המדינה הגישה היום (חמישי) לבג"צ את תשובתה בעתירה של ארגוני הסביבה נגד ההסכם שעליו חתמה חברת קצא"א הממשלתית עם חברת רד-מד מאיחוד האמירויות, שמשמעותו הגדלה ניכרת של שינוע הנפט הגולמי במפרץ אילת. אל תשובת המדינה לעתירה צורף מסמך שעליו חתומים במשותף יאיר פינס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ונעמה שולץ, מנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, ובו הם מציינים כי עמדת המשרד להגנת הסביבה שלפיה המדיניות היא "תוספת אפס סיכון" במפרץ אילת, נקבעה בהתאם לסמכויות הנתונות למשרד להגנת הסביבה.

עוד הוסיפו כי אמנם הממשלה לא תתערב בהסכם בכובעה כבעלים של חברת קצא"א, ואולם אין בכך כדי למנוע ממנה להפעיל את סמכויותיה בכובעה כרגולטור. כמו כן, צוין במכתב כי הסוגייה מטופלת על ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים תוך הסתייעות בגורמי מקצוע שהעניין מצוי במומחיותם, ואין צורך או מקום למעורבות נוספת. 

"למרות הלחצים וההתנגדויות הובלנו להישג סביבתי, גיבוי למדיניות של המשרד להגנת הסביבה של 'אפס תוספת סיכון' במפרץ אילת", אמרה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. "קבענו מדיניות וניישם אותה בפועל, שמשמעותה כי לא תותר הוספת סיכון למפרץ אילת, וכי אין להגדיל את היקף שינוע הנפט באילת. לא נהסס להפעיל את כל הסמכויות שלנו בעניין. אנחנו אמונים על הגנת בריאות האדם והסביבה, בוודאי בסביבה ימית ערכית ביותר ורגישה במיוחד", הוסיפה. 

עוד אמרה כי "למרות מה שקצא"א אולי חשבה, היא לא תוכל להציב עובדות בשטח שאליהן המדינה אמורה להתיישר. המדינה אינה חותמת גומי. בחודשים האחרונים ביצענו עבודה סדורה ומקיפה, רתמנו לצידנו את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, הצגנו בפניהם נתונים ועובדות, ושכנענו אותם שאין שום טיעון שיוכל להצדיק את הרחבת פעילות קצא"א לשינוע ולאחסון נפט במפרץ אילת".

עמדת פרקליטות המדינה היא שלממשלה יש סמכות לפעול נגד ההסכם שנחתם בין קצא"א לחברה מהאמירויות. הגוף היחיד שהתערב באופן אקטיבי נגד ההסכם היה, כאמור, המשרד להגנת הסביבה, שכעת זוכה לגיבוי מלא מהפרקליטות וממשרד ראש הממשלה.

לפיכך, הממשלה לא תפסול את ההסכם בהחלטת ממשלה הגם שקצאא היא חברה ממשלתית. יחד עם זאת, הממשלה תתיר למשרד להגנת הסביבה לפעול על פי מלוא סמכותו הקיימת בחוק אם התרשם שקצאא חושפת את מפרץ אילת והים התיכון לזיהום נפט משמעותי.