גורמים במערכת הפוליטית ובחוגים הדיפלומטיים בישראל מדווחים על ההתקדמות שחלה לאחרונה במגעים שהממשל האמריקאי מקיים מול מדינת סודן, על מנת למצוא פתרונות לסוגיות המעכבות את היישום המלא מולה של הסכמי אברהם.

נזכיר שבאופן רשמי הסכם השלום עם סודן נחתם בימים האחרונים של כהונת דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב. ב־6 בינואר בתחילת השנה, אחרי משא ומתן ארוך שניהל עם המדינה האפריקאית ממשל טראמפ, הודיעה סודן כי חתמה באופן רשמי על הסכמי אברהם עם ארה"ב, שבמסגרתם תקודם נורמליזציה בין ישראל לכל החברות בהסכם, כולל סודן. כמו כן, הוצהר כי הסכמים פרטניים עם ישראל ייחתמו בהמשך.

סודן הסכימה לנרמל את יחסיה עם ישראל, בין היתר בתמורה להוצאתה מרשימת המדינות תומכות הטרור של משרד החוץ האמריקאי. מי שחתם על ההסכם עם ארה"ב מטעם סודן היה שר המשפטים של המדינה נסר א־דין עבד אל־בארי. בהצהרה שיצאה אז מטעם ראש ממשלת סודן נאמר כי שני הצדדים, ארה"ב וסודן, סיכמו להסדיר את החוב של המדינה מאפריקה לבנק העולמי - צעד מרכזי לקראת התאוששות כלכלית שלה.

עם זאת, מאז חתימת ההסכם לא חלה כל התקדמות פרקטית ביישום החלק הסודני־ישראלי של הסכמי אברהם. על אף ההצהרה שניתנה בינואר על כך שההסכם הפרטני ייחתם בעתיד הקרוב, התהליך נתקע. גורמים בממשל סודן הסבירו כי לפני חתימת הסכמי הנרמול עם ישראל יש להסדיר כמה סוגיות חשובות נוספות, כגון הדרישה הסודנית לקבל חסינות בפני תביעות עתידיות של המשפחות שנפגעו בפיגוע במגדלי התאומים. בכירים סודנים הוסיפו והסבירו כי מדינתם נמצאת במהלך הקמת ממשל אזרחי קבוע, וכי רק לאחר הסדרתו תוכל לחתום על ההסכם עם ישראל. 

יש לציין כי גורמים בישראל העלו חשש מנסיגה שקטה של סודן מהסכמי אברהם. ייתכן שעל רקע זה חידש ואף האיץ לאחרונה ממשל ביידן את המגעים עם הבכירים הסודנים, במטרה לפתור את הסוגיות שנותרו בדרך להשלמת הסכמי אברהם מצד סודן. על פי גורמים המעורים בפרטי המגעים, אנשי הממשל האמריקאי הפעילו לחצים על הבכירים הסודנים כדי להביא ליישום ההסכם והשלמת ההליכים בין סודן לישראל.

בתוך כך השתתפה השבוע משלחת ישראלית של שרים וחברי כנסת בוועידה אזורית לציון שנה להסכמי אברהם שהתקיימה באבו דאבי. את ישראל ייצגו השרים מתן כהנא ואלי אבידר, סגני השרים עידן רול ואביר קארה וח"כ אמילי מואטי. בוועידה לקחו חלק נציגים מהמדינות החתומות על הסכמי השלום עם ישראל. במהלך הביקור נפגש השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' עם שר המשפטים הסודני עבד אל־בארי, שכאמור חתם מטעם מדינתו על ההסכמים עם ארה"ב. השר עבד אל־בארי ציין בפני השר פריג' כי הסכמי אברהם היו "הדבר הנכון והנחוץ כדי להפוך את הדיבורים למעשים".

גורמים ישראליים סיפרו ל"מעריב" כי בשיחות שקיים השר הסודני עם חברי המשלחת הישראלית, הוא העביר מסר כי מדינתו קרובה מאוד ליישום הסכמי אברהם מול ישראל, וכי זה "עניין של זמן קרוב מאוד", כהגדרתו. עם זאת, גורמים דיפלומטיים בישראל מביעים סקפטיות מסוימת, ומדגישים כי על אף השאיפה ליישום ההסכם והרצון הטוב שהשר הסודני ביטא בפגישותיו עם הפוליטיקאים הישראלים, נותרו סוגיות שטרם הגיעו לפתרון ושעדיין נמצאות במשא ומתן בין סודן והממשל האמריקאי.