המכשול הראשון עבר בהצלחה: חוק האזרחות אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג התנגדה ושר התפוצות נחמן שי נמנע. בתוך כך, יו"ר סיעת רע"מ ויו"ר ועדת הפנים, ח"כ וליד טאהא, מסר ל"מעריב" כי "אם חוק האזרחות יובא למליאה, נצביע נגדו". 

במהלך הדיון בוועדה אמרה השרה זנדברג: "אני אתייחס לגופו של ענין. מלבד העניין ש-1,000 איש בשנה לא יפגעו במדינה. אחד החוקים הראשונים שהממשלה שנתקלה בהם שהוא במחלוקת. הגענו להסכמות. מרצ כבר 18 שנה מתנגדת. הצבענו בעד בגלל ההסכמות, אבל ההסכמות לא קוימו. אני מודיעה שמרצ לא תתמוך בחוק הזה".

שר התקשורת יועז הנדל: "אני שומע את הדברים של השרה זנדברג. החוק הזה בגרסא כזאת או אחרת עובר כבר הרבה שנים, אני חושב שדווקא לגעת בסוגיות הכי קשות לנו זאת טעות פוליטית קשה. על החוק הזה נדמה לי שלאורך השנים מרבית המפלגות הציוניות בכנסת הצביעו בעד. גם אם המפלגות באופוזיציה ואני מתכוון לליכוד התנהגו באופן מחפיר, אנחנו צריכים לדעת להתמודד".

השר זאב אלקין: "אני תומך בחוק, רוצה להעיר לשרה להגנת הסביבה לא להצהיר הצהרות, זה לא תורם".

השר שי: "מבין היטב את דבריה של זנדברג, חיכינו לראות שינויים בחוק אך לא ראינו, בנתיים אנחנו נמנע".

השרה שקד: "אנחנו לא מביאים לממשלה חקיקה שנויה במחלוקת למרות שאנחנו תומכים בה, אנחנו מביאים רק את מה שהיה, סיכמנו כשהקמנו את הממשלה הזו שנביא רק דברים בסטטוס קוו. הסיכומים היו אם החוק היה עובר, המצב השתנה מאז".

שר המשפטים גדעון סער: "אני רוצה לעשות סיכום מבחינה משפטית. אני חושב שמי שמתנגד יכול להתנגד בדרכים אחרות, (קריאות ביניים של זנדברג), הניסיון למתוח את הגבולות לדעתי הוא שגוי".
זנדברג: "יש פה הסכם שלא קוים".
סער: "אני מבקש ממך לתת לי לקיים את הדיון".

לבסוף נערכה הצבעה: זנדברג נגד, נחמן שי נמנע, כל השאר בעד.

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה שקד כי עד לסוף חודש ינואר בכוונתה להביא את חוק האזרחות להצבעה במליאת הכנסת. מוקדם יותר שרת הפנים נדרשה להשיב לבג”ץ בנושא, במסגרת עתירה על גיבוש נוהל בעניין בקשות לאיחוד משפחות בין פלסטינים לערבים ישראלים. שקד אומנם הודיעה לבג”ץ שהיא תביא את החוק להצבעה עוד החודש, אך לפי שעה היא אינה יודעת איך בדיוק יימצא הרוב הנדרש לאישור החוק – אם בעזרת הקואליציה או דווקא בסיוע האופוזיציה.

החוק שאוסר על איחוד משפחות נפל בהצבעה בכנסת ביולי. סיעות מרצ וחלק מחברי רע”מ תמכו בחוק, מתוך המחויבות הקואליציונית. כמה שעות לאחר מכן הודיעה השרה שקד שתנסה בתוך כמה שבועות לאשר מחדש את החוק ותביא אותו להצבעה נוספת בכנסת. שקד פנתה בשבועות האחרונים לכמה אנשי ליכוד, ובהם יובל שטייניץ ואבי דיכטר, והציעה להם להעלות את חוק האזרחות מטעמם ואת עזרתה בהשגת תמיכה לו בקואליציה. נוסף לכך, מוקדם יותר נודע כי באמצעות מתווכים היא ניסתה לשכנע את הח”כים מהליכוד לרשום הישג על שמם. היא מצדה תרוויח מהעובדה שהחוק יעבור. בליכוד השיבו בשלילה.

שקד מודעת להתנגדות האגף השמאלי של הממשלה. בסביבתה אומרים כי הנושא “נמצא בטיפול”. מלשכת שרת הפנים נמסר: “בכוונת שרת הפנים להעלות הצעת חוק ממשלתית של חוק האזרחות לוועדת שרים בשבועות הקרובים. שקד נחושה להעביר את החוק מתוך אחריות לאומית ואחריות לביטחונה של מדינת ישראל”.

לקראת הגשת החוק אמרה פרופ’ אסנת עקירב, ראש החוג לממשל ולחברה אזרחית במכללה האקדמית גליל מערבי: “הימים האחרונים הוכיחו ביתר שאת שההצבעה הצפויה בכנסת על חוק האזרחות לא תהיה עניינית. זאת בשל אווירת הלעומתיות הקשה שמשדרות מפלגות האופוזיציה בניסיונן לתקוע טריז בקואליציה ההטרוגנית הרעועה ולפרקה. יותר מ־18 שנה אחרי חקיקת חוק האזרחות והכניסה לישראל, בלתי נתפס שעד היום לא הוקדשה מחשבה למציאת פתרון לסוגיה כה מהותית וכבדת משקל – זכותם הבסיסית של אזרחים ישראלים להקים משפחה בישראל”.