"בחודש הקרוב אני עתיד לבקר בשכנותינו לחופי לים התיכון: יוון, קפריסין וטורקיה, ולהיפגש עם מנהיגיהן", כך פתח את דבריו נשיא המדינה יצחק הרצוג הבוקר (רביעי) במהלך נאומו בוועידת האקלים של ״הארץ״ והאוניברסיטה העברית. הרצוג ציין כי הוא גם "שומר על קשר קרוב וחם עם ההנהגה במצרים, בירדן, באמירויות וברשות הפלסטינית", וכי בכוונתו לשתף פעולה עמם על מנת ליצור שיתוף פעולה אזורי בהתמודדות עם משבר האקלים.

כזכור, בתחילת החודש פורסם כי הנשיא הרצוג צפוי להיפגש עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן בחודש מרץ. ארדואן אמר אז כי מדינתו וישראל יכולות לעבוד יחד כדי להעביר גז טבעי לאירופה, וכי שתי המדינות ידונו בשיתוף פעולה בתחום האנרגיה במהלך הפגישות שייערכו. 

"זוהי שעת חרום", קבע הרצוג, "משבר האקלים הגלובלי רק מחריף ומכה בנו במלוא הכוח, ולצערנו זו רק ההתחלה. המשבר הזה מדיר שינה מעיניי. זאת הסיבה שעם תחילת כהונתי כנשיא המדינה, הצהרתי שאפעל בכל האמצעים העומדים לרשותי, ואירתם למאבק במשבר האקלים". 

עוד אמר הנשיא כי האתגר האקלימי מציב בפני מדינות האזור אתגר שיכול ליצור "מזרח תיכון מתחדש", כפי שהגדיר זאת. "זו לא אמירת כנף, מן השפה ולחוץ, אלא תפיסה שמבוססת על ניתוח מעמיק ושיחות עם מנהיגים שונים באזורנו, ועם גורמים משפיעים הרלוונטיים לאזור", הסביר. 

בהמשך, פירט את הנושאים הנמצאים על השולחן, אותם ינסה לקדם עם מקביליו במדינות האזור: "הפלטפורמה קיימת, שיתופי פעולה בשדות שונים כבר מתממשים בשטח, החל מנושא מפרץ אילת, דרך התפלות המים, עבור במחקר ופיתוח משותף שמתבצע כמעט בכל רגע נתון, וכלה בהדברה ביולוגית באמצעות תנשמות". 

בסיכום דבריו אמר: "בעולם של אינטרסים ושל חששות, בעולם של פרנויה בינלאומית – משברים גלובליים הם המנוע החשוב והטוב ביותר לשותפות. עלינו להילחם על כך בכל הכוח, ולפעול עד שנגיע לאותו 'מזרח תיכון מתחדש'. מדינת ישראל יכולה וצריכה להוביל מהלכים פורצי דרך. זו לא זכותנו, זוהי חובתנו, ויפה שעה אחת קודם".