הפלישה הרוסית לאוקראינה: ראש הממשלה נפתלי בנט מקיים היום (חמישי) התייעצויות שוטפות מאז שעות הבוקר, זאת במקביל להערכות מצב שמתקיימות במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל) בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף, בשעה 19:00 צפוי בנט לקיים דיון בקריה בתל אביב עם שר החוץ לפיד, שר הביטחון בני גנץ ובכירים נוספים.

יאיר לפיד על הפלישה הרוסית לאוקראינה: "הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי". צילום: לע"מ

קודם לכן , שר החוץ יאיר לפיד קיים תדרוך לתקשורת בעקבות הערכת מצב שבוצעה במשרד החוץ בנוגע למשבר בין רוסיה ואוקראינה. בפתח דבריו הבהיר לפיד: "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ואנו מגנים אותה. ישראל מגנה את ההתקפה ונערכת לסיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה". 

הוא הוסיף: "לישראל יש יחסים ארוכים וטובים עם רוסיה ואוקראינה. עלינו לשמור על שלומם של אנשי הסוכנות שנמצאים באוקראינה שנשארים שם כדי לסייע לאזרחים היהודים. אני קורא לכל אזרח לצאת מאוקראינה. ישנם מספר מעברי גבול ליציאה בטוחה וחלקה. אזרחים שזקוקים לסיוע יכולים לפנות למשרד החוץ".

לפיד אמר כי "לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה. יש עשרות אלפי ישראלים בשתי המדינות, יש מאות אלפי יהודים בשתי המדינות, שמירה על בטחונם ושלומם הם בראש מערכת השיקולים שלנו. בנוסף עלינו לשמור על בטחונם ושלומם של אנשי משרד החוץ, אנשי נתיב ואנשי הסוכנות הממוקמים באוקראינה. בשעות אלה, הם מסכנים את חייהם כדי להמשיך לתת סיוע ועזרה לכל ישראלי ולכל יהודי".
 
"בתחילת השבוע הוריתי לפנות את השגרירות שלנו בקייב, להעביר אותה למשרדים בעיר לבוב, סמוך לגבול הפולני. אני קורא לכל אזרח ישראלי לצאת מיד מאוקראינה ולהגיע למעברי הגבול כל עוד הדרכים פתוחות. קחו בחשבון שכבר עכשיו יש נהירת פליטים לכיוון הגבולות המערביים של אוקראינה. כרגע המרחב האווירי של אוקראינה סגור, ואין תנועת רכבות. נציגים קונסולרים של משרד החוץ הוצבו כבר בכל מעברי הגבול הסמוכים ללבוב, כדי לסייע לישראלים לצאת".

"מעברי הגבול בהם מוצבים אנשינו, הם מעבר מֶדִיקָה בגבול הפולני, מעבר וישְנֵה נֶמֵצְקֵה בגבול הסלובקי, מעבר זָהוּן להונגריה, מעבר פָּלָאנְקָה למולדובה ומעבר סִירֶט לרומניה. תיאמנו מראש עם כל המדינות האלה – פולין, הונגריה, רומניה, סלובקיה ומולדובה – יציאת ישראלים בטוחה וחלקה. אני מודה מפה לממשלות שם על הסיוע והרצון הטוב", סיכם לפיד.

נציגות משרד החוץ הישראלי באוקראינה, שהועברה לעיר לבוב (צילום: משרד החוץ)
נציגות משרד החוץ הישראלי באוקראינה, שהועברה לעיר לבוב (צילום: משרד החוץ)

מוקדם יותר היום ממשרד החוץ נמסר: "לפני מספר שעות החל שלב חדש וקשה במלחמה באוקראינה. המרחב האווירי במדינה נסגר וכל הטיסות בוטלו. משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה מיד אל המדינות השכנות ממערב, בהתאם למצב הביטחוני. משרד החוץ קורא לאזרחי ישראל באוקראינה לעקוב אחר הדיווחים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים".

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי הוסיף בראיון לכאן 11: "פונים לישראלים להגיע עצמאית למעברי הגבול ולחצות את הגבול לפולין. אנחנו נערכים בצד הפולני לקלוט ישראלים ולסייע להם לטוס לארץ. מקבלים עשרות ומאות טלפונים. אנחנו כרגע נשארים פה".

טנקים של הצבא האוקראיני ברחובות המדינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
טנקים של הצבא האוקראיני ברחובות המדינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג, המבקר כעת ביוון, התייחס לנושא בפתח פגישתו עם נשיאת יוון קתרינה סקלארופולו. "זהו ללא ספק רגע היסטורי ומורכב מאוד", אמר, "גם אני חש הבוקר עצב רב וחשש מטרגדיה הומניטרית, פגיעה חלילה באזרחים חפים מפשע. אני מתפלל, כמו רבים בכל העולם שהשלום יחזור לאוקראינה ורוסיה. ישראל, כפי שנמסר על ידי ממשלתנו תומכת בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה".

הוא הוסיף: "בהזדמנות הזאת אני שב וקורא לאזרחים ישראליים שבאוקראינה לחזור מיד לישראל. כרגע דרך המעברים היבשתיים. אנחנו כמובן מסתכלים ודואגים לגורלה של הקהילה היהודית באוקראינה. נציע כל שיתוף פעולה הומניטרי אפשרי לממשלה באוקראינה באמצעות וביחד עם שותפים נוספים".

גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה התייחסה הבוקר לנושא במהלך נאומה בוועידת הנשיאים בירושלים: "התעוררנו לבוקר של הסלמה במצב באוקראינה, ישראל מודאגת ועוקבת אחר הנושא, מכירה בריבונתה השלמה של אוקראינה ומתפללים לשלום הקהילה היהודית וערוכים לקליטתם של אלפים".

ד"ר אריאל כבירי, חוקר ומרצה ליחסים בינלאומיים במכללה האקדמית גליל מערבי העוקב מקרוב אחר התפתחות הסכסוך הרוסי-אוקראיני אומר כי "לצערו של פוטין, מהלכו הנוכחי הוביל להיזון חוזר שלילי מהר מדי. הלחץ החיצוני על מדינות אירופה, וההשלכות של הפרת הנורמה של שינויים בדרכי שלום לאזורים אחרים בעולם, ובראשם לעצם המשך קיומה של טאיוואן והסיכוי הגלום בה למלחמה גדולה בין המעצמות, הובילו להתגבשות מחודשת ולהעצמה של ברית נאט"ו. בחיזוק המשמעותי של החלטת קנצלר גרמניה שולץ להקפיא את קשריו הכלכליים עם אמא רוסיה הפכה ברית נאט"ו למאוחדת ומגובשת מבחינה רעיונית וחומרית כפי שלא הייתה מתום המלחמה הקרה.

ד"ר כבירי מציין כי "פוטין, מסיבות הידועות רק לו, כרה במו ידיו את הבור שלתוכו נפל. נאט"ו לא נחלשה אלא התחזקה, מעמד ארה"ב בהשוואה לרוסיה וסין לא נחלש אלא התעצם, והמאבק בין הדמוקרטיות למשטרים מדכאים התחדד".