נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג התארח היום בכפר-קאסם והשתתף בטקס לזכר הרוגי הטבח בכפר קאסם, שהתרחש לפני 65 שנים. במהלך נאומו בטקס, נשיא המדינה התנצל בפני משפחות ההרוגים ואמר: " אני מרכין את ראשי בפני זיכרון 49 ההרוגים, מרכין ראשי בפניכם, בני משפחותיהם, ובפני תושבי כפר קאסם לדורותיהם, ומבקש, בשמי ובשם מדינת ישראל – סליחה".

הרצוג הוסיף לדבריו כי "הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור. הם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית. זוהי ההזדמנות שלנו, כציבור, להגיד לא לדעות קדומות, זוהי ההזדמנות שלנו  - כחברה אנושית, להעצים את המשותף לנו כאזרחים וכשכנים. אין זו גזירת גורל, זוהי שותפות גורל. זוהי ההזדמנות שלנו – לעקור מן השורש אפליה ושנאה. ביום זה, בחלוף 65 שנים מהאסון, נתפלל ונייחל לכך שזכרם של הקורבנות ילווה אותנו כלקח וכמצפן, וכי מעומק הכאב נצמיח יחד עתיד משותף ומלא תקווה".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס בכפר קאסם (צילום: ללא קרדיט)
הנשיא יצחק הרצוג בטקס בכפר קאסם (צילום: ללא קרדיט)

"אני מושיט לכם יד תומכת ומחבקת, ונושא תפילה מעומק ליבי כי האל הרחום והחנון יהיה לצידכם. מכובדיי, ההיסטוריה מראה כי עוצמתה של מדינה נבחנת גם ביכולתה להביט ישירות אל מאורעות עברה. אך, אחיי ואחיותיי, העבר, קשה ככל שיהיה, הוא המנוע החשוב ביותר להווה ולעתיד שלנו כאן במדינת ישראל. הפצע העמוק שנפער כאן, במקום הזה, לפני 65 שנים, הוא פצע של כלל החברה הישראלית – יהודים וערבים כאחד. מאז אותה טרגדיה נוראה נחקק בסלע האיסור של פקודה בלתי חוקית בעליל. השיעור הזה נלמד מזה עשרות שנים וימשיך להילמד מדור לדור".

הנשיא אף מסר בנאומו כי הוא תומך ברעיון למידת הטבח בכפר קאסם במערכת החינוך בכל ישראל." באותו יום ניתנה פקודה שתוארה לימים על ידי השופט בנימין הלוי, כפקודה – ואני מצטט "הדוקרת את העין ומקוממת את הלב", כזו ש"דגל שחור מתנוסס מעליה", המשיך הרצוג.

בטקס השנה לקחו חלק גם עומר בר לב, נחמן שי, עיסאווי פריג', מנסור עבאס, ווליד טאהא, יאיר גולן, מיכל רוזין, ג'ידא רינאווי זועבי, עלי סלאלחה, גבי לסקי. מוקדם יותר היום נערך טקס נוסף, בהשתתפות חברי הכנסת מהרשימה המשותפת.

השר פריג', תושב כפר קאסם, אמר בנאומו: "תודה רבה לנשיא המדינה יצחק הרצוג על הדברים החשובים שאמר. מעולם לא היתה נוכחות כה בולטת של אישי ציבור, שרים, חברי כנסת וראשי רשויות, באירוע הזיכרון לטבח. עלינו, שרי הממשלה וחברים הכנסת לפעול יחד כדי שממשלת השינוי תביא לשינוי אמיתי ביחסי יהודים ערבים בישראל".

"אומץ לב ציבורי הוא להתמודד עם לקחי העבר. עוצמתה של ישראל תגדל אם תביט לעברה ותתקן את העוול ההיסטורי שנגרם לאזרחיה. כפר קאסם היא לא סמל לקורבנות, אלא סמל למי שצופים פני עתיד ויעיד על כך השיתוף הפעולה באזור בין הרשויות השכנות, יהודיות וערביות" הוסיף.