חברת הסייבר NSO, שהוכנסה בשבוע שעבר לרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי, פנתה לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה שהמדינה תתגייס לסייע להם להסרת הסנקציות מצד ארצות הברית, כך לפי שני בכירים ישראלים שמעורים בנושא.

בכיר ישראלי שקרא את המכתב ציין כי הוא נשלח ביום שלישי על ידי מנכ"ל NSO שלו חוליו לראש הממשלה בנט עם העתקים לשר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן. מסיבה לא ברורה חוליו סיווג את המכתב כ"סודי".

חוליו ציין במכתב כי החברה הופתעה מההחלטה האמריקנית. הוא טען כי החלטת ממשל ביידן להטיל סנקציות על NSO הגיעה לאחר קמפיין מתוזמן של ארגונים אנטי-ישראלים, שרוצים לפגוע בחברות ישראליות מסיבות פוליטיות. עוד הוא הדגיש במכתב כי המשמעות של הסנקציות האמריקניות עבור NSO עלולה להיות פיטורים של מאות עובדים ישראלים. לכן הוא ביקש במכתב כי ממשלת ישראל תתגייס כדי לסייע לחברה ומדגיש כי "זהו תנאי בסיסי" לביטול הסנקציות האמריקניות.

בשבוע שעבר הודיע משרד המסחר של ארצות הברית כי NSO וחברת סייבר ישראלית נוספת בשם קנדירו יוכנסו לרשימת החברות שפועלות נגד האינטרס הביטחוני האמריקני. משמעות המהלך היא הטלת מגבלות על פעילות החברות בארה"ב, דבר שיגרום להן נזק כלכלי ותדמיתי חמור. מרגע הטלת הסנקציות כל גורם אמריקני שמעוניין לעבוד עם NSO חייב לקבל לכך רישיון ממשרד המסחר האמריקני.

האמריקנים נימקו את החלטתם בכך שממשלות ברחבי העולם עושות שימוש בתוכנת הסייבר ההתקפי של NSO שמכונה "פגסוס" כדי לרגל אחרי פעילי זכויות אדם, פעילי אופוזיציה ועיתונאים מתוך מטרה לדכא ביקורת נגד המשטר ולפגוע בדמוקרטיה.

ממשל ביידן עדכן את ממשלת ישראל על החלטתו כשעה לפני הפרסום שלה בתקשורת. בכירים במשרד החוץ, משרד הביטחון ולשכת ראש הממשלה קיימו בשבוע שעבר התייעצות כיצד להגיב להחלטה האמריקנית. בתחילה נשקלה האפשרות להביע מחאה בפני האמריקנים ולדרוש לבטל את ההחלטה אך לאחר מכן הוחלט לא להתערב למען NSO בשלב הזה.

עם זאת, בכירים במשרד החוץ בירושלים פנו לבכירים במשרד החוץ האמריקני והביעו תרעומת על הדרך בה האמריקנים פרסמו את ההודעה בעניין NSO ועל כך שהודעה מוקדמת נמסרה לישראל שעה בלבד לפני הפרסום בתקשורת. "האמריקנים יודעים להתלונן שאנחנו לא מעדכנים אותם, גם כשאנחנו כן מעדכנים. אבל במקרה הזה הם אלה שלא עידכנו", אמר בכיר ישראלי. 

בכירים בלשכת ראש הממשלה, משרד הביטחון ומשרד החוץ הכחישו את הפרסום ב"ניו יורק טיימס" וב"ידיעות אחרונות" מוקדם יותר השבוע לפיו ישראל מתכוונת להפעיל לחץ על הממשל האמריקני לטובת NSO והוצאתה מהרשימה השחורה.

בכירים ישראלים טוענים כי הממשל האמריקני הוא שפנה לישראל במקביל להחלטה להכניס את NSO לרשימה השחורה והציע לקיים דיאלוג על סוגיית הסייבר ההתקפי באופן כללי. ישראל השיבה לפניה האמריקנית בהצעה רשמית לפתוח בדיאלוג בנושא.

"אנחנו רוצים לדבר על זה עם האמריקנים כדי קודם כל לוודא שלא נגרם נזק ליחסים בין מדינת ישראל לממשל האמריקני בגלל כל הפרשה הזו", אמר בכיר ישראלי שמעורה בנושא. "אנחנו גם נרצה לשמוע אם לאמריקנים יש מידע לגבי NSO שגם אנחנו צריכים להכיר".

ח"כ מוסי רז (מרצ) קרא לבנט ולפיד לא להיענות לבקשת NSO. "לא ראוי שראש ממשלה ושר חוץ יתערבו למען רווחים של חברה פרטית בכלל וחברה כמו NSO בפרט", אמר והוסיף כי יחסי החוץ, לצד "היושרה ואמות המידה האנושיות הבסיסיות שלנו חשובים הרבה יותר מחברת הייטק כזו או אחרת".