ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות חבר הכנסת מיכאל ביטון התכנסה היום (שלישי) כדי לקבל דיווח משרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, על היערכות לכניסתן לתוקף של תקנות התעבורה העוסקות בחובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים.

בפתח הדיון הזכיר היו"ר ביטון כי המשרד ביקש לדחות את יישום התקנה בשנה, אך הוועדה אישרה דחייה של חצי שנה בלבד. עם זאת, השרה מיכאלי הודיעה לוועדה כי בכוונתה לבחון מחדש אם נכון בכלל להכניס את התקנה לתוקף. בעקבות זאת אמר ביטון כי אין בכוונתו למהר לבטל את התקנה ודרש לראות מימון מהמדינה לסבסוד של 300 אלף ערכות לרכבים ישנים.

הדיון התקיים בהתאם לתיקון התקנות אותן אישרה הוועדה לפני כשלושה חודשים, שדחו את יישום החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים, בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4, מה-1באוגוסט 2021 ל-1 במרץ 2022.

לפי נתונים שמסרה השרה לוועדה, עולה כי מתחילת השנה נרשמו 14,355 רכבים חדשים עם מערכת התרעה מקורית – רק 5% מכלי הרכב שנרשמו בארץ. כמו כן, אושרו 20 מערכות התרעה שונות אותן משווקים 22 יבואנים שונים. עלות המערכת המקושרת נע בטווח של 150 עד 500 שקלים, ועלות מערכת המחוברת למערכות הרכב יכול להגיע גם ליותר מ-1,000 שקלים.

השרה מיכאלי אמרה בתחילת הישיבה: "אני חושבת שלא הייתה מחלוקת שהדברים לא התקבלו בצורה סדורה, מקצועית וראויה - ולכן לקחנו זמן לבדוק את זה. אני חושבת שממשלה שבאה להטיל חובה על האזרחיות והאזרחים צריכה לעשות את זה עם סיבה מאוד טובה, ולא כדי שהיא תרגיש שכתבה חוק ועכשיו הכל בסדר. אם אנחנו רוצות להטיל זאת, חייבת להיות הצדקה אמיתית של היעילות. ממה שעולה עד כה, לא בטוח שהתנאים האלה מתמלאים. אין הצדקה להטיל חובה ולא רק הוצאה כספית, יש פה חובה שבגינה יש סנקציה כשלא בטוח שיש תועלת ולממשלה אסור לעשות דבר כזה".

סמנכ"ל תנועה בכיר במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי הבחינה טרם הסתיימה. היו"ר ביטון שאל בתגובה מדוע מסבסדים את המערכת ברכבים חדשים ולא ברכבים ישנים. סגן השר אביר קארה ענה כי "הממשלה התחלפה ואנחנו חושבים אחרת. זה לא יציל ילדים ויעלה לציבור מיליארד שקל. אם מישהו היה יודע שמספר המקרים ירד אז לא היינו פה".

השרה מיכאלי הוסיפה: "יש 22 מערכות ואין הוכחה שאף אחת מהן פותרת את הבעיה. מי שרוצה יכול לעשות סקר שוק ולקנות, אבל כל זמן שזה לא פטנט שמוציא את הילד מהאוטו אני לא מוצאת בזה באמת פתרון".

ח"כ בועז טופורובסקי הזכיר כי מדובר בתקנה שמשרד התחבורה ביקש להתקין, וכי אנשי המשרד הסבירו לו את החשיבות ואף לחצו על יבואנים להביא מוצרים. עוד אמר, כי התקנה אושרה לאחר דיון מקצועי ולא ייתכן שעכשיו אומרים שזו שטות. מנגד, ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "רק חמור לא משנה את דעתו", וטען כי אנשי המקצוע אמנם הציגו את עמדת השרה דאז, אך התנגדו לכך וטענו שלא בוצע תהליך סדור.

סגן השר קארה הוסיף כי זה נטל מאוד כבד על הציבור ומדובר בסך הכל בארבע מקרים בשנה, בעיקר בחברה החרדית והבדואית. "אם היה מכשיר ששולף את הילד מהאוטו ומוציא אותו החוצה אולי לא היינו מתווכחים", אמר. בתגובה לכך סיפר היו"ר ביטון כי הבת שלו נשכחה ברכב ב-40 מעלות חום וכמעט מתה, והיא לא ערבייה או חרדית. הוא אף הזכיר בתחילת הדיון את קרוב משפחתו של ח"כ שלמה קרעי שקיפח את חייו, ואמר כי כולם בסכנה. ח"כ אבתיסאם מראענה תמכה בעמדת השרה ואמרה כי צריך לקחת את הזמן לבחינת המערכות.

בהמשך ביקש ביטון לדעת האם האוצר יהיה מוכן לממן ערכות, ואמר כי הוועדה לא תמהר לבטל את התקנה עד שלא תראה מימון של המדינה ל-300 אלף ערכות לרכבים ישנים. רפרט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, אמר כי יש כוונה להעלות את התמרוץ ליבואני הרכבים החדשים, אך הוסיף כי יש סכנה בסבסוד מערכות כי לא כולו יגיע לצרכן ולכן נבחנת העלאת המודעות.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי הישיבה אמורה הייתה לעסוק בדיווח של השרה על יישום התקנה, אך מה שקיבלנו זה "את כל התשובות אחרות חוץ מיישום". הוא הוסיף כי בסוף דצמבר הקרוב יכנס את הוועדה פעם נוספות, ואז יוקדש הדיון להיערכות ליישום התקנה בלבד. עם זאת הוא הוסיף: "אם תהייה בשורה שאתם מסוגלים לסבסד 300 אלף מערכות לרכבים ישנים, יכול להיות שהוועדה תשקול לדחות את היישום בשנה שנתיים. אם אתם לא יודעים לעשות את זה – התקנה תישאר בתוקף. בדיון הבא תביאו פתרונות לא הסברים. מצער שעושים דיון מעקב על יישום ומקבלים הסבר שבכלל לא צריך את התקנה הזו".