הצעת חוק הגיור עברה היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה, לצד התנגדויות רבות מן האופוזיציה, בפרט מצד הסיעות החרדיות. על פי הצעת החוק, רבני ערים יוכלו לעסוק בגיור. מנסחי הצעת החוק מקווים כי הדבר יביא לגיור אורתודוכסי מקל יותר ובכך תוגדל כמות המתגיירים בישראל שעלו אליה כתוצאה מחוק השבות. 

השר לשירותי דת מתן כהנא בירך על כך וצייץ: "עושים היסטוריה. ועדת שרים לחקיקה אישרה את מתווה הגיור שאני מקדם. אני מודה לעמיתי בקואליציה, לרבנים ולשותפים איתם כתבנו את החוק ולציבור הרחב שתומך בנו. יחד עשינו עוד צעד לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל".



יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), בירך גם הוא על אישור הצעת חוק, זאת לאחר שהתקבלה דרישתו שנוסח החוק יבהיר כי ישמר המעמד המשפטי הקיים של הגיורים הרפורמים והקונסרבטיבים בישראל, וכי החוק מסדיר אך ורק את אופן ביצוע הגיורים האורתודוכסים בישראל.

שר התקשורת יועז הנדל בירך גם הוא על הרפורמה. "רפורמת הגיור שעברה היום בועדת שרים לחקיקה חשובה לעתידה של מדינת ישראל. מאות אלפי ישראלים חיים, משרתים בצבא, מתחתנים ומתים כאן. אפשרות הגיור זו משימה לאומית", אמר. "רבני ערים טובים לא פחות מרבנים חרדים. אסור שהיהדות תהיה מונופול של אף אחד. ש פה הזדמנות יחודית לתקן. הרפורמות יעשו טוב וחסד עם צביונה היהודי של ישראל", הוסיף. 

"אנו תומכים בכל מהלך שיאפשר הרחבה של אופציות הגיור האורתודוכסי בישראל, לנוכח ההתנהלות הקיצונית והאטומה של הממסד הרבני עד כה בנושא החשוב הזה", ציין קריב. "החוק שאושר בוועדת השרים כולל סעיף השומר באופן מפורש על ההכרה בגיורים הלא אורתודוכסים כפי שנקבע בפסיקות בג"ץ השונות בסוגיית 'מי הוא יהודי'. גם בהמשך תהליך החקיקה נעמוד על כך שהחוק לא יפגע בהכרה זו, המשקפת את העובדה שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי כולו, על מגוון זרמיו וקהילותיו", הוסיף. 

תנועת "נאמני תורה ועבודה" בירכה גם היא על אישור הצעת החוק בוועדה. מטעמה נמסר: "אנו מברכים על העברת הצעת חוק הגיור בוועדת השרים לחקיקה. חוק הגיור החדש, אשר מעניק את הסמכות לגייר לרבני ערים, עשוי להביא בשורה חשובה עבור אלפי אזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה, ולקרב אליהם את עולם הגיור. אנו מקווים כי ההצעה הסופית תיתן סמכות מקסימלית להרכבים המקומיים לגייר בדרך שתביא לחיזוק דמותה היהודית והדמוקרטית של המדינה". 

תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן ומכון טריגובוף מסר בתגובה: "יש לברך את ועדת השרים לחקיקה על אישור חוק הגיור, שיש בו בכדי לאפשר לרבבות זכאי חוק השבות לבוא בשערי העם היהודי. עם זאת, כדי שהחוק יממש את מטרותיו להרחיב את שערי הכניסה לעם היהודי, יש לאפשר לרבני יישובים לעמוד בראש הרכבים ולחזק את עצמאותם של הרבנים המקומיים בהקמת בתי הדין לגיור. על ממשלת ישראל, חברות וחברי הכנסת לקדם את החוק תוך הידברות עם כלל חלק העם היהודי, בישראל ובתפוצות. יש לזכור כי כל שינוי מדיניות הנוגע במישרין לשאלת "מיהו יהודי" ראוי שייעשה בשים לב וברגישות הראויה ביחס ליחסי ישראל תפוצות". 

מן העבר השני של המתרס, נשמעו קולות גינוי על אישור הצעת החוק השנויה במחלוקת בעולם הדתי. חבר הכנסת מאיר פורש (יהדות התורה) מסר: ״קביעת חוק אם זה על פי ההלכה, יכול להיעשות רק על ידי רבנים מוסמכים ועל אחת כמה, חוק חדש של גיור. לצערנו ולבושתנו, קולות הצהלה על החוק, נשמעות ממקהלת הרפורמים והליברלים, ולכן החרדים לדבר ה' אינם שותפים לזה". 

ח״כ אבי מעוז (הציונות הדתית) הוסיף: "הרב דרוקמן הקים, הרבנות הראשית סומכת את שתי ידיה, כהנא הורס. השר לשירותי דת ממשיך בניסיונותיו להרוס את הרבנות הראשית ואת הגיור הממלכתי. הניסיון להסתתר מאחורי הטענה כי כל המהלכים נועדו בשביל לחזק את הרבנות הראשית לא יצליח. כהנא לוקח את המפתחות של הרבנות הראשית, ונותן אותם לחבריו הרפורמים. רוב מניין ובניין של רבני ישראל מתנגדים למהלכים של כהנא, אך אותו, ברוב חוצפתו, זה לא מעניין".

הרבנים הראשייים, יצחק יוסף ודוד לאו, שלחו מכתב לוועדת השרים לחקיקה, בו הביעו דאגה מן המתווה. "איננו מקילים ראש בעובדה שמטרת החוק להקל על הליכי הגיור, אולם כפי שכבר נאמר 'כוונתכם רצויה אבל מעשיכם אינם רצויים'. החוק שעליו ידונו היום נעשה שלא בתאום עם גורמים ברבנות הראשית לישראל ובניגוד לעמדתה", כתבו. 

בהמשך טענו כי "החוק הזה הינו בגדר של 'הונאת הגר', כיון שמי שיעבור את ההליך הזה לא ייחשב כגר צדק על ידי רוב מנין ורוב בנין של רבני ודייני ישראל. באסיפה הגדולה שנכחו בה כאלף רבנים ודיינים, הודיעו רבני ודייני ישראל קבל עם ועדה שהם לא יכירו בגיורים שייעשו שלא באישור הרבנים הראשיים לישראל". 

יו"ר יהדות התורה, חבר הכנסת משה גפני, תקף את השר כהנא ואמר: כי הוא "בסיוע שותפיו לממשלה הרעה הזאת מחבל בכרם בית ישראל, גורם להתבוללות ופוגע בכל כוחו בעם היהודי. מתן כהנא בוגר החינוך הדתי לאומי מבייש את המקום ממנו הוא בא ומעמיד בסימן שאלה את מי שהוא מייצג. אנחנו נאלץ להתגונן בכנסת, ובספרי יוחסין. בכל מקרה - בכל קואליציה שנשתתף בה, תנאי בל יעבור מבחינתינו להשיב הכל לקדמותו. מעשי הממשלה הנוכחית יעלמו כאבק פורח, ומה שהיה בקואליציות קודמות שהתחשבנו בכותרות בעיתונים ובהחלטות שיפוטיות לא ישוב עוד".