שבוע לאחר שהוצג הסדר הטיעון: בית משפט השלום בירושלים קיבל היום (שלישי) את הסדר הטיעון בעניינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, במסגרתו ייגזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי וכן קנס בסך 180 אלף שקלים. הדיון שודר בטלוויזיה בפיילוט השידורים הישירים, שהתחיל בשנה החולפת בבית המשפט העליון.

כאמור, במסגרת ההסדר שנחתם עם היועץ המשפטי לממשלה היוצא עו"ד אביחי מנדלבליט, דרעי הורשע בשתי עבירות מס ללא כוונה, התפטר מהכנסת וישלם כ־200 אלף שקל. על פי הדיווחים, דרעי צפוי להישאר בתפקידו בש"ס וככל הנראה אף לנסות ולהיבחר לכנסת הבאה.

בתוך כך מש"ס פנו ליועמ"שית הכנסת וביקשו לדעת האם דרעי יוכל להחשב כעובד ומכוח זה להיכנס לכנסת. יועמ"שית הכנסת השיבה כי הוא חייב להיות עובד לכל דבר בסיעה (לא במפלגה), עם חוזה ושכר, וציינה כי במצב כזה אי אפשר למנוע ממנו חוקית להיכנס לכנסת ולעשות את עבודתו כמו כל עובד סיעה.

כזכור, כתב האישום מייחס לדרעי שני אירועים: האחד, עסקת גבעת שאול. מדובר בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים. הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה (טופס מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, לא שיקפו את מלוא פרטי העסקה, לרבות גובה התמורה שבעסקה.

צירוף פרטי העסקה החסרים למש"ח היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולר (כ-5.8 מיליון שקלים), ולא 4.25 מיליון שקל, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין. 

האירוע השני, הכנסות מחברת גרין אושן. גרין אושן הייתה קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לדרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. על-פי כתב האישום, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה ח"כ דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף ש"ח כנגד חשבוניות ייעוץ.

דרעי לא כלל הכנסה בסך כ-101 אלף שקלים בדוח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקלים לשנים אלו.