שגריר ארצות הברית לשעבר דן שפירו מונה לשמש כאיש הקשר של משרד החוץ האמריקני לישראל בצוותו של השליח לנושא איראן רוב מאלי. בכירים במשרד החוץ בוושינגטון אמרו לוואלה! כי שפירו צפוי להתמקד גם בתיאום עם ישראל בנושא הגרעין, אבל במיוחד בנושא הפעילות האיראנית באזור.

המו"מ העקיף בין ארצות הברית לאיראן הוקפא לאחר הבחירות לנשיאות איראן, ועדיין לא ברור מתי יתחדש. לאור עמדות הנשיא החדש איבראהים ראיסי ובכירי ממשלתו, וכוונתם להציג עמדות קשוחות יותר מבעבר - נראה שהסיכויים לחזרה איראנית להסכם הגרעין פחותים כעת מאלה שהיו בתקופת הנשיא רוחאני.

ישראל מודאגת מאוד מהמצב שנוצר בו אין מו"מ, איראן ממשיכה להתקדם בתכנית הגרעין שלה ואין סנקציות חדשות או מהלכים אחרים שמטרתם להפעיל עליה לחץ. ראש הממשלה נפתלי בנט הדגיש בשיחותיו בוושינגטון כי ארה"ב וישראל צריכות להתחיל לעבוד על תוכנית חלופית, במידה והקיפאון בערוץ הדיפלומטי יימשך. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר בפגישתו עם בנט כי אם הדיפלומטיה מול איראן תיכשל הוא מוכן להתקדם בערוצים אחרים.

לאור ההבנה בוושינגטון ובירושלים שיש להתחיל לחשוב על תכנית חלופית, תפקידו של שפירו יהיה משמעותי יותר. שפירו החל כבר בשבוע שעבר לשמש כיועץ בכיר במשרה חלקית לצוות איראן של משרד החוץ האמריקני. הוא עבר תהליך של סיווג ביטחוני והשתתף בכמה דיונים בנושא האיראני ואף ייעץ לאנשי הבית הלבן לקראת הפגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה בנט. עם זאת, הוא לא לקח חלק בפגישות עם המשלחת הישראלית עצמה.

שפירו צפוי לבלות מחצית מזמנו בישראל ומחצית מזמנו בוושינגטון. בישראל הוא יעבוד מתוך שגרירות ארה"ב. אחת המשימות המרכזיות שלו תהיה לעמוד בקשר עם אנשי לשכת ראש הממשלה, משרד החוץ ומערכת הביטחון בנושא האיראני כדי להגביר את התיאום ולאפשר דיאלוג אינטימי יותר.

בחודש דצמבר, לאחר ניצחונו של ביידן בבחירות, שפירו פרסם מאמר בוושינגטון פוסט בו אמר כי הוא תומך בחזרה להסכם הגרעין. עם זאת, הוא ציין כי הוא מכיר את הדאגות הישראליות וסבור ששתי המדינות צריכות להיכנס לדיאלוג אינטימי ולגבש אסטרטגיה משותפת, במקום להידרדר שוב לעימות פומבי כפי שהיה ב-2015.

בכיר במשרד החוץ אמריקני אמר כי השליח לנושא איראן רוב מאלי גייס את שפירו לצוותו כחלק מהתחייבותו להביא לצוות שעוסק במו"מ עם איראן מומחים בעלי דעות מגוונות. שפירו נחשב לניצי יותר בעמדותיו בנושא האיראני, והוא מביא לצוותו של מאלי את נקודת המבט של ישראל ושל מדינות המפרץ. מאלי מתכוון לצרף בשבועות הקרובים חברים נוספים לצוותו כדי להגדיל את מגוון הדעות ונקודות המבט.

"לאור הנסיון של שפירו באזור, הוא יעזור לנו לחשוב על ההשלכות האזוריות של המו"מ עם איראן ויוכל לתרום מאוד בכל הנוגע לתיאום עם ישראל. הוא מכיר את האזור. אנשים באזור מכירים אותו והוא מביא נקודת מבט שתתרום לחשיבה שלנו", אמר בכיר במשרד החוץ האמריקני.

בשנתיים הראשונות של כהונתו של ברק אובמה, שפירו שימש כמחזיק תיק המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן. בשש השנים שלאחר מכן הוא שימש כשגריר ארה"ב בישראל. שפירו מכיר היטב רבים מבכירי מערכת הביטחון ויש לו היכרות אישית עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ.

מאז שסיים את תפקידו, שפירו המשיך להתגורר עם משפחתו בישראל ועבד כחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב. בשבועות האחרונים שפירו סיים את עבודתו במכון המחקר הישראלי והוא יתחיל לעבוד במכון מחקר בוושינגטון במקביל לתפקידו בממשל. שפירו אמר לחבריו כי הוא ומשפחתו צפויים לחזור להתגורר בארצות הברית בחודשים הקרובים.

בחודשים האחרונים עלה שמו של שפירו כמועמד לתפקיד שליח מיוחד לקידום הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי. עם זאת, עד כה הנשיא ביידן ושר החוץ אנתוני בלינקן לא החליטו אם הם רוצים למנות שליח מיוחד לנושא או לנסות לקדם אותו באמצעות בעלי התפקידים הנוכחיים במשרד החוץ והבית הלבן.