חברי הקואליציה מנסים כבר זמן רב להגיע לפשרה באשר לחוק האזרחות השנוי במחלוקת אך עדיין לא הושגו הסכמות בנידון. שרת הפנים איילת שקד הודיעה שהחוק יעלה מחר להצבעה במליאה, זאת מאחר וביום שלישי צפוי לפקוע תוקפו. האם ההצבעה על החוק תהפוך להצבעת אי אמון נגד הממשלה? יו"ר מפלגת הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והגיב לדברים. 

"לצערי איילת שקד שוב לא אומרת אמת, הפכו את זה לשיטה בחודשים האחרונים ובשבועות האחרונים", אמר חבר הכנסת. "החוק, גם אם תעביר כמו שהוא, הוא כבר לא כמו שהוא כיוון שהיא התחייבה למנסור עבאס לשחוק אותו עוד יותר באמצעות הסמכויות שיש לה כשרת פנים. עוד לפני שידברו על זה שצריך את האצבעות שלנו עבאס נכנס למשא ומתן כדי לא להטיל וטו, ומההתחלה שקד התחייבה לתת לו עוד חריגים, מכבסת מילים הומניטרית".

לטענתו של סמוטריץ', "החוק הזה הוא חוק רע, אם הקואליציה יודעת להעביר אותו בעצמה שיהיה לה לבריאות. ככל שהיא מבקשת את הסיוע שלנו אנחנו מבקשים לעשות דבר יותר טוב ופה הקואליציה צריכה להחליט. אם היא רוצה לדבר איתנו במישור פוליטי, שנציל אותה מעצמה, אנחנו פוליטית לא אמורים להיות הגלגל הרזרבי שלהם. אם הם מבקשים לחשוב מה טוב למדינת ישראל אז זה חוק ההגירה ששקד שמה במצע שלה בבחירות האחרונות. אנחנו מוכנים להיכנס למשא ומתן, נעביר את הוראת השעה לתקופה קצרה כדי לנסות להגיע להסכמות על חוק היסוד שפחות גרוע ולכן אין לנו עניין להעביר את הוראת השעה".

במענה לשאלה האם הוא הולך להצביע נגד יחד עם השמאל השיב חבר הכנסת: "לא יחד עם השמאל. אנחנו נביא הכי מהר שאפשר את חוק יסוד ההגירה. הקואליציה מנסה לייצר משוואה כאליו זה או הוראת שעה או כלום ואנחנו חסרי האחריות. אני חוזר ואומר שאנחנו לא נעביר את הוראת השעה כיוון שהיא הוראת שעה רעה".

לפיד אמר בקולו ויועז הנדל שזה חוק דמוגרפי. סמוטריץ' נשאל אם זה חוק דמוגרפי אז למה לא ללכת על חוק מסודר, יסוד, ולא לחרטט את בג"ץ, והשיב כי "אם זה חוק דמוגרפי הוא עושה את העבודה בצורה מאוד רעה. למעלה מ-50 אחוז מהבקשות כבר היום מאושרות ושקד התחייבה לתת עוד היתרים ומעמדי ביניים מכורח ההתחייבות שלה לעבאס. לפני שבועיים פנינו לקואליציה וביקשנו להיכנס לסוג של הידברות, עד לרגע זה הם סירבו לדבר איתנו. שקד לאורך ימים מנהלת משא ומתן עם הערבים ומרצ כדי לשחוק עוד יותר את החוק. אם היה אכפת לה מטובת המדינה היא הייתה נכנסת איתנו להידברות. אמרנו נאריך את הוראת השעה באופן זמני, נקים צוות משותף, נגיע להסכמות ותחליט הקואליציה אם מעניינת אותה השרידות הפוליטית או טובת מדינת ישראל".

אופנהיימר ציין כי כשנתניהו הביא את הסכמי אברהם השמאל הצביע בעד חוץ מהמשותפת, הם לא היו במליאה להצביע. על כך אמר חבר הכנסת: "בנט ושקד בעד הוראת השעה הזו לא הצביעו בשנה שעברה כשהיו באופוזיציה, התשובה מונחת בגוף השאלה. על הסכמי אברהם הצבעתי בעד כי חשבתי שהם טובים, על מתווה החל"ת הצבעתי בעד כי חשבתי שהוא טוב. הוראת השעה רעה ולכן אין לי עניין להעביר אותה. אם הממשלה תביא דברים טובים נתמוך, אם תביא דברים רעים – נתנגד".

על הסכם הפשרה עם תושבי מאחז אביתר אמר סמוטריץ': "אני חושב שלבוא בטענות למתיישבים אי אפשר, הם היו צריכים לבחור בין שתי חלופות רעות. הדבר האמיתי היה שהמתיישבים היו צריכים להישאר כמו שחאן אל אחמר נשמר ואף אחד לא מפנה אחרי שהממשלה החליטה שהיא לא מוכנה להשאיר את אביתר. הם היו צריכים לבחור בין פינוי שהיה מן הסתם לא נעים לבין ניסיון לתת אמון ולהצליח. הממשלה התנהלה בחוסר תום לב מובהק, לצערי זו שיטה אצל בנט ושקד. הציגו הסכם למתיישבים ואז שחקו אותו פעמיים וכרסמו ומי שקורא היום את אותו המסמך, הבנתי שגנץ ושקד לא חתמו עליו אלא רק מזכיר הממשלה. זה הסכם שאם רוצים אפשר לקיים, ואם לא – לא".

לדבריו, אי אפשר לדון את מי שנמצא בחדר כי הדילמה נוראה ובלתי אפשרית אומרים לך או פינוי מידי לא נעים ולא טוב או שניתן לך אופק להסדרה. יכול להיות שלי טוב פוליטית, פינוי כזה היה מועיל. אבל אני רוצה את טובת ההתיישבות. לי אין אמון באנשי ימינה כיוון שאני חושב שהם הוכיחו שהם משתדלים להפר באדיקות כל התחייבות והבטחה וכמעט לא יודעים לומר אמת. אני סומך על גנץ בעניין הזה יותר מאשר עליהם". 

לסיום אמר סמוטריץ' כי "המבנים נשארו וזה הישג, יש התחייבות, אם תקוים או לא רק ימים יגידו. לקדם הכי מהר שאפשר תוך מספר חודשים את תהליך ההכרזה על אדמות המדינה".