תושבי אביתר אישרו הלילה (בין שלישי לרביעי) את מתווה הפשרה הסופי שהוצע להסדרת המקום, וצפויים לעזוב את בתיהם עד סוף השבוע. החלטת המועצה האזורית שומרון התקבלה בסיומו של דיון ממושך בבית הרב חיים דרוקמן. תושבי אביתר מסרו: "עלינו לישוב מתוך תחושת שליחות ומכוחו של הציבור, אנו סבורים כי על אף הקושי הגדול, המתווה הינו התקדמות וצעד נוסף בבניין ארץ ישראל".

לפי ההבנות שהושגו, פלוגת חיילים תגיע למקום במקומן עד לסיום סקר הקרקעות, ולאחר שייקבע כי מדובר באדמות מדינה תקום במקום ישיבת הסדר ומאוחר יותר התיישבות על פי חוק.

תושבי אביתר לאחר ההסכם. קרדיט ועד היישוב אביתר

המתווה החדש, אם כן, כולל את מרבית הפרטים של המתווה הקודם, עליו סיכמו יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד, אלא שהשינוי המשמעותי הוא כי לאחר בדיקה משפטית של הקרקע, ולאחר שייקבע כי מדובר באדמת מדינה, כאמור, תקום במקום ישיבת הסדר שתהפוך בהמשך להתיישבות על פי חוק, ולא בהכרח בחודש אלול, כפי שנקבע.

בתוך כך, חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) הביעה הסתייגותה מן ההסכם, וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "אביתר - הנסיגה והכרסום בהסכם עם המתיישבים - מדאיג. התירוץ של 'אחדות' להצדקת הכרסום הזה - מביש. עמידתם האיתנה של המתיישבים - ראויה להצדעה. התוצאה: הממשלה תיאלץ לעמוד במבחן אביתר שוב ושוב. אנחנו נעקוב".

אמש, עם השגת הסכם הפשרה, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, אמר בהצהרה לתקשורת: "אנו מאמינים ובטוחים שהממשלה תקיים את המתווה הזה ועם כל רגשות הצער, יש גם אופטימיות, אמונה בצדקת הדרך ושמחה. כאן באביתר, למרות הקשיים והרגעים הלא פשוטים, תהיה כאן התיישבות יהודית חזקה בהחלטה של ממשלת ישראל עפ"י חוק ועוד יוקמו הרבה יישובים בשומרון".

צבי אלימלך שרבף, יו"ר תנועת נחלה, אמר: "הגענו להר הטוב הזה להוסיף התיישבות יהודית, יש לנו צער גדול שבזמן שממשלת ישראל לא מטפלת בבנייה הערבית היא מוצאת את האנרגיות להרוס יישוב יהודי. ע"מ למנוע הרס המקום באופן מוחלט החלטנו לקבל את המתווה ואנו מאמינים שמתווה זה יקדם התיישבות יהודית ממלכתית על ההר ובעז"ה יהיה פתח להתיישבות יהודית רחבה בכל מרחבי יהודה ושומרון".

פעילת הימין דניאלה וייס אמרה: "קיבלנו את ההחלטה הנכונה לעם ישראל וארץ ישראל. העוצמות של תושבי אביתר מקרינות על האווירה הציונית".