הביקור ההיסטורי באיחוד האמירויות: ראש הממשלה נפתלי בנט המריא אחר הצהריים (שני) מאיחוד האמירויות בחזרה לישראל, בתום ביקור היסטורי במהלכו נפגש עם יורש העצר שייח׳ מוחמד בן זאיד. עם עלייתו למטוס אמר בנט: "קיימנו שיחות מעמיקות, כנות ומשמעותיות. לא רק שלום בין מנהיגים אלא שלום בין עמים"

עוד אמר ראש הממשלה: "אני רוצות להודות לשייח׳ מוחמד בן זאיד על קבלת פנים חמה במיוחד ועל שיחות מעמיקות, כנות ומשמעותיות. במהלך היום דיברנו על החוזקות היחסיות של שתי המדינות והמטרה שלנו היא להרחיב את הקשר, שלא יהיה רק שלום בין מנהיגים אלא שלום בין עמים. אני יוצא מפה באופטימיות גדולה שהדוגמא הזו, של הקשר בין שתי המדינות, יהווה אבן יסוד למערכת קשרים עניפה בכל האזור".

השניים נפגשו בשעות הבוקר בארמונו הפרטי של בן זאיד באבו דאבי. מלשכת רה"מ נסמר כי השניים דנו במגוון נושאים כלכליים ואזרחיים, לרבות שיתוף פעולה במגזר הפרטי והציבורי בתחומי הפיתוח והמחקר, טכנולוגיה, ביטחון תזונתי, אקלים, מים, אנרגיה, סביבה, בריאות ותיירות.

עוד נמסר כי המנהיגים ביקשו למנף את החוזקות והיחסים האסטרטגיים של הקהילות העסקיות בכל מדינה, כדי לקדם לא רק סחר וחדשנות דו-צדדיים, אלא גם להביא טכנולוגיות והזדמנויות עסקיות לשווקים ברחבי המזרח התיכון, חבר העמים, מזרח אסיה ואפריקה. בנוסף, הוא נועד גם עם שר הטכנולוגיה ושרת התרבות של איחוד האמירויות, נורה בינת מוחמד אלכעבי.

בנט ושרת התרבות של איחוד האמירויות (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנט ושרת התרבות של איחוד האמירויות (צילום: חיים צח, לע''מ)


בנט באיחוד האמירויות (צילום: עומר מירון/ לע"מ)

עוד בטרם הפגישות, בראיון מיוחד שערך רה"מ באיחוד האמירויות הוא טען כי "הסכם אברהם בנה בסיס חדש, עמוק ואיתן ליחסים הדיפלומטיים, הכלכליים והתרבותיים באזור, אשר מתבססים על שיתוף פעולה משגשג ומביא לרווחת תושבי האזור".

בריאיון, שנערך עם סוכנות "WAM" האמירתית, הוסיף ראש הממשלה: "היחסים התחזקו בכל התחומים ואני מרוצה מכך. חתמנו על הסכמי שיתוף פעולה במגוון תחומים ואני מצפה להמשך פיתוח היחסים וגיבושם".

בנט הודה להזמנה להתארח באמירויות והדגיש כי "שיתוף הפעולה הבינלאומי בין המדינות יעזור להתמודד עם אתגרים משותפים. ערכי הסובלנות והשלום משותפים לנו ולכן הידידות הזו שמאחדת בינינו התפתחה במהירות שיא. היחסים מחייבים בכל תחום אפשרי".

" אני מצפה שהיחסים בינינו יישארו טובים, בעיקר בתחום הכלכלי. לדעתי, שיתוף פעולה בתחום הבריאות והביטחון התזונתי יהווה חלק מרכזי משיתוף הפעולה בינינו. היקף הסחר ההדדי בינינו גדל מהר מאוד תוך מספר חודשים, ואנו רואים בפוטנציאל הקיים בו בלתי מוגבל. ישראל, כמו איחוד האמירויות הערביות, היא מוקד סחר אזורי. בינינו היא מספקת הזדמנויות כלכליות חסרות תקדים לא רק עבורנו, אלא עבור מדינות נוספות, וזה עוד מרכיב להגברת היציבות והשגשוג באזור זה", המשיך רה"מ.

בנט ושייח׳ מוחמד בן זאיד (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנט ושייח׳ מוחמד בן זאיד (צילום: חיים צח, לע''מ)

בתשובה לשאלה על השתתפותה של מדינת ישראל באקספו 2020 תחת הכותרת "לקראת המחר", אמר בנט: "הביתן הישראלי באקספו 2020 בדובאי מגלם תפיסה אופטימית לקראת המחר ומסע בלתי ניתן לעצירה לבצע זה טוב יותר, לא רק עבורנו, אלא עבור חברינו ובני בריתנו בכל רחבי העולם בכל התחומים, וזהו ערך בסיסי של הדת היהודית".

בסיום הריאיון הוסיף ראש ממשלת ישראל: "המסר שאני מבקש להעביר למנהיגי איחוד האמירויות ולאזרחי האמירויות הוא ששותפות וידידות בינינו הן טבעיות. אנחנו שכנים ובני דודים. אנחנו צאצאיו של אברהם. והתקופה שחלפה מאז חתימת הסכם השלום היא ההוכחה הטובה ביותר לכך, שכן חיזוק היחסים בינינו הוא אוצר יקר ערך עבורנו, ועבור האזור כולו".

הפגישות צפויות להתמקד בהזדמנויות לחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות, ופגישת המנהיגים תתמקד בחיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות בשורה של תחומים, בדגש על יחסי המסחר.

מיד כשנחת באבו דאבי, הודה על קבלת הפנים והוסיף: "אני מעריך את האירוח החם שלכם. אני מאוד נרגש להיות כאן, בביקור רשמי ראשון של מנהיג ישראלי כאן. אנחנו מצפים לחזק את מערכת היחסים בין המדינות". 

לאחר מכן, נפגש עם שר החוץ ואחיו הצעיר של יורש העצר, עבדאללה בן זאיד. במהלך הפגישה, דנו השניים בחשיבות שבמתינות הדתית. באמירויות אף הביעו עניין מיוחד ברקע העסקי של בנט בעולם ההיי-טק, ובחדשנות הישראלית ככלל.

הלו"ז המלא של ראש הממשלה בנט בביקורו הרשמי באיחוד האמירויות:

07:30 - פגישה עם שר התעשייה וההיי-טק של איחוד האמירויות, סולטאן אחמד אלג'אבר.

08:00 - פגישה עם שרת התרבות של איחוד האמירויות, נורה בינת מוחמד אלכעבי.

09:30 - ראש הממשלה יתקבל ע"י יורש העצר של איחוד האמירויות, שייח' מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי. בהמשך יתקיימו פגישה בארבע עיניים, פגישת עבודה מורחבת בהשתתפות הפמליות, וארוחת צהריים.

11:30 פגישה עם יו"ר קרן ההשקעות "מובדאלה" (Mubadala) וחבר במועצה הבכירה של אבו דאבי, ח’לדון אל מובארכ.