פרסום דבריו של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, אמש במהדורה המרכזית ממשיכים לעורר גלים במערכת הפוליטית. הכתב והפרשן המשפטי שהביא את הסיפור, גיא פלג, סיפק הבוקר (רביעי) פרטים נוספים על הסיפור בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm.

"המספרים מטרידים": מה עובר על התקשורת אחרי נתניהו

בהתייחס לעיתוי הפרסום, אמר: "תמיד קופצת השאלה. התגובות שקיבלתי על הסיפור, חלק גדול מהן במיוחד ברשתות החברתיות, טענו שמנדלבליט דאג להדליף לי את הדברים כדי שהם יתפסו את הכותרת הראשית, לפחות אצלנו, ושזה ידחק לצד את הדברים הקשים, שבין היתר ניר חפץ אומר, על תיק 4,000.

ככל שאני יכול לשתף, אני אומר לכם שהפרסום לא היה על דעת מנדלבליט, להיפך. כשאני עדכנתי את דובר משרד המשפטים שהדברים הגיעו לידינו הוא תפס את הראש באופן מטאפורי. הדברים נאמרו באחרונה, אני לא רוצה לתת מועד מדויק, אבל הדברים נאמרו אחרי הגשת כתב האישום, תחילתו של המשפט ושמיעת העדויות בתיק".

על החלטתו של מנדלבליט לא להוציא את נתניהו לנבצרות, אמר: "זה הדבר הראשון שקפץ לי אתמול. אנחנו יודעים שנושא הנבצרות של נתניהו היה על שולחנו של היועץ, היו בכירים במשרד המשפטים שחשבו שהפעולות שעושה נתניהו הן פעולות שמחייבות הכרזה על נבצרותו של נתניהו. היועץ המשפטי לממשלה שמע את הדברים בכובד ראש, ובסופו של יום קיבל החלטה שלא להכריז על נבצרות של נתניהו.

ספק שהכרזה כזו הייתה עומדת בסופו של יום בבג"ץ, אבל למשמע הדברים אנחנו בעצם מקבלים את ההסבר של מנדלבליט, הוא מתאר תהליך. אנחנו זוכרים שמנדלבליט נזהר מאוד מכבודו של נתניהו לאורך חלק מאוד משמעותי מהתקופה ואנחנו גם יודעים שמנדלבליט עשה הקלות מאוד משמעותיות לנתניהו".



מה קרה מהרגע בו הוגש כתב האישום עד רגע תחילת העדויות?
"לא שוחחתי עם מנדלבליט אחרי שהחומר הגיע לידי, אני רק יכול לחזור לדברים ולנסות למצוא הסברים מתוך הדברים שציטטנו. מנדלבליט מתאר שם מהלך מתוכם וסמוי מהעין, הוא אומר שלקח לו זמן להבין את זה. הוא מתאר תהליך, זה לא שיש התנהגות מסוימת אחת. כשאנחנו מדברים על נבצרות זה פתאום מחלה קשה של ראש הממשלה או מעשה אחד חריג שלא מותיר ספק. כאן הוא מתאר תהליך ואנחנו מבינים מהו אותו תהליך. הוא אומר שלא מינו לו משנים, לא מונה מפכ"ל, לא מונה פרקליט מדינה והיה ניסיון למנות משניים מטעם. הוא אומר שאפשר למנות איזה שופטים שרוצים בבית המשפט העליון".

אבל את כל הפרטים האלו הוא ידע גם קודם.
"נכון. אם אתה שואל אותי אם עכשיו מנדלבליט היה בשיא הכהונה שלו ונתניהו היה עדיין ראש הממשלה - האם המלל, הטרמינולוגיה החריפה, הייתה מתגבשת לידי הכרזה? אני לא בטוח. אני חושב שיותר קל להגיד את הדברים בפורום סגור".

פלג הוסיף: "הוא אומר שהיה מזל גדול שהיה מהלך שלטוני, שהיה כאן חסדי שמיים, שאנחנו לא הגענו למקום שהיינו כפסע מלהגיע אליו. אנחנו מאוד התלבטנו בפרסום השורות האלו. משום שאני חשבתי שזה לב העניין, כי זה באמת מדהים. גם התגובה של מקורבי נתניהו זה שיש כאן יועמ"ש משיחי כי זה באמת מדהים. ההתבטאות הזו באמת נראתה לנו תמוהה ומדאיגה. היועמ"ש סומך על חסדי שמיים כדי שמדינת ישראל תשמור על צביונה הדמוקרטי? לפחות דובר משפט המשפטים אמר שהדברים נאמרו בסרקזם. אני חזרתי והקשבתי, בדקתי וקראתי שוב ולא התרשמתי שמדובר בסרקזם, כי הרי אחד מיושבי הפורום שאל את היועץ, 'חסדי שמים הצילו את מדינת ישראל מבנימין נתניהו?' והיועץ זרם בתשובה ולא אמר שהוא התבדח או שהוא השתמש בסרקזם. לכן השארנו את הדברים כפי שהם אבל זו אמירה שהיא לכל הפחות מדהימה, בעייתית, שנויה במחלוקת - תבחרו".

"אני חושב שאדם שמתבטא באופן כל כך קיצוני ויש פער כל כך גדול בין ההתבטאות הקיצונית בוודאי משקפת הלך רוח או איזושהי אמת שהוא מאמין בה. אז כשאתה משווה את זה לבין ההחלטות הקבועות שלו לא ללכת למהלך של נבצרות, אני מסכים שיש פער מאוד גדול ומי שצריך להסביר את הפער הזה זה מנדלבליט, אולי בראיון סיכום הקריירה".

על ההימנעות מלתפוס את הטלפון של שרה נתניהו.
"לא רק זה, בכלל. אנחנו כל הזמן שומעים על תהליכי החקירה הקיצוניים והלא לגיטימיים של המשטרה. אם אני צריך לאפיין את החקירה של תיקי נתניהו אז האפיון שלי הוא בכלל הפוך. המאזינים לא יודעים אבל בישראל מותר להציג מצגי שווא בחקירה. מותר לחוקרים לשקר כדי למוטט קווי הגנה של חשודים או לגייס חשודים כעדי מדינה, דברים מהסוג הזה. מה שמאפיין את החקירות בתיקי נתניהו זה שלא הציגו מצגי שווא. תארו לעצמכם ששאול אלוביץ', שסירב לשתף פעולה ולכל הלחצים להפוך לעד מדינה, תארו לעצמכם שהיה יושב מולו חוקר והיה אומר לו 'אני מקריא לך מחקירתו של נתניהו - תשמע מה הוא אמר עליך, שאתה מציע שוחד סדרתי וניסית לפתות אותו כל השנים', האם הקו של אלוביץ' היה נסדק? בוודאי שכן. אני יכול לתת רשימה ארוכה של מקרים, כולל מהעת האחרונה שהיועמ"ש שהחליט לא לחקור את תיק התכשיטים החדש. זה דבר מדהים, הראיות זועקות ומונחות לפניך. לכן אני אומר, אני חושב שגם אם עכשיו נתניהו היה ראש הממשלה ואם עכשיו הוא היה בשלהי הכהונה שלו הוא לא היה הולך לצעד הזה. אני חושב שבמובן מסוים יש לו תסכול מסוים. כשאני ניסיתי לאורך הדרך בעניין הנבצרות להעריך, הערכתי שהם לא ילכו לדבר הזה. משום שיש בג"ץ מהדהד שבו 11 שופטים של בית משפט העליון אפשרו את המצב שבו ראש ממשלה תחת כתב אישום ממשיך לכהן. על רקע זה שיש פה אחד, 11 שופטים, שיכלו לחזות סיטואציה שנאשם בפלילים מתנהג כפי שהנאשם הזה מתנהג. אני חושב שהסיכוי של זה לעמוד בבג"ץ היה אפסי וזה מה שהנחה את היועץ".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm