ממשל ביידן דן עם סעודיה באפשרות לנורמליזציה עם ישראל והצטרפות ל"הסכמי אברהם". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן העלה את הנושא בפגישתו עם יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן ב-27 בספטמבר במהלך ביקורו בממלכה - כך לפי שלושה מקורות אמריקאים וערבים שמעורים בנושא.

המקורות ציינו כי בשיחה עם סאליבן, בן סלמאן לא דחה על הסף את האפשרות לקדם נורמליזציה עם ישראל. הסעודים הדגישו עם זאת כי מהלך כזה ייקח זמן ואף נתנו לסאליבן רשימה של צעדים שיצטרכו להתבצע קודם לכן. כמה מהצעדים האלה נוגעים לשיפור במערכת היחסים בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית. הבית הלבן סירב להתייחס לפרטים.

נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

הצטרפות של סעודיה ל"הסכמי אברהם" תהיה מהלך משמעותי ביותר שעשוי לדחוף גם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות לנקוט בצעד דומה. מאז כניסתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתפקיד הממשל האמריקני הפגין קרירות כלפי סעודיה במיוחד על רקע רצח עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'מאל חשוקג'י על ידי מתנקשים סעודים ומצב זכויות האדם בממלכה.

הנשיא ביידן אישר לפרסם לפני כמה חודשים את דוח ה-CIA שקובע כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן הורה על חטיפתו ורציחתו של חשוקג'י. כל צעד סעודי לנורמליזציה עם ישראל צפוי להיות חלק מעסקת חבילה גדולה יותר שתכלול צעדים ישראלים כלפי הפלסטינים וצעדים אמריקנים להפשרת היחסים עם בן סלמאן, עמו הנשיא ביידן סירב עד כה להיפגש או לשוחח.

יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)

שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן פגש ביום חמישי שעבר בוושינגטון את שר החוץ האמריקני טוני בלינקן. בהצהרות הפומביות סביב הפגישה אף אחד מהצדדים לא הזכיר את הסוגיה של נורמליזציה עם ישראל. עם זאת, יום ויומיים קודם לכן עלה הנושא של נורמליזציה עם מדינות נוספות בפגישות שקיים שר החוץ יאיר לפיד גם עם בלינקן וגם עם סאליבן.

בכיר ישראלי תידרך כתבים אמריקנים ביום חמישי שעבר לאחר הפגישות שקיים לפיד כי לפחות מדינה ערבית או מוסלמית "תצטרף בוודאות" להסכמי אברהם בשנה הקרובה. בכירים בממשל ביידן אמרו ביום שישי בשיחת ועידה עם מנהיגים יהודים אמריקנים כי הבית הלבן ומשרד החוץ בוושינגטון מקיימים מגעים שקטים עם כמה מדינות ערביות ומוסלמיות שיש להן פוטנציאל להצטרף ל"הסכמי אברהם". הם ציינו כי הקשר החזק בין ישראל לארה"ב הוא מרכיב מרכזי בכל השיחות עם אותן מדינות ערביות ומוסלמיות.