אבי ניסנקורן, שר המשפטים לשעבר, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לסיום כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "איש עם עמוד שדרה מאוד חזק שיודע לעמוד על העקרונות שהוא מאמין בהם, יודע לעמוד על שלטון החוק כשהוא חושב שמשהו הוא דבר נכון הוא מתעקש עליו מקשיב חכם, עם חוש הומור מצוין", שיתף.

כשנשאל האם זיהה בו פחדנות או הססנות, השיב ניסנקורן: "ממש לא, צריך לקחת בחשבון שהוא באופי שלו סנגוריאלי זו השקפת העולם שלו. זה מתבטא בהחלטות שלו, אבל כשהיה צריך עמד על כל דבר שקשור לשלטון החוק ולדמוקרטיה הישראלית".

"למשל כל האירוע של הפגיעה בזכות להפגין שהוא עמד יחד איתי והגן על הזכות הדמוקרטית הזאת, גם כשדובר על פגיעה בסמכות הכנסת דרך מערך של צווים הוא עמד והגן על זה. כשהיו החלטות בקבינט הקורונה שלדעתו חרגו ופגעו בזכויות הפרט מעבר לנדרש הוא עמד איתן הוא ידע להגיד את דעתו והתעקש עליה", סיפר. 

בהמשך, התייחס לרמיזתו של דודי אמסלם לפיה אם נתניהו מינה את מנדלבליט לתפקיד הוא צריך לקבל תמורה או התייחסות לטובתו של הממנה. "זה חוסר הבנה מוחלט, אני חושב שהוא קיבל החלטות על פי ההשקפה המשפטית שלו", אמר.

כשנשאל האם מנדלבליט אכן נהג ביד רכה עם משפחת נתניהו, השיב: "יש שתוקפים אותו מצד אחד שהיה נוקשה מדי ויש שתוקפים שהוא היה רך מדי. אני חושב שההחלטות שלו נבעו מאמונה משפטית עמוקה על כל החלטה שהוא מקבל ומנדלבליט בקיא ברזי המשפט".

"ברור שמשפט זה לא מתמטיקה, זה מסתמך על עדויות ועל חו"ד משפטיות שאנו לא תמיד חשופים לכולן. אני חייב להגיד, אני חושב שמנדלבליט היה היועמ"ש הנכון בתקופה קריטית לדמוקרטיה הישראלית. אנחנו היינו בהתדרדרות במדרון של דמוקרטיה ישראלית", הוסיף.

ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ניסנקורן טען כי היינו כפסע מפני פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית, "היו יוזמות להפוך את תפקיד היועמ"ש לתפקיד מטעם, זה תפקיד עצמאי שצריך לשמור על שלטון החוק. היו יוזמות להפוך את תפקיד פרקליט המדינה לתפקיד מטעם, המינויים בביהמ"ש למינוי מטעם, לעשות ועדות חקירה לשופטים בכנסת ישראל, היו יוזמות לפגוע בזכויות הפרט בצורה קשה כל אלה נמנעו בסופו של דבר ואני חושב שחס וחלילה שאחת מהיוזמות האלה הייתה עוברת אנחנו היינו היום במציאות אחרת".

בהמשך, הוא העריך כי לכתבי האישום נגד נתניהו אין קשר לסיום כהונתו בראשות הממשלה: "אני חושב שהציבור הישראלי הכריע בשלוש מערוכת בחירות שהוא לא רוצה ממשלה בראשות נתניהו. אני חושב שנקעה נפשו של הציבור, זה קורה. בסופו של דבר מה שיפה בדמוקרטיה שאין מלך בישראל יש שווה בין שווים".

בסיום דבריו, התייחס שר המשפטים לשעבר לגל הסדרי הטיעון שמנדלבליט חתם עליהם בשעות האחרונות של תפקידו: "אני חושב שעשה בתוך שיקול דעת משפטי שהוא מאמין בו לא רוצה להגיד מה הייתי מחליט במקומו כי אני לא בסיטואציה הזאת. מה שכן, ברור שמשפט נתניהו שיש בו כתב אישום של שוחד לא יכול להיות בעסקת טיעון בלי קלון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM