"המשבר לא התחיל עכשיו": התקרית הדיפלומטית עם פולין הגיעה אמש לשיא חדש, כששגריר פולין בישראל זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ. מה עומד מאחורי המשבר, ואיך ניתן לשקם את היחסים? על כך שוחח היום (שני) בתוכנית הבוקר של 103FM עם ענת דוידוב וגולן יוכפז, שגריר ישראל בפולין לשעבר, צבי רבנר: "הפולנים מנסים להסביר לעולם שלהם לא הייתה נגיעה בשואה, ושהם היו קורבנות של הגרמנים לא פחות מהיהודים".

לפי רבנר, הבסיס למשבר הדיפלומטי עומד על כך שהפולנים, למרות שהצטרפו להצהרות של רוב מדינות אירופה על כך שימצאו פתרונות כאלו ואחרים להחזרת הרכוש היהודי שנגנב במהלך השואה, מנסים לחזור בהם מהצהרות אלה ולחוקק חוקים חדשים שיבטלו את היכולת של יהודים לדרוש סכומים שווי ערך לרכושם מממשלת פולין. באשר לסכומים התאורטיים שניתן היה לדרוש מהרשויות הפולניות אמר רבנר: "אף אחד לא יכול להעריך, במיוחד בפולין, שבה ישבה אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם".

"זה תיאורטי, אך אחד מהארגונים היהודיים לא ציפה ולא מצפה שפולין תחזיר מיליארדים, לא בזה מדובר", המשיך. "הפולנים חזרו בהם מהצטרפותם לאותה אמנה של החזרת או פיצוי רכוש יהודי. מאז, הם מסרבים בתוקף לחוקק חוק. הם המדינה היחידה שלא חוקקה חוק כלשהו. זה לא אומר שכל החוקים שחוקקו במדינות האחרות מושלמים, ממש ממש לא, וזו גם לא הכוונה, אבל הפולנים אפילו לא עשו את המינימום".

שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שגריר פולין בישראל מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על התבטאותו של ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, על כך שכל עוד הוא נמצא בתפקידו, פולין לא תשלם על פשעי הגרמנים, אמר הדיפלומט לשעבר: "הניסוח מעורפל למדי, הם טוענים שזה לא יפגע באפשרויות של יהודים להגיש תביעות גם אחרי חקיקת החוק. לדעת כל המומחים זה חוסם לפחות 90 אחוז מהאפשרויות לתבוע. גם התגובה שלו באמת לא הייתה במקום. הרי לא מדובר על פשעים של גרמנים, אלא על נכסים שנשארו בידי הפולנים".

"הפולנים מנסים להסביר לעולם שלהם לא הייתה נגיעה בשואה ושהם היו קורבנות של הגרמנים לא פחות מהיהודים", המשיך רבנר. "המשבר לא התחיל עכשיו, הוא נמשך מ־2018, כשהעבירו את חוק השואה נגד ההיסטוריונים שמנסים להגיד דבר אחר. היו הרבה פולנים שרצחו יהודים, המוני פולנים שהצילו יהודים - ולא זאת השאלה".

באשר להתנהלותו של שר החוץ החדש, יאיר לפיד בסוגייה, התייחס הדיפלומט לשעבר להתנהלותו בתפקידו הקודם בעת משברים אחרים עם המדינה המזרח-אירופאית: "לפיד כיו"ר האופוזיציה התבטא בצורה די חריפה בזמנו, לכן זה נראה שהוא ממשיך באותו קו, לעומת ראש הממשלה לשעבר נתניהו, שניסה להגיע להסכם עם הפולנים".

"פולין היא מדינה גדולה, חשובה, ואפילו הייתי אומר די ידידותית, עם אינטרסים משותפים, כלכליים ואפילו ביטחוניים", המשיך רבנר. "לא הייתי מקל ראש בזה. כמובן שהייתי מעדיף ללכת להבנות, אבל מצד שני לפיד הוא לא היחיד - גם מוסדות יהודים נוספים הגיבו בצורה מאוד חריפה. נראה שהפולנים הגזימו, אבל הייתי רוצה לקוות שניתן להגיע לדיון ולברר איך הם טוענים ומסבירים. אני מקווה שאולי איכשהו החוק לא יעבור, אני רוצה לקוות שעדיין הם יוכלו להסביר לנו באיזה צורה יהיה ניתן להמשיך כאשר הם מנסים לסגור את הסיפור".