ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס היום (שישי) לדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שפורסם מוקדם יותר השבוע בעניין הגרעין האיראני, ואמר כי "ישראל רואה בחומרה רבה את תמונת המצב המשוקפת בדו"ח, המוכיחה כי איראן ממשיכה לשקר לעולם ולקדם תכנית לפיתוח נשק גרעיני, תוך התכחשות למחויבויותיה הבינלאומיות. יש לוודא שלאיראן לעולם לא תהיה היכולת לייצר נשק גרעיני". 

בהמשך, קרא בנט לתגובה בינלאומית: "אני קורא לתגובה בינלאומית הולמת ומהירה למעשיה החמורים של איראן. דו"ח סבא"א מתריע כי הזמן לפעול הוא כעת, ולכן אין להמשיך בציפייה נאיבית כי איראן תהיה נכונה לשנות את דרכיה באמצעות מו"מ שהוכח כחסר תכלית. רק עמדה נחרצת מצד הקהילה הבינלאומית, המגובה בהחלטות ובמעשים, תוכל לגרום לשינוי כיוון מצד המשטר בטהראן, שאיבד כל רסן. ישראל תעשה הכל כדי למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני".

כזכור, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דרשה מאיראן הסברים, לאחר שנמצאו כעשרה קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 60%, בשלושה מאתרי הגרעין הלא מוכרזים.

"המזכיר הכללי מודאג ממחדל האבטחה באתרי הגרעין הלא מוכרזים, שעליהם לא דווח לסוכנות", כך נמסר מסבא"א, במסגרת דוח שנועד למדינות החברות בסוכנות. בנוסף, התריעו כי על איראן להעביר דיווח על אודות אחד מהאתרים הלא מוכרזים, "ללא דיחוי נוסף". 

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

הדיווחים המסווגים אותם העביר מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי למדינות החברות בסוכנות, יעלה לדיון בפגישה שצפויה להיערך בשבוע הבא בקרב נציגי 35 המדינות. שליח איראן לשיחות הגרעין בווינה, קאזם עריבעבאדי התייחס לטענות סבא"א, והבהיר: "על הסוכנות לשמור על נטרליות, על עצמאותה ומקצועיותה". 

דו"ח זה מצטרף להתרעה של הסוכנות לפני כחודש, ולפיה איראן עלתה על המסלול המוביל לייצור נשק גרעיני - וממשיכה להתקדם בו במלוא הקצב. הסוכנות דיווחה על שני ממצאים המעידים כי איראן עברה לייצור אורניום לשימוש צבאי, תוך חציית הקווים האדומים שהציבה בפניה הקהילה הבינלאומית.

איראן מייצרת אורניום מועשר ברמה של 60% במערך מבצעי חדש במרכז הגרעיני בנתנז, והיא הכניסה לשימוש שני "מפלים" של סרכזות מתקדמות, במקום אחד עד כה. ניסוי בהפעלה זו נערך במשך כמה ימים במהלך חודש אפריל.

עד אמצע אפריל הפיקה איראן אורניום מועשר עד לרמה של 20%, מה שמהווה חריגה משמעותית מהסכם הגרעין, שאפשר לה העשרה עד לרמה של 3.67% בלבד. לצורך ייצור פצצה גרעינית יש צורך באורניום מועשר ברמה של 90%, ומהרמה הנוכחית הדרך לשם קצרה יחסית, גם אם היא מצריכה ביצוע של כמה שלבים מוקדמים.