"המטרה שלנו היא אחת: האמת נגד השקר, להוציא את האמת לאור", אומרת סער נווה, חברה בקבוצת וואטסאפ שמטרתה לתת קונטרה להסברה האנטי־ישראלית המופצת ברחבי העולם. מאז תחילת מבצע "שומר החומות" החליטו אנשים פרטיים, שלא עוסקים בדיפלומטיה בחיי היומיום שלהם, להירתם למען המאמץ ההסברתי. נווה, בעלת משרד ניהול סושיאל מדיה ותוכן המתמקד במותגי אופנה ולייף סטייל, היא אחת מהם.

"שני עובדים במחלקת השיווק של חברת פקטורי 54, מאור צוקרן ודולב רפאל, התחילו עם קבוצה קטנה של משפיענים מהארץ במטרה להילחם במסרים השקריים שמופצים בעולם, וביקשו ממני להצטרף אליהם", היא מספרת. "כיום יש לנו בקבוצה 190 איש, ביניהם מורן אטיאס, עדן פינס, אופירה אסייג, דנית גרינברג, רני רהב, עומר נודלמן, נטע אלחמיסטר וגם משפיענים מהעולם. פנינו גם למשרד החוץ כדי שישתמש בנו כצינור להפצת המסרים".

הקמפיין של הקבוצה של סער נווה להסברה ישראלית ברקע מבצע ''שומר החומות'' (צילום: צילום מסך)
הקמפיין של הקבוצה של סער נווה להסברה ישראלית ברקע מבצע ''שומר החומות'' (צילום: צילום מסך)


איך מתנהלת הקבוצה הזאת?
"בעזרת יוצרי תוכן, מעצבים גרפיים ועורכי וידיאו, אנחנו יוצרים תכנים הסברתיים ומנסים כמה שיותר לשמור על מסר אחיד. כל אחד יוצר את התכנים האותנטיים שלו, אנו משלבים עובדות ואירועים שקרו בשטח ומבקשים מהעוקבים שלנו להפיץ את התכנים כמה שיותר. למשל, לאחרונה הפצנו סרטונים שעונים על התכנים השקריים שהדוגמנית בלה חדיד מפיצה".

אילו תגובות אתם מקבלים?
"כולנו מקבלים תגובות מפרו־פלסטינים, ועונים בסבלנות לכל אחד כדי שיבינו את הצד שלנו. הגענו למצב שאנחנו מתכתבים עם סלבס מכל העולם ומסבירים את המצב. זה ממש חמ"ל הסברתי. אנחנו מצליחים להגיע לאנשים שאין להם שום ידע בנושא דרך אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר וטיקטוק, ופעמים רבות הם מודים לנו בסוף השיחה על ההסברים".

נווה מספרת שיחד עם אושיית הרשת אשלי בקשי־וקסמן ונשים נוספות, הקימה חדר בפלטפורמת "קלאבהאוס", רשת חברתית חדשה ופופולרית שמאפשרת לאנשים מכל העולם לשוחח זה עם זה בזמן אמת: "שוחחנו בין השאר עם בחור ערבי מוסלמי מארצות הברית, שטען שאנחנו אשמים בכל. ניהלנו שיחה שהסתיימה בכך שכולנו רוצים רק לחיות".

המסרים נגד ישראל שהפיצה הדוגמנית הבינלאומית בלה חדיד לא הכעיסו רק את נווה. גם שני פדר, חוקרת טרנדים ויוצרת תוכן בתחום האופנה, בעלת קהילת "פדריישן" באינסטגרם עם 23 אלף עוקבים, ראתה וזעמה. "אופנה זה לא רק בגדים, גם שנאה ואנטישמיות זו אופנה", היא מסבירה.

שני פדר, חוקרת טרנדים ויוצרת תוכן בתחום האופנה (צילום: רואי בוקובזה)
שני פדר, חוקרת טרנדים ויוצרת תוכן בתחום האופנה (צילום: רואי בוקובזה)


"כמו שבלה חדיד תלבש ורוד פוקסיה וכולם ירצו להתלבש כמוה, אז כשהיא אומרת שישראל מבצעת טיהור אתני, זה מה שאנשים חושבים. קורה משהו ממש מסוכן. בלה ואחותה ג'יג'י חדיד אובססיביות להוציא את מדינת ישראל רע ולהפיץ פייק ניוז ועובדות שקריות. יש להן המון עוקבים שבעצם מחקים את מה שהן עושות או אומרות".

בימי שגרה הקהילה של פדר מנתחת וסוקרת טרנדים עולמיים, הפעם הן החליטו להתגייס לטובת ההסברה העולמית: "ביקשתי מחברות הקהילה לשלוח תמונות מהחיים שלהן בזמן האזעקות, מה הן רואות וחוות. ערכנו הכל לסרטון אחד שהפצנו באינסטגרם. בנוסף, אנחנו עוברות על חשבונות של משפיענים אנטי־ישראליים עם מאות אלפי עוקבים, ומתחילות להפציץ בתגובות שמסבירות את המצב מהצד שלנו. יש כמה מפורסמים שבעקבות התגובות שלנו מחקו את הפרסומים השליליים נגד ישראל".

מלבד זאת, חברות הקהילה של פדר פונות לחברות אופנה שהפרזנטורים שלהן משתפים תגובות אנטי־ישראליות. "אנחנו מיידעות אותן שהפנים של החברה הם אנשים שמשדרים הסתה ופייק ניוז ומצהירות שלא נקנה מהן יותר", היא אומרת. "יש לא מעט דוגמניות מפורסמות עם מלא עוקבים שפשוט מפיצות שנאה, וגם אם המותגים לא יחליפו אותן מחר בבוקר, לפחות שהנושא יעלה לתודעה".

קמפיין ההסברה של שני פדר (צילום: צילום מסך)
קמפיין ההסברה של שני פדר (צילום: צילום מסך)

סרטונים מהממ"ד

קבוצת וואטסאפ נוספת שפועלת למען ההסברה הישראלית היא "מבצע הסברה בעורף # תורנו", שנוסדה על ידי אינסה באס וחברים בה 116 אנשים עם מגוון דעות פוליטיות. "המטרות שהוצבו היו שיפור המעמד של ישראל במדיה החברתית, דיווח והסרה של עמודים שמפיצים אמירות אנטישמיות ופייק ניוז ובניית בנק תגובות באנגלית", מספר שגיא גלעד, רכז שכבה בתיכון מראשון לציון שחבר בקבוצה. "אנחנו רוצים להראות גם את הצד שלנו בעולם, להראות שיש סיבה לתקיפות בעזה, להראות שאנחנו בסוף רוצים שלום ולא מחפשים את הריב".

כיצד ההסברה מתבצעת בפועל?
"אם מישהו רואה פוסט עם קונוטציה אנטישמית או פייק ניוז, הוא מעלה לינק בקבוצה ואנחנו מגיבים לפוסט ומדווחים עליו במקרה הצורך. רובנו יושבים שעות על הרשתות החברתיות, ומחפשים פוסטים כאלה. לצערנו היו מקרים שבהם מחקו לנו תגובות והשאירו רק את התגובות הפרו־פלסטיניות. אנחנו לא יורדים נמוך ומשתמשים בקללות או נאצות. המטרה שלנו היא לשמור על הסברה נקייה".

למה לא להשאיר את ההסברה בידיים של המדינה?
"גם אם מערך ההסברה הלאומי שלנו פועל בסדר, עדיין קשה להתחרות בעשרות מיליוני מוסלמים פרו־פלסטיניים ברחבי העולם. לכן כולנו מרגישים כאילו אנחנו במילואים, מבחינתנו זה ממש צו 8".

ליאת כהן, בעלים של חברת הדיגיטל "פוניה" פתחה ביחד עם עובדת החברה טל קריחלי את קבוצת הטלגרם "מתנדבים להסברה ישראלית בעולם". "התחלתי להגיב באופן פרטי לאנשים שניהלו בפייסבוק ובאינסטגרם שיח פרו־פלסטיני אלים, וכך עשתה גם טל", היא מספרת. "תוך זמן קצר טל ואני הבנו שכמונו יש הרבה אנשים ובמקום שכל אחד יעבוד בנפרד, יהיה לנו קל יותר אם נתאגד".

בקבוצה חברים 262 אנשים מהארץ וממדינות שונות בעולם. הם משתפים בחומרי הסברה, מתייעצים אחד עם השני בדרך הנכונה לענות לאמירות אנטי־ישראליות שבהן הם נתקלים ברשת ומשתפים פרופילים שמפיצים מסרים אנטישמיים, על מנת שכל חברי הקבוצה ידווחו עליהם. כמה עשרות בני נוער שחברים בקבוצה מפיצים את המסרים ברשת הפופולרית בקרב בני גילם, הטיקטוק.

"כמה מחברי הקבוצה שלחו סרטונים שלהם מהממ"ד כדי שנשתמש בהם להפצה", אומרת כהן. "לפעמים אנחנו מנהלים שיח עם אנשים ברשת, ולפעמים גם מצליחים לשכנע אותם".

טל קריחלי, פתחה יחד עם חברתה את קבוצת הטלגרם ''מתנדבים להסברה ישראלית בעולם'' (צילום: צילום פרטי)
טל קריחלי, פתחה יחד עם חברתה את קבוצת הטלגרם ''מתנדבים להסברה ישראלית בעולם'' (צילום: צילום פרטי)


ספרי על מקרה שבו לא הצלחת לשכנע.
"ניהלתי שיחה עם יפנים לפני כמה ימים וניסיתי להסביר להם בכל דרך את הצד שלנו, אבל הם לא השתכנעו. השיחה הידרדרה לכך שהם תקפו אותנו ולא הבינו איך אנחנו יכולים לקחת צד קורבני כשיש לנו את הצבא הכי חזק בעולם".

מעבירים הלאה

הדר צור, יועצת תקשורת בחברת "דבי תקשורת", התגוררה במשך שנים רבות בחו"ל ועדיין שומרת על קשר עם חבריה מרחבי העולם. פוסט שהעלתה מכרה שלה מאוסטרליה גרם לה לעשות מעשה: "זה היה יום לאחר שירו לראשונה טילים לתל אביב. אותה מכרה אוסטרלית כתבה בפוסט שמה שקורה בפלסטין זה לא מסובך, ישראל פשוט עושה טיהור אתני בעזה. אמרתי לעצמי, איך היא יושבת באוסטרליה וכותבת ככה? זה שיגע אותי".

היא הוסיפה: "ההסברה שלנו מאוד ממסדית בעיניי. תמונה של כיפת ברזל יכולה אולי לעודד אותנו, הישראלים, אבל לקהל בחו"ל היא נראית כמו נשק. כשתיגמר המלחמה, נבין שהיינו כושלים במערך יחסי הציבור של ישראל. אנחנו לא מצליחים לתקשר את הצד שלנו בעוד כל פוסט של ג'יג'י חדיד הוא כמו עוד רקטה".

צור החליטה להשתמש בנשק אחר - בפורמט של סטורי: "העליתי ברשתות הסברים לגבי מה שקורה פה. עשיתי למשל כרוניקה של האירועים, יום אחרי יום, משייח' ג'ארח ועד עכשיו. עשיתי את זה בצורה אותנטית, כאילו אני כותבת לחברים שלי".

הדר צור, יועצת תקשורת בחברת ''דבי תקשורת'' (צילום: באדיבות דבי תקשורת)
הדר צור, יועצת תקשורת בחברת ''דבי תקשורת'' (צילום: באדיבות דבי תקשורת)


אילו תגובות את מקבלת?
"ברגע שאנשים בחו"ל מבינים מה קורה, הם מעבירים את זה הלאה. פתחתי אופציה לשאול שאלות ואני מנהלת שיחות עם אנשים בפרטי. מישהו למשל שאל על כיפת ברזל ולמה בעזה מתים ובישראל לא. מישהי אחרת כתבה לי שהפכתי להיות המקור שלה, ושהיא לא סומכת על אף אחד אחר".

גם ילדים התגייסו לטובת מערך ההסברה הפרטי של הישראלים, בהם סופי בת ה־9, בתה של טליה קליין פרז. "נולדתי וגדלתי בארצות הברית, יש לי המון חברים ברחבי העולם והרגשתי את הצורך להראות את הצד שלנו, כי כל הזמן רואים רק את הצד הפלסטיני", אומרת קליין פרז, העוסקת בכתיבת תוכן באנגלית וייעוץ שיווקי ומנהלת את קבוצת הפייסבוק "מטיילים בחו"ל עם ילדים". "רציתי שהבת שלי תספר איך זה לרוץ בשלוש וחצי בבוקר למקלט".

איך הילדה הגיבה ליוזמה שלך?
"בהתחלה היא לא חשבה שמישהו ירצה לראות את זה. אחר כך שיתפה פעולה. באחד הסרטונים היא סיפרה שהיא ישנה בסלון כדי להיות יותר קרובה לדלת, הראתה את הדרך למטה למקלט ואת המשחקים שיש לה שם. בסרטון נוסף היא שיתפה בחששות שלה ובדאגות לחברים. אני מפיצה את הסרטונים בפייסבוק, באינסטגרם ובטיקטוק והחברים ובני המשפחה מעבירים את זה הלאה. אני מקבלת לא מעט הודעות פרטיות מאנשים שאומרים תודה על שאנחנו מראים את הצד השני".

"מצאתי לנכון לשתף את האמת על מה שקורה, כי אני לא יכול לראות את השקרים המעוותים שמופצים בעולם", מספר גם יוסף חדאד מנצרת, מנכ"ל עמותת "ביחד - ערבים זה לזה", שאף הוא פועל בכל המדיומים בהסברה פרו־ישראלית. "לפני כמה ימים ראשידה טליב, המכהנת כחברת בית הנבחרים של ארצות הברית, עיוותה את העובדות בנאום שלה. לקחתי חלק מהנאום, עשיתי סרטון שלי כתגובה לדבריה, והוא הגיע בכל המדיות החברתיות לכשלושה מיליון איש".

טליה קליין פרז, עוסקת בכתיבת תוכן באנגלית וייעוץ שיווקי ומנהלת את קבוצת הפייסבוק ''מטיילים בחו''ל עם ילדים'' (צילום: צילום פרטי)
טליה קליין פרז, עוסקת בכתיבת תוכן באנגלית וייעוץ שיווקי ומנהלת את קבוצת הפייסבוק ''מטיילים בחו''ל עם ילדים'' (צילום: צילום פרטי)


מדוע חשוב לך לעסוק בכך?
"כי אני ישראלי. אני גאה להיות ערבי, גאה להיות ישראלי. המלחמה הזו היא לא של ישראל נגד הפלסטינים אלא ישראל נגד חמאס, נגד הטרור. חשתי את הצביעות שיש בסיקור המלחמה בעולם, ולי כאזרח מדינת ישראל, כערבי שמטווח על ידי חמאס, חשוב להראות את האמת".

אתה מקבל תגובות נאצה?
"אני מקבל לא מעט קללות. אומרים שאני בוגד או שמכרתי את העם בשביל כסף, למרות שאני עושה הכל בהתנדבות. הרבה חברים שלי שואלים איך אני ממשיך עם כל הקללות והאיומים, ואני עונה שעל כל הודעת איום, אני מקבל 20־30 הודעות תמיכה".