ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לנשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי בשיחת הטלפון ביניהם ביום שלישי כי הוא ממליץ לו לקחת את ההצעה שהציג נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסיום המלחמה, הכוללת שורה ארוכה וקשה של ויתורים מצד אוקראינה - כך אמר לוואלה! בכיר בממשלת אוקראינה. לדבריו, זלנסקי לא קיבל את המלצתו של בנט.

המקור הבכיר בממשלת אוקראינה טען שבנט הוא שיזם את שיחת הטלפון עם זלנסקי ביום שלישי. "אם הייתי במקומך הייתי חושב על חיי בני העם שלי ולוקח את ההצעה", אמר בנט לזלנסקי במהלך שחת הטלפון לפי הבכיר בממשלת אוקראינה. לדבריו, התשובה של הנשיא האוקראיני להמלצה של בנט היתה קצרה. "שמעתי אותך", אמר זלנסקי לראש הממשלה.

זלנסקי ואנשיו לא אהבו את ההמלצה של ראש הממשלה. "בנט הציע לנו להיכנע", אמר הבכיר בממשלת אוקראינה. "אין לנו כוונה לעשות זאת. אנחנו יודעים שההצעה הזו של פוטין היא רק ההתחלה".

בשבועיים האחרונים וביתר שאת מאז נסיעתו של בנט למוסקבה, טוענים בלשכת ראש הממשלה ובמשרד החוץ כי מאמצי התיווך שהם מבצעים מחייבים את ישראל עוד יותר לשמור על גישה זהירה ומאוזנת. המסר הזה הועבר גם בערוצים שקטים ללשכת זלנסקי. הבכיר בממשלת אוקראינה אמר כי ישראל ביקשה שאוקראינה לא תבקש יותר סיוע צבאי או הגנתי מישראל כיוון שהדבר עלול לפגוע במאמצי התיווך שמחייבים שמירה על ניטרליות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

אלא שבלשכתו של נשיא אוקראינה לא התרשמו בשבוע האחרון שמאמציו של בנט מובילים לתוצאה כלשהי. הבכיר בממשלת אוקראינה ציין כי בנט לא מתווך אלא משמש כ"תיבת דואר" ומעביר מסרים בין הצדדים. לדבריו, מתווך צריך לנסות לגבש נוסחת פשרה בין הצדדים ולהציע הצעות משלו ולא רק להעביר מסרים.

"אנחנו לא צריכים תיבת דואר. יש לנו מספיק כאלה", אמר הבכיר בממשלת אוקראינה. "לשכת הנשיא זלנסקי לא מאמינה שזו הדרך לתווך. אם בנט רוצה להיות ניטרלי ולתווך היינו רוצים לראות אותו ממנה מישהו שיעסוק בזה יום ולילה וינסה להגיע לנוסחת פשרה ולא רק ישמש כתיבת דואר".

נשיא אוקראינה ואנשיו מתרשמים שהמעורבות של בנט במאמצים הדיפלומטיים מונעת בעיקר מרצון להימנע מנקיטת עמדה ברורה כלפי הפלישה הרוסית מחשש לפגיעה ביחסים עם מוסקבה. "היוזמה שלו נראית לנו כמו כיסוי ותירוץ מדוע לא להתבטא בצורה יותר חריפה נגד רוסיה, מדוע לא לספק לנו נשק ומדוע לא להטיל סנקציות על רוסיה", אמר הבכיר בממשלת אוקראינה.

לדברי הבכיר בממשלת אוקראינה בניגוד לישראל, מדינות אחרות שמעבירות מסרים בין רוסיה לאוקראינה כמו גרמניה וצרפת לא טוענות שהן צריכות לשמור על ניטרליות ולצד העברת מסרים בין מוסקבה לקייב הן מגנות את פוטין, מטלות סנקציות על רוסיה ומספקות נשק לאוקראינה.

בלשכת הנשיא בקייב הבחינו שיש פער גדול בין התמיכה הגדולה של רוב הציבור הישראלי לבין הגישה המהוססת של הממשלה בירושלים. הבכיר בממשלת אוקראינה ציין שזלנסקי מתוסכל מאוד ונפגע אישית מהמדיניות של ממשלת ישראל במיוחד בגלל העובדה שהוא יהודי.

הבכיר בממשלת אוקראינה הדגיש כי זלנסקי מרגיש שהוא כמעט ומיצה את הנסיונות להשפיע על מדיניות ממשלת ישראל בערוצים מדיניים וכעת הוא רוצה לעבור לדבר ישירות עם הציבור הישראלי. זו הייתה הסיבה שהוא ביקש לנאום בפני מליאת הכנסת.

זלנסקי נשיא אוקראינה (צילום: רויטרס)
זלנסקי נשיא אוקראינה (צילום: רויטרס)

ביום שלישי צפוי שגריר אוקראינה יבגני קורניצ'וק להיפגש עם יו"ר הכנסת מיקי לוי. הבכיר בממשלת אוקראינה אמר כי קורניצ'וק יבהיר לח"כ לוי שהאופציה היחידה מבחינת זלנסקי היא נאום וידאו בפני מליאת הכנסת ולא שיחת זום בה ישתתפו חברי כנסת בודדים.

בשלב הזה נראה שנאום של זלנסקי במליאת הכנסת לא נמצא על השולחן מבחינת יו"ר הכנסת וגם לא מבחינת שר החוץ יאיר לפיד וראש הממשלה בנט. הנימוקים של "שיפוצים" או "פגרה" הם תירוצים בלבד. ברור לכל שהסיבה האמיתית היא החשש מהתגובה הרוסית.

זלנסקי בוחן שתי אלטרנטיבות לנאום בכנסת. הראשונה היא נאום וידאו ב"יד ושם". קשה להאמין שב"יד ושם" ישתפו עם זה פעולה. האלטרנטיבה השנייה היא נאום וידאו של זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב. ראש העיר רון חולדאי כבר הבהיר לשגריר האוקראיני כי ישמח לארגן את האירוע אליו יש להניח שיגיעו אלפי ישראלים וגם יועבר בשידור חי בערוצי הטלוויזיה. כרגע זו נראית האפשרות הריאלית מכולן.

גורם בלשכת ראש הממשלה מסר בתגובה כי הפרטים שמסר המקור האוקראיני אינם נכונים. "ספק אם מדובר בגורם בכיר שנמצא באוקראינה ושהיה על השיחה, שכן היא התקיימה בקו פרטי", אמר הגורם בלשכת ראש הממשלה. "הקשר מתקיים ישירות מול זלנסקי וצוותו הקרוב".

לדברי הגורם בלשכת ראש הממשלה, בנט לא המליץ לזלנסקי לקחת את הצעת פוטין, שכן אין הצעה כזאת בידי ישראל. "מכל מקום אין בכוונתו של ראש הממשלה לתת לזלנסקי המלצות או עצות איך לנהוג בשום שלב", אמר הגורם בלשכת ראש הממשלה. "השיחה בין השניים היתה ארוכה וטובה ועלתה בה האפשרות של מפגש תיווך בירושלים".

הגורם הבכיר בלשכת ראש הממשלה סירב להתייחס לאפשרות שישראל תציג לרוסיה ולאוקראינה הצעות מפורטות יותר לסום המלחמה. "מאמציו של ראש הממשלה מכוונים לדבר אחד: להפסיק את שפיכות הדמים באוקראינה ואת הסבל המיותר", אמר הגורם הבכיר בלשכת בנט.