עימות נרשם היום (ראשון) בישיבת הממשלה לאחר שמספר שרים תקפו את משרד האוצר על רקע הזינוק במחירים בשוק ואישור תיקוני החקיקה שסוכמו במסגרת עסקת החבילה במשק.

בפתח הישיבה אמרה השרה מיכאלי כי "מדיניות הממשלה בהובלת רה"מ בנט ושר האוצר ליברמן הביאה אותנו להישגים כלכליים רבים. למרות הקורונה, הצלחנו לייצר משק איתן, צמיחה וחבילת סיוע שאף ממשלה לא הביאה. דווקא בגלל זה הממשלה הזאת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה בשכר המינימום של עובדות ועובדים רבים כל כך ובאוכלוסיות החלשות, כפי שמובא בעסקת החבילה הנוכחית. לכן אנחנו במפלגת העבודה נמשיך לפעול כדי ששכר המינימום לא יפגע, ואני בטוחה שגם תמצא הדרך להעלות אותו".

ראש הממשלה נפתלי בנט קבע כי במהלך שני גלי הקורונה האחרונים, שהתרחשו לאחר הקמת ממשלתו, חלה צמחיה בכלכלה הישראלית. "תראו את הגרף. קריסה כלכלית. כל הגלים הראשונים ובשני הגלים האחרונים צמיחה. זו תוכנית העבודה שלנו", אמר.  

בהמשך ובמהלך הישיבה תקף השר הורוביץ' את משרד האוצר ואמר: "זה לא משנה בכלל הנתונים, זה משהו מדהים. לא משנה אם גדל/לא גדל, עלה/לא עלה - הדיבור שלכם באוצר נשאר אותו דיבור, שאין ואין ואין".

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג ציינה: "את שנת 2020 סיימנו בצמיחה שלילית של 2.2%. את שנת 2021 סיימנו ב-8.1%". הורוביץ השיב: "אז יש כסף".

גרניברג: "התחזית שלנו באוקטובר הייתה 7.1% בפועל היה יותר גבוה". 

הורוביץ: "אתם נוטים להיות מאוד שמרנים וככה צריך להתייחס אליכם". 

שר האוצר אביגדור ליברמן התערב והגיב: "דווקא אנחנו היינו הכי אופטימיים התחזיות שלנו. משרד האוצר היה הכי מדויק מכולם". 

השרה לשיוויון חברתי מירב כהן הוסיפה כי "בתקציב האחרון העברנו רפורמות חשובות שיפחיתו את יוקר המחיה וגם העברנו חבילת חירום משמעותית לזקנים העניים ביותר. ואחרי שאמרתי את זה, חשוב שתדעו שמספיק שיש לקשיש רכב אי פנסיה צנועה וכבר הוא לא זכאי להעלאה שהענקנו, חייבים לתת מענה לזקנים דרך טיפול בקצבת זקנה שהיא מאוד נמוכה וגם נשחקה לאורך הזמן כיוון שהיא לא מוצמדת לשכר הממוצע במשק. אנחנו נביא הצעות לדיוני התקציב על זה".

השר נחמן שי הוסיף: "הנתונים נפלאים אבל אני חושב שאנחנו כאן חוגגים ובחוץ אנשים במצוקה. אני רוצה לדבר על הגמלאים למשל. הם לא נחשבים מגזר יצרני והיי-טק ומעמד ביניים אז לא מטפלים בהם, הקצבאות שלהם לא עונות על המחירים העולים. נא לא לשכוח אותם".

בהמשך צייץ השר שי וכתב: "אמשיך להצביע נגד עסקת החבילה במשק כמו שהיא עכשיו, בווע״ש לחקיקה והיום גם בישיבת הממשלה. זו עסקה שפוגעת בחלשים ותגרום לשחיקת שכר המינימום במקום לעלייה במשכורות. אנחנו במפלגת העבודה לא נאפשר עסקה על גב הציבור- נלחם עבורכם ונעביר חקיקה טובה, צודקת ונכונה יותר".

השר גדעון סער ביקש להביא את מחירי הדיור לדיון ואמר: "זה לא עניין רק של זאב, איילת ואיווט. זה מה שמעניין היום את הציבור בישראל, צריך לדון בנושא הזה. ראינו את הנתונים על העלייה המשמעותית בהכנסות המדינה. הצעד הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות זה להוריד מיסים, וזה וזה הדלק להמשך הצמיחה ולעליה בתוצר".

"אפרופו דלק - אני חוזר על המלצתי להוריד את המיסוי על הדלק. המיסוי על הדלק בישראל גבוה משמעותית מהמיסים בעולם. המדינה צריכה לתת כתף למאבק ביוקר המחיה וזה צעד מצוין שיקל על המוני אזרחים בישראל. אפשר גם לחשוב על הורדת מע"מ, אפילו דיפרנציאלית", הוסיף.

גדעון סער  (צילום: מארק ישראל סלם)
גדעון סער (צילום: מארק ישראל סלם)

השרה ‏אורית פרקש הכהן הוסיפה ואמרה: "מברכת את שר האוצר על העברת התקציב אבל לעניין יוקר המחיה - צריכים לקדם מהלך היסטורי לחינוך חינם מגיל 0-3, יש בזה את כל הערכים של הממשלה הזו. עידוד תעסוקה, עזרה למעמד הביניים, פינוי אלפי שקלים בחודש בעת שמחירי הדיור גבוהים. זה צריך להיות הדגל שלנו".

כמו כן, השרה מיכאלי הוסיפה לדבריה בפתח הישיבה ואמרה: "למי שמרוויח שכר מינימום זה להיות או לחדול - ההבדל בין לקנות אוכל הביתה או לא. הממשלה לא יכולה להרשות לעצמה לפגוע בשכר מינימום". השרה זנדברג סיכמה ואמרה: "העלאת שכר המינימום שנמצאת כרגע בעסקת החבילה היא שחיקה בפועל של השכר ולא עלייה. צריך לשפר את ההצעה". 

בתגובה, אמר שר האוצר ליברמן כי "יש 3% שבאמת צריכים עזרה. להם נעזור. ב7.11 קיבלנו החלטה על סיוע לעסקים בארנונה. נפגשנו עם אותם מכוני כושר ועצמאיים וראינו שהם לא מצליחים לממש את ההחלטה הזו כי זה יותר מידי מסובך. אז הבאנו נוסח החלטה שהם יצליחו לממש".

בהתייחסו לעסקת החבילה אמר: "מצאנו איזון בין מעסיקים ועובדים ההשלכות הן בעיקר כל הסקטור הפרטי. סיכמנו גם שניתן למשוך את עסקת החבילה אם בכנסת ינסו לפרום את זה. בכנסת יש תחרות של פופוליזם. רוצים גם לתת 7,000 שקלים שכר מינימום. למה לא".

כאמור, חלק מהוויכוח נסוב סביב אישור תיקוני החקיקה שסוכמו במסגרת עסקת החבילה במשק במהלכו אושרה ‏העלאת שכר המינימום במשק תוך התחשבות במצב שוק העבודה והאילוצים התקציבים,  תוספת יום חופשה לעובד המועסק עד 5 שנים במקום העבודה ותיקון חישוב השעות הנוספות שמטרתו העסקה גמישה של עובדים עבור המעסיק ואיזון בית-עבודה.