויכול לצאת. אני מכיר את לוד מעולה, אשתי בת העיר, סבתא שלה, שגרה מול הערבים שם, ניצולת שואה, סיפרה שסגרה את הדלת כי ידעה שמשהו מתהפך. התהפך כי הם ראו שכנראה יש מומנטום לרגש עתיק שאפשר היום לעלות על היהודים".

אבל מה קרה? החולשה הפוליטית?
"וודאי, למה פוליטית? יש חולשה ברחוב, תראה את השוטרים, איך אנחנו מתנהגים. הפזורה הבדואית לא מקרין? חולשת הישראלים לא מקרינה? מוגבלות השוטרים? עזות מול שוטרים? זה מחלחל בטח במקום כמו לוד שיש שנים את עניין הכספומטים והפשע. להפוך את זה ביום אחד להלביש על זה רגש דתי ולשים שדגל אש"ף במקום ישראל זה משהו שקיים בבטן ויוצא רק כאשר זה מתאפשר. כשלא אפשרנו את זה שנים זה לא קרה אבל זה קיים. 

"אני לא מאשים את המגזר הערבי ולא את החמאס זו עבודה שלנו, זה כמו ראש עיריית ניו יורק שהיה צריך להחזיר שליטה בהארלם, תאכוף בנייה לא חוקית, אל תזניח את הדברים האלה והם רואים את ההזנחה"

ינון מגל טען בתגובה כי "התקשורת ורוחות של שמאל פרוגרסיבי מסרסים, זה תהליך של שנים ששוטר בסופו של דבר מפחד לירות באירוע". על כך אמר יחזקאלי: "אנחנו מדינה שמאוד מקדשת את הדמוקרטיה וזה טוב וזה עוצמה וזה חיינו אבל אתה צריך לקחת בחשבון שכשאתה חי במרחב שלפעמים 'אובר' נתינה שלך והליברליות נתפסת כחולשה".

בסיום הריאיון אמר יחזקאלי כי לצד האירועים האלימים הוא גם מזהה ניצנים של תהליך ישראליזציה בקרב חלקים בתוך החברה הערבית בישראל. לדבריו, ככל שהנהגת המדינה תשדר יותר איתנות במרחב המזרח תיכוני, כך יותר ויותר ערבים ירצו להיות חלק מן הזהות הישראלית. "אני רואה תהליכי ישראליזציה בערביי ישראל שנים, גיוס לשירות לאומי, תראו את לשכת הגיוס בנצרת. הם מעדיפים את האזרחות הישראלית, לומדים באקדמיה, זה תהליכים מעולים שאומרים שהם הבינו מי החזק פה. אל תהיה פראייר, ברגע שמבינים שאתה פראייר הם אומרים 'אנחנו לא רוצים'. אבו יאיר היה עם הסכמי אברהם, ראו אותו כאבא של השבט, אבל ברגע שאבו יאיר מתנהג כמו אום כולתום, כמו אמא או אחד שמכיל, הוא לא יכול להיות ראש שבט".