אלוף (במיל') עמוס גלעד שוחח הערב (חמישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לחתימת הסכם שיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל למרוקו. "היחסים שלנו עם מדינות ערב, כולל מדינות ליבה, הם מאוד חשובים - הם מכפילים את הכוח. אנחנו נשענים על הכוח הצבאי שלנו ועל התבונה של פיתוח קשרים עם מי שהיו אויבותינו", אמר.

"יש קשרי ידידות סמויים בין ישראל למרוקו עשרות רבות של שנים. מייסדי המדינה השכילו לפתח איתם קשרים. זו מדינה ערבית, גדולה, חשובה, תחת שלטון יציב ביבשת מאוד לא יציבה. מרוקו בעלת ערך עצום לישראל ואפשר למנות הרבה מאוד תכונות. אני לא מסתכל על מרוקו כמדינה בפני עצמה".

לדבריו, "יש למרוקו חשיבות, היא חלק ממארג שלם של יחסים ביטחוניים מדיניים שהתפתחו עם השנים בדגש על הביטחוני. למשל ירדן, הירדנים נותנים לישראל אפשרויות מבצעיות מדהימות. אפילו ההגנה על בקעת הירדן ללא ירדן לא הייתה מתממשת. ברגע שמרוקו מצטרפת לשיתוף פעולה ביטחוני גלוי זה מסר לכל העולם הערבי. אנחנו חייבים לחתור לנורמליזציה".

לשאלה איך שומרים על האיזון בין הדחף של המפעלים הביטחוניים לייצר ולייצא טכנולוגיות חיוניות לצה"ל, אמר גלעד כי "במשרד הביטחון התפתח מנגנון איזון בין האינטרסים השונים, כך שלא תספק לידידים שלך היום והאויבים שלך אתמול יכולות שיפגעו בך.

כאמור, שר הביטחון בני גנץ חתם במרוקו על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני עם המדינה באופן פומבי ותקדימי. על ההסכם, שנחתם ברבאט, חתם גם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף לודיי. לפי גורמי ביטחון, למיסוד הקשרים הביטחוניים עם מרוקו יש ערך אסטרטגי ואין מדובר בביקור סמלי בלבד.

בישראל רואים חשיבות רבה, גם במישור האסטרטגי, לחתימה על ההסכם. מדובר במסמך עקרונות משפטי שיאפשר את העמקת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למרוקו במישורים רבים, מעסקאות נשק של התעשיות הביטחוניות הישראליות ועד שיתופי פעולה בנושאי מודיעין, אימונים ועוד. במסגרת מזכר ההבנות תוקם ועדת היגוי שתאפשר את העמקת שיתוף הפעולה ויתקיימו יחסים רשמיים של שותפות במידע, בתכנון מבצעי, ברכש, במחקר ופיתוח ובאימונים.

בני גנץ במרוקו (צילום:  Israel Defence Ministry/Handout via REUTERS)
בני גנץ במרוקו (צילום: Israel Defence Ministry/Handout via REUTERS)

לאחר החתימה על ההסכם אמר גנץ: "חתמנו עכשיו על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה ביטחוני בכל המבנים עם מדינת מרוקו. זה דבר מאוד משמעותי שיאפשר לנו גם להחליף דעות, כניסה לפרויקטים משותפים ויאפשר ייצוא ישראלי לכאן". במהלך הפגישה עם שר ההגנה המרוקאי הדגיש גנץ את חשיבות האצת שיתוף הפעולה ליציבות האזור ולשגשוגו, והביע תקווה שהוא יהווה פתיח להרחבה נוספת של הסכמי הנורמליזציה.

מרוקו עצמה נמצאת במצב מדיני-בטחוני מאוד מורכב בעקבות קריסת הפסקת האש עם חזית הפרולסריו, בעיקר בסהרה המערבית, ובתוך כך בהסלמה ביחסים העוינים גם כך בין מרוקו לאלגיריה.המרוקאים מאשימים את איראן וחיזבאללה בסיוע לגורמי הטרור מולה, כך שלמעשה החיבור לישראל נראה היום עוד יותר טבעי.