אחרי המאמצים הדיפלומטים אתמול ופינויי השגרירויות המערביות באוקראינה, גם הבוקר (ראשון) עדיין לא ברור אם רוסיה רצינית בכוונתה לפלוש לאוקראינה. לפי דיווחים שונים, ולדימיר פוטין כבר קיבל החלטה על פלישה שאמורה להתרחש בימים הקרובים - אך אפילו השיחה אמש בין הנשיא הרוסי לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא הצליחה לחולל שינוי בעמדה הרוסית. 

גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר הבוקר בראיון לרשת CNN כי השיחה בין השניים הייתה משמעותית, אך "רוסיה צפויה לבצע תקיפה צבאית בכל מקרה".

שר החוץ האמריקאי בלינקן אף אמר הלילה כי הסיכון לפעולה צבאית רוסית באוקראינה הוא גבוה ומיידי מספיק כדי להצדיק את עזיבתו של חלק גדול מהצוות בשגרירות ארה"ב בקייב. עם זאת, בלינקן חזר והדגיש כי הדרך הדיפלומטית עם רוסיה נותרה פתוחה והיא "הדרך היחידה שניתן להמשיך בה שתגרום למוסקבה להגיע לרגיעה".

בתוך כך, במהלך השיחה אמש אמר ביידן לפוטין כי אם רוסיה תחליט לתקוף, היא תיענה בתגובה "מהירה והחלטית" שתגבה מרוסיה מחיר כבד. עוד דווח מהבית הלבן כי השיחה הייתה "ישירה, ונגעה בכל הנושאים שארצות הברית העלתה". מהבית הלבן נמסר כי ביידן הבהיר כי אם רוסיה תבצע פלישה נוספת לאוקראינה, ארה"ב יחד עם בעלות בריתה יגיבו בנחישות ויטילו על רוסיה עלויות מהירות וחמורות. עוד אמר כי פלישה נוספת של רוסיה לאוקראינה תיצור סבל אנושי נרחב ותפחית את מעמדה של רוסיה.

על פי גורם בבית הלבן, ביידן איים במהלך השיחה על פוטין כי פלישה רוסית לאוקראינה תוביל "לנקיטת צעדים וגביית מחיר כבד". אותו הגורם ציין כי השיחה לא הובילה לשינוי מהותי במצב, אך הייתה מקצועית ומשמעותית. עוד הוא הוסיף כי כפי שארה"ב רואה את מפת העולם, רוסיה נעשית מבודדת יותר ונוטה להסתמך על סין בלבד. הוא אף טען כי לא ברור אם יש כוונה מצד רוסיה לעבוד במישור הדיפלומטי או אם היא מתעקשת לפעול צבאית בגבול. 

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

במקביל לכך, עוזרו של פוטין אמר כי במהלך השיחה הזכיר פוטין את תקופת המלחמה הקרה בשנות ה-90 והתייחס להיסטוריה ביחסים בין רוסיה לארה"ב. עוד אמר פוטין: "המערב לא מפעיל מספיק לחץ על אוקראינה כדי ליישם את הסכמי מינסק. המתיחות הולכת וגוברת סביב תנועת הכוחות הרוסיים בשטח הרוסי כבר יותר מחודש, ובימים ובשעות האחרונות המצב הגיע לכדי אבסורד, לא ברור מדוע צריך לעשות זאת".

"האמריקנים מנפחים באופן מלאכותי את ההיסטריה סביב הפלישה הרוסית המתוכננת כביכול, אפילו מציינים את תאריכי הפלישה הזו, ובמקביל, יחד עם בעלות הברית, הם ממריצים את אוקראינה, בליווי האשמות של הפלישה, נוצרים תנאים מוקדמים לפעולות אולי פרובוקטיביות של הכוחות האוקראינים. כך אנחנו מתייחסים למצב הזה", נמסר. 
 
בתוך כך, נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי התייחס לדיווח לפיו בארה"ב מעריכים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה כבר בימים הקרובים, ואמר כי "יש יותר מדי מידע על המלחמה מצד הפדרציה הרוסית, אפילו התאריכים הרלוונטיים כבר נאמרו. החברה הכי טובה של האויבים שלנו היא הפאניקה בקרב תושבינו. כל המידע שעוזר רק ליצור פאניקה לא עוזר לנו". 

כשנשאל האם הוא מאמין שתתרחש הסלמה רצינית בשבוע הקרוב, אמר הנשיא האוקראיני כי "כמדינה, עלינו לסמוך על עצמנו, קודם כל, על הצבא שלנו, על האזרחים שלנו. ועלינו להיות מוכנים בכל יום. אנחנו מבינים שהסיכונים האלה קיימים. אם יש לך או לכל אדם אחד מידע מהימן נוסף הפלישה הרוסית, אנא תן לנו את המידע הזה". 

"אני לא יכול להסכים או לא להסכים עם מה שעדיין לא קרה, תודה לאל. אין עדיין מלחמה בקנה מידה מלא באוקראינה. וכנשיא אני צריך להתייחס רק למידע מהימן ורלוונטי. אנחנו מקבלים הרבה מידע ממקורות רבים, אבל אני לא חושב שהמודיעין של אוקראינה עובד גרוע יותר מהמודיעין של מדינות אחרות", הוסיף.

כמו כן, גם חזר והדגיש כי הדרך הדיפלומטית היא הדרך היחידה להחליש את המצב. "עובדים גם בנפרד ברמה הדיפלומטית, מתקשרים מדי יום עם מדינות שונות, שונות ועם מנהיגים. הדרך הדיפלומטית היא הדרך היחידה למניעת הסלמה", אמר זלנסקי.

דבריו של הנשיא נאמרו במסיבת עיתונאים במהלך תרגיל של צבא אוקראינה באזור העיר חרסון שבדרום המדינה. על פי התקשורת במדינה, שוטרי משטרת הגבולות מתרגלים תרחיש של פלישה לא חוקית דרך המחסומים ופגיעה בסכר המוביל מים לאי קרים.

תרגיל זה, מתרחש במקביל לתרגיל צבאי גדול רוסיה בים השחור בו משתתפות כ-30 ספינות מלחמה. "הכוחות מתרגלים הגנה על החוף של חצי האי קרים, הבסיסים הצבאים של רוסיה בים השחור, תקשורת ימית ואזורי הפעילות הכלכלית", נמסר.