הפרקליטות צפויה להגיש מחר לשופטי בג"ץ תשובה מטעם המדינה בנוגע לכוונותיה באשר לקידום מתווה הכותל. זאת לאחר שבתחילת החודש ביקשה המדינה הארכה נוספת למתן תשובתה.

המתנגדים למתווה, ובראשם המפלגות החרדיות והמוסדות החרדיים העומדים מאחוריהן, חוששים כי הממשלה הנוכחית, נטולת החרדים, "תפשיר" את המתווה אשר גובש בשנת 2016.

בחודש שעבר הודיע שר התפוצות נחמן שי כי בכוונתו לקדם את מתווה הכותל ולהביאו לשולחן הממשלה. כמו כן, הכריז השר שי על הקמת "השדולה לחופש דת והתחדשות יהודית פלורליסטית".

לקראת תשובת המדינה לבג"ץ, פרסמו בכירי העיתונים של המגזר החרדי מאמרים נוקבים נגד המתווה. ביום שישי האחרון פרסם העיתון החרדי "המודיע", המזוהה עם חסידות גור, ידיעה בנושא בעמוד הראשי. בין היתר, נכתב בה: ״החשש מפני חורבן לדורות חייב ללכד את כל הנאמנים למורשת ישראל״.

לדברי גורמים במפלגת יהדות התורה, "ידיעה כזו לא נכנסת ללא אור ירוק מהדרג הרוחני הגבוה ביותר (הכוונה - לאדמו"ר מגור - א"ב), שהורה להילחם ללא פשרות במתווה ההרסני".

גורמים במפלגות החרדיות אומרים בשיחה עם "מעריב" כי "האופוזיציה בכלל, והמפלגות החרדיות בפרט - מתכוננות למלחמת חורמה נגד מתווה הכותל".

על רקע העימות הגובר והולך בסוגיה, המכון לחקר היהדות והציונות ערך סקר בעניין זה. מתוצאות הסקר, שנערך באמצעות מכון הסקרים Panels Politics, אשר הגיעו לידי "מעריב", עולה כי מרבית הציבור הישראלי תומך בקיום מתווה הכותל - 47%, לעומת 32% מתנגדים.

גם הציבור המסורתי מביע תמיכה מובהקת בקיום המתווה, כאשר 46% השיבו כי הם תומכים במתווה לעומת 30% בלבד שמתנגדים לו.
באשר לשאלה האם הכותל הינו אתר דתי או אתר לאומי, מרבית הציבור הישראלי סבורים כי הכותל הינו קודם כל אתר דתי (57%), ורק 33% חושבים כי הכותל הוא אתר לאומי.