בעקבות המצב באוקראינה: שרת הפנים איילת שקד התייחסה היום (ראשון) להבאתם של אזרחים ישראלים ובני משפחותיהם ארצה מאוקראינה, ואמרה כי "מאז פרוץ המלחמה נכנסו לישראל כבר 2,034 אזרחים אוקראינים נכון להבוקר, מתוכם פחות מעשרה אחוז הם זכאי חוק השבות. לפי הנתונים האלו אנחנו נגיע בערך ל-15 אלף בחודש".

את הדברים אמרה במהלך ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי, שהתכנסה לדיון מיוחד בנושא. השרה שקד הוסיפה: "מדינת ישראל צריכה לעשות יותר, להביא יותר יהודים וזכאי חוק שבות. כל בר דעת מבין שאי אפשר להמשיך עם קצב כניסה כזה של לא זכאים. נצטרך לגבש מדיניות מאוזנת יותר".

לדבריה, "אנו נערכים לגל קליטה של מאה אלף זכאי חוק השבות לפחות גם מאוקראינה וגם מרוסיה. ישראל היא המדינה שקלטה הכי הרבה אוקראינים יחסית למדינות אירופה שלא גובלות עם המדינה".

"אנו צריכים לעשות הכל כדי שהקו עם רוסיה יישאר פתוח. המטוסים מישראל יוצאים עם שליש נוסעים וחוזרים מלאים, ישראל נהפכה להאב של רוסיה", הוסיפה שרת הפנים.

גם השר נחמן שי התייחס לדברים, ואמר כי "צריך לעשות הכל כדי להקל על כניסת יהודים, אך גם לא יהודים עם כל הרגישות. מדינה שהוקמה על ידי פליטים והייתה כתובת לפליטים יהודים במשך 74 שנים לא יכולה לסגור את שעריה בפני פליטים לא יהודים".

"זה לא הרגע שבו אנו צריכים לבחון בציציות, אני יודע שזה עדין ורגיש. עם זאת מדינה עם ערכים של חופש, חירות וצדק לא יכולה לדחות אדם שבא ברגעיו הקשים שלו ושל מדינתו, אני קורא מכאן לעשות את השינוי הזה", הבהיר.

נחמן שי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
נחמן שי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

בהמשך, התייחס שי לדרישת הערבות וטען: "צריך להוריד את המגבלה של עשרת אלפים שקל, רק שלוש מדינות בעולם דורשות ערבות". שקד השיבה: "ברוב המדינות המערביות בעולם דורשים ויזה, זה יותר גרוע. הם לא יכולים להגיע לארה"ב וקנדה".

יו"ר הוועדה אמרה: "אנחנו לא צריכים להצטדק, כולנו יפי נפש. אחר כך יכנס לכאן מישהו עם עבר פלילי עשיר מאוד או שהחליף זהות אז אנו צריכים להיות זהירים. ערבות זה אומר שאזרח ישראלי חותם על טופס המצהיר שהוא אחראי, ראיתי בשדה תעופה אנשים שאמרו לי בפה מלא - אם זה באמת בכוונות טובות ולא מחפשים פה לעשות קומבינות אזרחי ישראל מוכנים לזה".

חבר הכנסת גלעד קריב טען בדיון: "מציע ללכת על מהלך מתואם עם ממשלת אוקראינה ולהביא לכאן מסגרות של פליטים ולא יחידים, למשל לכפרי נוער. אם נלך למהלך מאורגן ולא פרטני של קליטת פליטים זה יוריד את החשש מפני השארות כאן לטווח ארוך גם כשהשקט יחזור לאוקראינה".

חבר הכנסת צבי האוזר הוסיף: "אתם נערכים למאה אלף עולים זכאי השבות, אני חשוב שאתם חושבים בקטן. הנחת העבודה שכל זכאי זכות השבות מגיעים בצורה מסודרת היא שגויה. אני מניח שיש רבבות זכאים שלא יודעים להתממשק בכלל עם המערכות של מדינת ישראל, אז אני בטוח שחלקם במעמד פליט".

"אנחנו מדברים על 1.2 מיליון פליטים כרגע, לכן האמירה של חמש עשרה אלף בחודש לא ברורה לי - יגיעו לפה גם מאה אלף, אם אנו במתכונת של שערים פתוחים ולא ויזות. לכן חייבים לנסח מיד מדיניות הגירה ברורה, ישראל צריכה להכריז מראש על הגדרה מרחיבה", אמר. 

במהלך הדיון, טען הרב מחרקוב כי לפי הערכתו יש באוקראינה כחצי מיליון יהודים, "הרבה יותר ממה שמעריכים בארץ". והוסיף כי כעת רבים "יוצאים מהארון" ומגלים את יהדותם. 

חברת הכנסת יוליה מלינבוסקי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חברת הכנסת יוליה מלינבוסקי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

חברת הכנסת אורית סטרוק אמרה במהלך הדיון: "אנחנו צריכים להיות שם בשבילם עם מקסימום כוח מודיעיני ומדיני. מהחדר הזה צריך שתצא קריאה להקמת חפ"ק הכי מבצעי וחשאי כדי להגן על היהודים באוקראינה ולעשות את כל המאמץ להביא אותם לארץ".

עוד הוסיפה סטרוק: "אנחנו המדינה היחידה של היהודים ויש כ200 אלף יהודים שהם אזרחים פוטנציאלים שלנו שמדינת ישראל קמה בשבילם. אני מבינה את החשבון של האם לסכן או לא את עובדי המשרדים השונים המטפלים באירוע אבל זה כמו לשלוח חייל למלחמה וחשוב לפעול ועשות כל מאמץ לטובת היהודים שם".

פרסום ראשון: משרד הרווחה נערך ללוות ולקלוט בעת הצורך את יתומי אוקראינה שמגיעים היום לישראל

משרד הרווחה והביטחון החברתי נערך לקליטת הילדים שהגיעו לארץ מאוקראינה: 25 עובדי סוציאליים דוברי רוסית מטעם המשרד יפגשו בילדים ובמלוויהם, יראיינו אותם ראיון היכרות ראשוני על מנת להתאים להם את המענה ההולם בהמשך. 

לצורך כך, בנו במשרד שאלון שאותו ימלאו העובדים לגבי כל ילד לאחר ראיון אישי עמם במתקן של הקרן הקיימת לישראל בהם הם צפויים לשהות בזמן הקרוב. בהמשך יפעל המשרד על מנת להתאים פתרון ארוך טווח לכל ילד בהתאם למאפייניו האישיים זאת בכפוף למידע שיתקבל מרשויות הרווחה באוקראינה. 

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "המשרד נערך מזה ימים להגשת סיוע לאזרחים שיגיעו לישראל מאוקראינה ובראשם הילדים הרכים שמגיעים לכאן ללא הוריהם. כל אגפי המשרד ערוכים ומוכנים למתן טיפול לכל אחד בהתאם לצרכיו האישיים. הדבר הכי חשוב הוא שמדינת ישראל הצליחה להרחיק אותם מאזורי הסכנה ולהביא אותם לכאן".