הכנסת דנה היום (שני) בקריאה הראשונה של חוק שירות הקבע בצבא הגנה לישראל (גמלאות) - "חוק הפנסיות", שיזם שר הביטחון בני גנץ. גורמים בקואליציה דיווחו כי הושגה פשרה עם ח"כ אביר קארה שתאפשר את העברת החוק. לאחר השגת כל ההסמכות, הקואליציה הצליחה להעביר את ההצעה בקריאה ראשונה, ברוב של 57 תומכים לעומת 56 מתנגדים. כעת, ההצעה תועבר לדיון בוועדה משותפת של עבודה, רווחה וחוץ וביטחון.

על מנת להצביע בעד, ח"כ קארה דרש מענק למי שנפגע בגל האומיקרון, רשת ביטחון לעצמאים, מינוי חשב כללי מטעם משרד האוצר בנושא שכר וגמלאות, והסכמה של גנץ לשינויים בוועדה.

גורם בכחול לבן מסר לאחר ההצבעה כי "האמת של גנץ ניצחה מול השקרים וניסיונות ההכפשה של אנשי הקבע וגורמים שרצו לעשות על גבו סיבוב פוליטי. החוק ימשיך להתקדם באחריות ולמען הביטחון, בוועדה משותפת, שבראשה יעמוד גורם שיוסכם על גנץ".

שר הביטחון בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב)

טרם ההצבעה, שר הביטחון בני גנץ הציג את החוק ואמר בפתח דבריו: "מאז 1961, קיים ההסדר המדובר שמטרתו להתאים את גובה הקצבה למשרתי הקבע למציאות שבה הם מפוטרים בכפייה בגיל צעיר, אחרי שירות תובעני, חלקם ללא מקצוע רלבנטי לאזרחות. ההסדר עוגן במשך 61 שנים, במספר החלטות ממשלה, ולפני כמה שנים, נקבע על ידי המשנה ליועמ"ש כי יש לעגן אותו בחקיקה".

"לצורך כך התבצעה עבודת מטה, ואושר בממשלה מתווה שקוף ובהיר שעיקרו שתי פעולות פשוטות: הראשונה – הורדת סכום השלמת תקופת השירות הממוצע הניתן לפורשים ב-15% בממוצע. השנייה – יצירת בידול בין לוחמים לבין שאר משרתי הקבע, כך שלוחמים יקבלו עד פי שתיים ממשרת ביחידה עורפית. אין תוספת של 1.4 מיליארד שקלים. זה הסכום שסוכם מכבר לאנשים שפרשו מהמערכת, לאלמנות וליתומים, ששירתו לאורך עשרות שנים. שאי אפשר לקחת את זה מהם באופן רטרואקטיבי – לא "ברמה הערכית, לא ברמה החוקית וזה לא יקרה. הגיע הזמן לזרוק את השקר הזה לפח האשפה של הספינים", הוסיף.

שר הביטחון בני גנץ מציג את חוק הפנסיות (צילום: ערוץ הכנסת)
"גם אם יהיו לנו המטוסים המתקדמים ביותר והצוללות החדישות ביותר – לא יהיה לנו ביטחון בלי האנשים שמאיישים אותם. חשיבותם של האנשים שבידיהם אנחנו מפקידים את גורל ילדינו, מקבלת משנה תוקף, כשאנו מסתכלים על תמונת המצב האזורית והעולמית. מדינת ישראל ממשיכה להיות מאותגרת, בראש ובראשונה מהתוקפנות האיראנית באזור וניסיונה של איראן לפרוץ לגרעין".

"אנחנו רואים היטב מה קורה באוקראינה, היינו עדים בעשורים האחרונים או בעשור האחרון להתפתחויות חסרות תקדים במזרח התיכון. לכן, היום ברור יותר מאי פעם, שלצד היחסים הטובים והעמוקים שיש לנו עם מדינות רבות, ובראשן ידידתנו הטובה ביותר, ארה"ב, עלינו תמיד להיות מוכנים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו", סיכם.

בתוך כך, גורם בקואליציה מסר את ההישגים של מפלגת העבודה בחוק הפנסיות: הוחלט כי תקום ועדה משותפת של בין ועדת העבודה והרווחה, החוץ והביטחון, הוסכם שאם השינויים בוועדה לא יהיו מקובלים על המפלגה, הם יצביעו נגד החוק בקריאה השנייה והשלישית. כמו כן, הוסכם כי החקיקה תסתיים כבר בכנס הקיץ.
לאחר השגת ההסכמות צייצה שרת התחבורה מיכאלי: "שמחה שהגענו להסכמות לפיהן חוק הפנסיות יעבור שינויים משמעותיים בוועדה משותפת של עבודה ורווחה וחוץ וביטחון. אני מודה לשר הביטחון וצוותו על הנכונות לבצע שינויים, על שיתוף הפעולה ועל ההסכמות שאליהן כבר הגענו ועוד נגיע לרווחת המשרתות והמשרתים בצה"ל והציבור כולו".

מוקדם יותר, נעשו מאמצים גדולים בקואליציה לגייס רוב בכנסת כדי לאשר את החוק שמסדיר את תוספת הרמטכ"ל לפנסיות הצבאיות. זאת בניסיון לפייס את שר הביטחון בני גנץ, שדורש כי העניין יוסדר בחקיקה כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. בשבוע שעבר נרשמה מתיחות בקואליציה כאשר גנץ הנחה את חברי מפלגת כחול לבן שלא להצביע על אף הצעת חוק מטעם מפלגות הממשלה. גורם בקואליציה אמר למעריב כי "חוק הפנסיות הצה"לי יעלה כל עוד יש לנו רוב. אם יתברר שאין לנו רוב, נמשוך אותו".

גנץ הורה לחברי כחול לבן לפעול כך עד שתקודם הצעת החוק להסדרת הפנסיות בצה"ל, וכן חוקים נוספים שגנץ דורש לאשר בכנסת. בכירים בקואליציה אמרו אתמול בשיחות סגורות כי בפועל "המשבר מאחורינו". עוד הוסיפו: "ניכר הרצון של המתנגדים, בעיקר בקרב אנשי האגף השמאלי שבקואליציה, 'לרדת מהעץ' ולהתקדם עם זה". גורמים בהנהלת הקואליציה הבהירו בשיחה עם "מעריב" כי נעשית עבודה מול כל מי שהביע בעבר את התנגדותו לחבילת הצעות החוק שגנץ רוצה לקדם בכלל ולחוק הפנסיות בצה"ל בפרט.