שר הביטחון, בני גנץ, ושר המשפטים, גדעון סער, התעמתו היום (ראשון) בישיבת הממשלה על רקע מינויו השנוי במחלוקת של השר לשעבר עמיר פרץ כיו"ר התעשייה האווירית.

לאחר דיון שעסק בנושא המינוי של פרץ, במהלכו תקפו חלק מהשרים את הוועדה המייעצת ודרכי עבודתה. טען המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורך הדין גיל לימון כי "הכתובת כאן להרבה מהטענות זה לרשות החברות, ואין מנהל לרשות החברות כבר הרבה זמן. מנצל את ההזדמנות – שצריך למנות". 

בשלב זה, שר הביטחון גנץ אמר כי אין בכוונתו לתקוף את הוועדה, אך "אני לא חייב להסכים איתה. הכלי שיש לי זה להביא לאישור הממשלה. עבדתי שנה שלמה בלהגן על שומרי הסף. אני לא יושב על הכיסא הזה כי הגנתי על שומרי הסף". שר המשפטים סער הגיב לאמירתו של גנץ ותקף: "אתה לא יושב על כיסא רה"מ כי עשית הסכם עם ביבי".

כזכור, הממשלה הצביעה היום בעד מינויו של עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, זאת בניגוד להמלצת הוועדה המייעצת. ההצבעה אושרה למרות הימנעותם של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת התחבורה מרב מיכאלי. 

במהלך הדיון, שר הביטחון טען בפני הנוכחים כי המינוי אינו עניין פשוט: "זו החלטה מורכבת. חוות הדעת של הוועדה שבדקה את המינוי כתבה כי מתקיימים תנאי הכשירות לתפקיד, כלומר, הוועדה מצאה אותו מתאים ופסלה אותו על רקע הזיקה הפוליטית שלו שאני טוען שלא מתקיימת. אני מבקש לקבוע שלעמיר פרץ יש כישורים מיוחדים. שקלתי את עמדת הוועדה, אני חושב שהחלטתם לא סבירה. עמיר היה שר ביטחון, ראש עיר, ראש הסתדרות – לא יכול לשמש כיו"ר דירקטוריון? צריך להבין שעמיר פרץ לא משפיע עליי, ולא אני עליו. גם חשוב לציין את ההחלטה שלו בנושא כיפת ברזל, שזו החלטה שרבים מהדרג המקצועי התנגד לה. היועמ"ש אמר שאין מניעה למנות".

עמיר פרץ (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
עמיר פרץ (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

שר האוצר אביגדור ליברמן הגן גם הוא על נושא המינוי ותקף את הוועדה המייעצת: "הוועדה מתבלבלת, הם הופכים את כל האנשים הפוליטיים לשעבר ל'פסולי חיתון ומצורעים'. לפרץ אין כישורים? זה בלתי נסבל. אני מצפה שהחברים בוועדת גילאור יסיקו מסקנות ויתפטרו. כל ההתנהלות שם לא סבירה, שיקול הדעת שם פגום ולא אחראי. תפקידם לבדוק עמידה בקריטריונים ולא לשנות מדיניות. אני מבקש כן לאשר את המינוי של עמיר פרץ, ואני מצפה מחברי הועדה שיסיקו מסקנות ויתפטרו".

בעקבות דברי השרים, המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד גיל לימון, הגן על חברי הוועדה וטען כי "מדובר בנושא רגיש, המסר צריך להיות שהוועדה היא חשובה ושומרת על החברות הממשלתיות. היא פועלת מכוח חוק, כי בעבר היו הרבה מינויים פוליטים שפגעו בחברות הממשלתיות. פרץ נפל בשניים מתוך שלושה קריטריונים, קריטריון ההתאמה וקריטריון הזיקה האישית או הפוליטית. הוועדה קבעה שיש לו זיקה פוליטית חזקה, פרישתו לפני שנה פשוט לא מספיקה. עם זאת, שר הביטחון כן הציג כישורים מיוחדים שמתגברים על הזיקה הפוליטית".

דבריו של המשנה ליועמ"ש הובילו לתגובתו של שר המשפטים סער ששאל למי הזיקה הפוליטית של פרץ - לשר הביטחון או לשרת התחבורה?. עו"ד לימון לא נתן לדברי סער לקטוע אותו והמשיך: "עניין ההתאמה, הרעיון היה שתהיה נבחרת דירקטורים. יש חוות דעת של זילבר מ-2020 שקבעה מתי ניתן למנות חבר מחוץ לנבחרת הדירקטורים. פשוט ארבע שנים אין נבחרת דירקטורים. הוועדה טענה שצריך כאן ניסיון עסקי. שר הביטחון יש לו תפיסה שונה, שהניסיון המדיני הוא מאד חשוב. בניגוד לעמדת הוועדה, אנחנו חושבים שניתן להגן על זה בבג"צ, ולכן קבענו שאין מניעה, למרות הקושי המשפטי". 

ליברמן הגיב פעם נוספת ואמר כי "הוועדה פוסלת בניגוד לחוק הקבוע". לדבריו הצטרפו שרת הפנים איילת שקד והשר זאב אלקין שהוסיף: "החוק קובע שחברות בשני דירקטורים זו נורמה, ודבר אחר זו חריגה מנורמה והם החליטו שאסור להיות בשני דירקטוריונים. זו דוגמא לעד כמה יש כאן בלבול יוצרות. הנבחרת הנוכחית נקבעה ב-2017, והרבה אנשים טובים לא יכלו להתמודד לכן פתחו מסלול "תואם נבחרת". זה מבוסס על חוו"ד של דינה זילבר שהוא מקשה מאד על איוש בתפקידים. קצב העבודה של ועדת גילאור הוא מזעזע -  אני לא הצלחתי למנות ככה אנשים. זה לא הגיוני שוועדה אחת היא גם שומרת סף. זה איטי להחריד וזה תוקע". כאמור, גם שרת הפנים הוסיפה דברים: "זיקה פוליטית זו לא קללה. פוליטיקאים לשעבר הם אנשים ראויים. שומרי הסף לא תמיד צודקים. אני שמחה שהשותפים כאן מבינים שהם טעו כשהם תקפו אותי בעבר על זה".

מיכאלי: "זיקה פוליטית היא לא קללה, אבל קראתי שצריך בין שנה לשלוש שנים צינון, ופה יש פחות מחצי שנה. לדעתי לא היה נכון להביא את זה לממשלה. צר לי שזה בכלל הגיע. צריך להצביע נגד. עמיר פרץ היה שר ביטחון מטעם "כחול לבן". יש לי נגיעה אישית, ולמרות שאני מתנגדת, אני פשוט אימנע".

מרב מיכאלי (צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)
מרב מיכאלי (צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)


ליברמן: "הנושא של זיקה פוליטית וניגוד עניינים מגיע לטירוף. אמרו לי שאני לא יכול לשבת עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון כי הוא חבר שלי" . מנדלבליט:"לא בטוח שאתה רוצה שנפתח כאן את הסכם ניגוד העניינים שלך" 

לאחר מכן, ראש הממשלה נפתלי  בנט סיכם את הנושא: "המתח בין תפקוד יעיל ומהיר לבין שמירה מפוליטיקאים שמכניסים שיקולים זרים, זה מתח מורכב. תמיד יש כאלו וכאלו. נושא מורכב ללא פיתוח קל. זה כנראה נע יותר מדי לחלק שמקשה. יצא שכולם כאן שרים ענייניים. נפגשתי עם כל המנכ"לים של משרדי הממשלה, וכולם הלינו על כך שלא ניתן למנות אנשים או לפטר עובדים רעים. אני קורא לכם להביא הצעות פורצות דרך בנושא הזה".