שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הודיעה כי החליטה שלא להעניק את פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לפרופסור עודד גולדרייך: "כשרת החינוך ויו"ר המל"ג, אינני יכולה להעניק את פרס ישראל על הישגים אקדמיים, מרשימים ככל שיהיו, למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי".

על פי השרה, ההחלטה נובעת מחתימתו של פרופסור גולדרייך על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל, בעוד "מטרתו העיקרית של הפרס היא לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר. קריאה לחרם על מוסד אקדמי בישראל, חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירהף המגוון וחופש הדעות".

עוד הוסיפה ד"ר שאשא ביטון: ״חתימתו של פרופ' גולדרייך על העצומה הקוראת להחרים את מוסד אקדמי ישראלי בראשית שנת 2021, מהווה לשיטתה מקרה חריג המצדיק את הבחירה שלא להעניק למועמד את הפרס, על אף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים בתחום מחקרו.

יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, שר החינוך לשעבר יואב גלנט, קבע כי הפרס לא יוענק לפרופסור גולדרייך, למרות החלטת הוועדה הבוחרת. בג"ץ ביטל את החלטתו של גלנט, אך לאחר חילופי הממשלות קבע בג"ץ כי השרה החדשה תצטרך להכריע בפרשה. כעת, השרה פירסמה את החלטתה. לאחר ההחלטה מסר השר לשעבר: "אני מברך על כך ששרת החינוך הנכנסת אימצה את החלטתי שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ׳ גולדרייך. כפי שקבעתי בהחלטתי, אין לאפשר מצב בו אדם פועל בידו האחת להחרים את מדינת ישראל ומוסדותיה האקדמיים ובידו השניה מבקש לקבל את פרס ישראל".

בתגובה להחלטה, חבר הכנסת מוסי רז מסר: "מקומם ששרת החינוך בממשלת השינוי ממשיכה בדרכו של קודמה בממשלת הרדיפה והשחיתות. פרופסור גולדרייך הוא מדען בעל שם עולמי ונקבע כראוי לפרס ישראל על ידי ועדה מקצועית. רדיפה פוליטית נגדו בשל תמיכתו בשלום שוללת ממנו את הפרס".

בניגוד להודעתו של חבר הכנסת מוסי רז, חבר הכנסת אופיר אקוניס מהליכוד הביע תמיכה בהחלטה: "קריאות לחרמות ולסרבנות לשירות בצה״ל אינן ראויות לפרסים, אלא לגינויים. לא בכדי, סירבתי לאשר את מינוייה של פרופ׳ יעל אמיתי לנציגת ישראל בקרן המחקר ישראל-גרמניה, כשכיהנתי כשר המדע והטכנולוגיה. קריאה ושידול לסרבנות היא עבירה על החוק ולא ראוי שמי שעובר על החוק הישראלי, ישמש נציג ישראל בפורום בינ״ל". 

"אני סבור שהחלטתה של שרת החינוך וקודמה בתפקיד ח״כ יואב גלנט היא נכונה וראויה. אין מקום לקידום ולקריאה לחרמות בישראל, ודאי שלא בעת שאנחנו מצויים במאבק קשה בחרמות בזירה הבינ״ל״, הוסיף.

גם חבר הכנסת איתמר בן גביר תמך בהחלטה ואמר: "חבל שההצעה להעניק למי שקורא לחרם על מדינת ישראל עלתה מלכתחילה. שרת החינוך החליטה את המובן מאליו. פרס ישראל לא מעניקים למי שלא נאמן למדינת ישראל ומי שמחרים יוחרם". ח"כ בן גביר הוסיף: "הגיע הזמן שנדע להוקיע אנשים שמצטרפים לתנועת B.D.S ומחרימים מוסדות במדינת ישראל וטוב שקריאתי לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון, לא להיכנע ללחצים ולא להעניק לעוכר ישראל הזה את הפרס, נענתה בחיוב".

תנועת אם תרצו שנאבקה נגד הענקת הפרס לפרופסור :"מצדיעים לשרת החינוך שקיבלה את ההחלטה הנכונה! לאחר מאבק ממושך שלנו יחד עם אלפי ישראלים, מי שיקרא להחרים את ישראל לא יקבל את פרס ישראל! נמשיך לפעול כדי לשמור על שקיפות באקדמיה ולחשוף את המחרימים. יישר כח לשרת החינוך שאשא ביטון!".

מארגון זכויות האדם בצלמו נמסר: "הבושה עוברת צד, מי שמחרים את ישראל ידע שלא נגיש יותר את הלחי השניה . המחרים יוחרם. קריאה לחרם זה קריאה לאפייה זה קריאה לשנאה ואין לה מקום בחברה מתוקנת ודמוקרטית. מי שיחרים צריך להתבייש לא לקבל פרסים. נמשיך לפעול שכל מי שמחרים את ישראל יפגע".

ממכון ויצמן למדע נמסר בתגובה להחלטה: "אנו מצרים ומוחים בחריפות על החלטת שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך. הפרופסור הוא מדען מוביל ומוערך בתחומו אשר למחקרו תרומה משמעותית לקידום המדע והרחבת הידע לטובת האנושות כולה. טיעונים אלה עמדו בבסיסה של המלצת הוועדה להעניק לו את פרס ישראל, אשר מוענק לאזרחים אשר גילו הצטיינות מיוחדת, מצוינות ופריצת דרך בתחומם".

עוד הוסיפו במכון וייצמן: "בחברה דמוקרטית, יש לשמר את עקרון חופש הביטוי כעיקרון על, והתבטאויות פוליטיות אינן צריכות להוות שיקול בהכרעה בעניין מקבלי פרס ישראל. מדינת ישראל נושאת על נס את מצוינות המדע והמחקר המתקיימים בה, ובזכות עבודת מדעניה היא ניצבת בחוד החנית של החדשנות העולמית. על מנת לשמור על מעמדו של פרס ישראל כאות הכבוד הגבוה ביותר שהמדינה מעניקה למדעניה, ראוי היה שהשיקול היחיד להענקתו יהיה מצוינות מחקרית".