שר המשפטים גדעון סער פתח הבוקר (רביעי) את הדיון בוועדת החוקה בהתייחסות לדיווח לפיו משטרת ישראל עשתה שימוש בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO, וטען כי במשרדו לא היה ידוע על שום פעולה שנעשתה ללא צו בית משפט. הוא הוסיף כי נערכת בדיקה של היועמ"ש וציין: "טוב שהדברים ייבדקו והמסקנות יימסרו לציבור".

שר המשפטים אמר: "יש פער בלתי ניתן לגישור בין הטענות בכתבה בכלכליסט לבין ההודעות המוסמכות של המשטרה. טוב עשה מבקר המדינה, כגורם בלתי תלוי, שלקח על עצמו לבדוק ולפי מה שנמסר לי מתקיימת גם בדיקה של היועמ"ש. במשרד לא היה ידוע על שום פעולה ללא צו בימ"ש. טוב שהדברים ייבדקו והמסקנות יימסרו לציבור. מערכת האכיפה תסיים את הבדיקה אף היא".

בתוך כך, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, גלעד קריב, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בעניין הדיווח אודות חדירת המשטרה לטלפונים האישיים של אזרחים, לרבות פעילי מחאת "הדגלים השחורים", באמצעות תוכנת הריגול פגסוס: "נעמוד על כך שתתקיים בדיקה יסודית של התחקיר, זוהי סוגיה דרמטית".

"שוחחתי אתמול עם השר לביטחון פנים, ואני חושב שהדברים כבר נעשים. אני מכיר היטב את השר, איש מפלגתי, ואני סומך עליו מאוד. אני יודע שנעשים צעדי הבדיקה. אני יודע שבעקבות התחקיר הזה מתבצעת בדיקה בדרג הגבוה ביותר במשטרה כדי להציג את הדברים לשר ביטחון פנים וליועץ המשפטי לממשלה".  

לדבריו, כשנוסח החוק העוסק בהאזנות סתר, הכוונה לא הייתה לשימוש ככזה שתואר בדיווח. "הכלים שיש בידי המשטרה הם רבי עוצמה וצריך לוודא שהחקיקה מתאימה, צריך לבחון את הנהלים המתאימים לפיקוח על הכלים הללו".

דיון בוועדת החוקה על הפרסום על שימוש של המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של NSO (ערוץ הכנסת)

הוא הדגיש כי "אין במדינה ישראל רשות למשטרה לבצע האזנות סתר בלי צו שופט, שהוא צו קונקרטי, המתייחס לראיות ברורות. אם הדברים נעשו ללא צו שיפוטי – ברור שיש כאן עבירה על החוק".

בנוסף, הבהיר כי החקירה בנושא צריכה לבחון גם באיזה תאריך המשטרה רכשה את היכולות הללו, וכי הבדיקות צריכה להיעשות עבור כל פעם שנעשה שימוש באמצעי. "המטרה שלנו היא לא רק לבדוק אם יש אמת בפרסום, אלא בעיקר לוודא שיש את הנהלים והחוקים שנדרשים כדי שמשטרת ישראל לא תעקוב אחרי אזרחים באופן לא מותר ולא לגיטימי".

"דורשים חקירה חיצונית, כל הקווים האדומים נחצו בשלטון נתניהו"

שקמה שוורצמן, מייסדת ארגון "הדגלים השחורים", התראיינה גם היא בתוכניתם של יוכפז ודוידוב, ועמדה על כך שיש צורך בחקירת הפרשה לעומקה. "אנחנו דורשים חקירה חיצונית לכל האירוע הזה, הפרסום היווה עוד ביטוי לסכנת הדמוקרטיה", קראה.

לדבריה, לא ידוע האם הדיווח נכון או אחר מי בוצע המעקב, והיא ביקרה את התנהלותו של השר לביטחון פנים לשעבר, אמיר אוחנה. "הוא היה עובר מעל למפכ"ל והולך ישירות לקצינים, כדי לדעת שלא נחרגו חריגות נוספות. זו תקופה בה למשטרה לא היה מפכ"ל, ואוחנה מונה במטרה לפגוע עוד יותר בגוף הזה, כל הקווים האדומים נחצו בשלטון נתניהו".

שוורצמן הוסיפה והאשימה: "היה אז מפכ"ל ממלא מקום שכאשר פרש, אמר שהשר לביטחון פנים (אוחנה) עבד לו מעל לראש, שכל ההתערבות הייתה פוליטית".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm.