מכה נוספת למקבלי הקצבאות: בשנתיים האחרונות מדינת ישראל נתונה תחת מגפת הקורונה, שגרמה לירידה דרסטית באיכות חייהם של כל אזרחי המדינה, וירידה דרמטית אפילו יותר ברמת חייהם של מעוטי היכולת. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (רביעי) בנתוני הביטוח הלאומי שנחשפו על ידי המוסד באשר למצבם הכלכלי של מקבלי הקצבאות, הקשישים והעריריים. 

בעקבות הזינוק בתחלואה: הביטוח הלאומי בבשורה רעה לאזרחים | לכתבה המלאה >>>

מנתוני הביטוח הלאומי עלה כי כל קשיש רביעי בארץ מקבל השלמת הכנסה. מדובר ב-194 אלף משפחות, שהם 238 אלף איש מאוכלוסיית הקשישים המונה מיליון ו-200 אלף איש. יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן אמרה: "על הביטוח הלאומי למצות את זכויותיהם של קשישים-עריריים, שאינם מתמצאים בזכויותיהם ובהליכים".

קשישים בבית אבות (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
קשישים בבית אבות (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)

"קהל הגימלאים מיואש ולא מאמין שיזכה לראות שינוי לטובה בחייו", אמרה עוד. "הקיצבאות לא רק שלא עלו, אלא היה גם מי שחשב שאפשר לקצץ בהם. מיליון ו-200 אלף אזרחים הם גימלאים והם מיואשים".

לבנה עזרא, מנהלת אגף זכויות אזרחים ותיקים בביטוח הלאומי סיפרה כי לכל תביעה לגמלה של קשיש מצרף הביטוח הלאומי באופן אוטומטי גם תביעה להשלמת הכנסה – כדי להביא למיצוי זכויות הקשיש. בנוסף הביטוח הלאומי הגדיל אוטומטית את הקצבה לנכים קשישים בצורה שתכלול גם השלמת הכנסה. לדבריה, המוסד פונה בכתב וטלפונית אל מגיש הבקשה – ומציע את עזרתו להשלמת מסמכים. היא הודתה כי חסמים במיצוי זכויות הנפוצים אצל קשישים-עריריים, או כאלו שאינם מתמצאים בשפות בהם מופעל אתר הביטוח הלאומי.

מוסד לביטוח לאומי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מוסד לביטוח לאומי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לדברי רוני הרשקוביץ', סגן מנהל הרשות לזכויות ניצולי השואה, בעשור האחרון הרשות עוסקת במיצוי זכויות בצורה פעילה, ויוזמת שיחות טלפוניות לניצולים לגבי צרכיהם, מבקרים בבתיהם, ובעיקר לאלו שמעולם לא פנו לרשות – וייתכן כי הם זכאים לגמלה, ובפעילות זו נחשפו למעלה מ-8,000 איש שהחלו לקבל קצבה או גמלה. בנוסף, נבדקת אוכלוסיית זכאי הגמלה אם חלה הרעה במצבם – המזכה אותם בהעלאת הקצבה.

לפי אפרים קורן, מנכ"ל הסתדרות הגמלאים, יש צורך בחוק שיעגן פעילות יזומה של נותני הגמלה – למיצוי זכויות לזכאים. לדבריו, חוק כזה כבר קיים במדינות סקנדינביה.