שרת הפנים, איילת שקד התייחסה היום (שישי) בפוסט בפייסבוק לכניסת האזרחים האוקראינים לישראל, ברקע המלחמה במזרח אירופה. "המלחמה באוקראינה קשה ומכאיבה. כל מראה שובר לב מעלה אסוציאציות ברמה האישית והמשפחתית. כל אדם שלבו במקום הנכון, מרגיש אמפתיה עם אלו ששגרת חייהם נקטעה באיבה", כתבה.

"אירופה התגייסה למען תושבי אוקראינה ומדינות רבות פתחו את שעריהן. חשוב לדעת שכל אוקראיני המבקש להגיע ארצה אינו שוהה באוקראינה, אלא באחת ממדינות אירופה אליה נס. באוקראינה עשרות מיליוני תושבים, ונטל הסיוע להמונים הנוטשים מתפזר בין המדינות השונות. גם מקומנו לא נפקד", הוסיפה.

בהמשך, התייחסה לביקורת על קליטת הפליטים בארץ וציינה: "מדינת ישראל מארחת נכון להיום מעל 25 אלף אוקראינים, ובניגוד לביקורת, רוב מוחלט מאלו שהגיעו ארצה הורשו להיכנס ולשהות כאן עד יעבור זעם. יחד עם זאת, כל בר דעת מבין שמדינת הלאום הקטנטנה של העם היהודי לא יכולה להוות תחליף למדינות אירופה השונות, בהן שכנותיה של אוקראינה שפתחו את גבולותיהן ביד רחבה".

"בימים האחרונים התפרסמו תמונות של עומס ודוחק בנתב"ג. התמונות הללו לא עברו לידי. הנחתי את כל הגורמים הרלוונטיים לטפל בנושא באופן מיידי וכך היה. בנתב"ג הוצב אדם מטעם רשות האוכלוסין וההגירה שכל ייעודו יהיה לדאוג לרווחת האזרחים האוקראינים הנוחתים בישראל", המשיכה.

עוד כתבה כי "החל מאתמול ממתינים לבירור מועברים למלון ושוהים ברווחה ונחת, ועולים חדשים עוברים את תהליך הקליטה בטרמינל 1. שרת הקליטה פנינה תמנו שאטה מטפלת בכך ודואגת לכל התהליך בצורה הטובה ביותר. אנשי פיקוד העורף התגייסו לעזור בניהול ובטיפול בממתינים ועל כך אני מודה לשר הביטחון בני גנץ. חובתנו להסביר לכולם פנים ולדאוג לקבלת פנים חמה ונעימה".

לדבריה, מדינת ישראל צפויה לקלוט 100 אלף זכאי שבות בישראל, "צפויה להתמודד עם אתגר בסדר גודל שאף מדינה בעולם לא צפויה לחוות. כפי שההיסטוריה הוכיחה, יכול נוכל לאתגר ההיסטורי החשוב".

במקביל לדברים, הפורום למען קליטת פליטי אוקראינה ערך הפגנה בשער 3 בנתב"ג, כמחאה על המדיניות של ממשלת ישראל בהתייחסות לפליטי המלחמה.

הפגנת הפורום לקליטת פליטי אוקראינה, ללא קרדיט

אניה ז׳רובה, נציגת הפורום לקליטת פליטי אוקראינה: "בעת שמיליוני אנשים מאבדים את בתיהם, נשארים ללא מזון ומים, וצריכים למצוא מקום מפלט, מדינת ישראל דוממת. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לא לעמוד מנגד, פתחו את השערים לפליטים".

בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), פנה אל ראש הממשלה נפתלי בנט ואל שרת הפנים איילת שקד, עם מסמך מפורט המציג שורת פעולות וצעדים מעשיים לשיפור המענה ההומניטארי שראוי שמדינת ישראל תבצע למול מצוקת הפליטים מאוקראינה.

ביחס למדיניות ההגירה המיושמת בימים אלה, קריב דורש להגדיל את מכסת הפליטים באופן משמעותי. עוד דורש קריב לאפשר לקרובי משפחה מדרגה ראשונה של אזרחים ישראלים להגיע לישראל שלא דרך מכסת הפליטים. "אמנם איננו יכולים לאפשר כניסה ללא כל בקרה, אך המכסה שהוצגה הופכת את התגייסותנו ההומניטארית כמעט לאות מתה", כתב קריב. 

ח"כ קריב שב והציע להביא לישראל קבוצות מאורגנות של בני נוער וצעירים או קבוצות אחרות שישהו בישראל באופן זמני ובאופן מאורגן ומקובץ. לדבריו, "מענה מסוג זה יבטא היטב את חובתה המוסרית של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי וכמדינה דמוקרטית ויאפשר התמודדות מושכלת עם אתגר קליטתם הזמנית של הפליטים".