שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם היום (שלישי) שורת צעדים נוספים, האמורים להקל את ההתמודדות עם יוקר המחיה. במרכז הצעדים החדשים נמצאת הרפורמה בתחום החקלאות, לפיה יורדו מכסים באופן מידי על פירות וירקות. בעקבות הצעד החד-צדדי של ליברמן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן, תקף את ליברמן והאשים: "זו הפרת אמון עם החקלאים. השר משרת את היבואנים ובעלי רשתות השיווק".

ליברמן חתם, בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, על על הצו להפחתת מכסים בפירות וירקות. הצו כולל ביטול מידי של המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד). יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. 

הצהרת ליברמן, קרדיט: לע"מ

לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו'); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.

על פי הכרזת שר האוצר, מלבד הרפורמה בחקלאות, יוגדל הסיוע לאזרחים עובדים, כאשר תוכפל התוספת למענק עבודה למשתכרי שכר נמוך וכן יוענק סיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון. במקביל, צעד נוסף שעושים במשרד האוצר הוא להגביר את התחרות בשוק המזון: : יוחמרו התנאים על רגישות, מיזוגים והסדרי הפצה של ספקי מזון גדולים, יוטלו הגבלות על יבוא בלעדי ויוטל איסור על פגיעה בייבוא מקביל.

בהתייחסו לרפורמה בחקלאות, אמר שר החקלאות, עודד פורר: "אחרי דיונים ומו״מ אינטנסיביים הגיע הרגע בו חייבים לקבל החלטות. יש לנו מחוייבות לחקלאות הישראלית ולכלל אזרחי ישראל. הרפורמה הזו מחויבת גם כדי להציל את חקלאות ישראל, שכן הפריון בה לא עלה במשך 22 שנים. יש לנו מחוייבות להוריד מחירים לאזרחי ישראל  שצריכים לקחת משכנתא כדי לקנות פירות בקיץ. אנחנו עושים מה שבמשך עשרים שנה לא עשו. צריכה ישירה בחקלאות, מענקי השקעות, חיזוק תוצרת הארץ וגם פתיחה לתחרות. הורדת המכסים מתבצעת אחרי בדיקה מעמיקה של חודשים ארוכים שבה כלל הגורמים, כולל החקלאים קיימו שיח מעמיק באופן ישיר. וגם הטמענו בצו שינויים שיגנו על עוטף עזה, הערבה, הגליל והגולן".

שר החקלאות עודד פורר (צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ)

הצעד של ליברמן חולל סערה בקואליציה, כאשר חברי הכנסת השונים החלו לצייץ בטוויטר ולהגיב על הרפורמה. ח"כ יאיר גולן: "חבל שמשרד האוצר פועל נגד החקלאות הישראלית ואחרי דבר נגד הצרכן הישראלי. רפורמה לא עושים בזבנג וגמרנו, אלא רק אחראי, יסודי ומעמיק יחד עם החקלאים. דומה שמשרד האוצר ומשרד החקלאות עובדים בשביל החקלאי הטורקי וכדאי שיחזרו ארצה". בתגובה לדבריו סגן השר אביר קארה: "הרפורמה הזאת מוכנה כבר 12 שנים. אין כאן זבנג וגמרנו. אינטרסים צרים של קבוצות לחץ ואינטרס ממש מנעו במשך שנים מזון בסיסי מהאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה. ברכות למשרד האוצר והחקלאות שלא נכנעים ללחצים בלתי סבירים מצד לוביסטים וקבוצות אינטרסנטיות שמנעו את הפעלתה של הרפורמה במשך שנים".

אלון שוסטר: "הההחלטה של שרי האוצר והחקלאות לצאת לרפורמה בחקלאות באופן חד צדדי היא פסולה, בלתי מידתית ומסוכנת להבטחת ביטחון המזון של מדינת ישראל ולא תוביל לשום הורדת מחירים לצרכן. הפעולות הדורסניות שהם מובילים גורמים לזעזועים בלתי נחוצים בבסיס ההתנהלות של הקואליציה".

כאמור, הצעד של שר האוצר ליברמן לא עבר בשתיקה, כאשר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי בעצמו מרמות נפתלי שבצפון, הגיב לדברים: "איך ייתכן ששרים בממשלה, במדינה דמוקרטית מתוקנת, מחליטים על מהלך חד צדדי כה הרסני שיפגע בביטחון התזונתי של תושבי המדינה, ולהרס החקלאות וההתיישבות?! הרי כבר הוכח כי הורדת מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית, אינה מוזילה את המחיר הסופי לצרכן, אך תמשיך למלא את כיסיהם של הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והיבואנים. אנו החקלאים, הממוקמים בגבולות המדינה, קוראים לכל שרי וחברי ממשלת וכנסת ישראל, לא להיות אלו החתומים לדיראון עולם, על גזר דין מוות למפעל הציוני החקלאי, המהווה את שכבת המגן הראשונה לביטחון התזונה של תושבי המדינה ושמירה על גבולותיה בעיבוד השטחים החקלאיים מצפון ועד דרום".

עוד הוא הוסיף: "אני קורא למבקר המדינה והממשלה- לבדוק את הפרת האמון הבוטה, בין שר החקלאות לחקלאי ישראל, כאשר בייבוא והצפת השוק בסחורה מחו"ל- הינו משרת את רצון היבואנים, ארגונים אינטרסנטים ובעלי רשתות השיווק - ולא את המשך קיומה של חקלאות בישראל! וחוטא לתפקידו! רצון כה עז לשינוי הרסני שכזה- בוודאי אינה כוונה מקצועית ואמינה".

מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)
מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)

"ישראל צריכה לדאוג לייצור מזון עצמאי ודווקא כעת מבצעת ממשלת ישראל, מחדל לאומי שיהיה רשום על שמה וממשיכה למלא את כיסיהם של הטייקונים בממון נוסף וחיזוק הקשר המגונה בין הון ושלטון. לא טובת האזרחים נעשית כאן אלא רק הרצון להוכיח כוחניות. אנו חקלאי ישראל קוראים לשרים וחברי הכנסת - התעוררו! דרשו קיום ושמירת הצדק והערכים בשמם התחייבתם לשרת את מדינת ישראל ממושבכם בכנסת. זהו צו השעה שלכם. אנו נחרצים בעמדתנו לבלום את מגמת הממשלה להרס החקלאות ונעשה כל שביכולתנו למנוע החלטה זו!", סיכם בלחסן.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״הכל מסך עשן אחד גדול! ליברמן פועל להפיכת ישראל למדינה ללא חקלאות וללא יכולת עצמאית לייצור עצמי וביטחון מזו. והכל בחסות יוקר המחיה שאינו קשור כלל לפירות וירקות אלא בעיקר בדיור, בחשמל, בארנונה, בדלק שמשלמים אזרחי המדינה. שר החקלאות לראשונה בהיסטוריה פשוט לא קיים ואין הצדקה למשרד חקלאות שמחסל ענפים ואזורים אסטרטגיים בעוטף עזה ובגולן. אין פה עבודת מטה ואין פה חשיבה לטווח הארוך. במלחמה נגד החקלאים יש מפסיד אחד והוא הצרכן. הורדת המכסים וייבוא לא יגרום להורדת מחירים לצרכן, אלא לחיזוק מונופול היבואנים. אני קורא לראש הממשלה נפתלי בנט- אל תיתן לחיזבאללה לנצח את חקלאי הגליל ואל תיתן לחמאס לנצח את חקלאי עוטף עזה. עצור את הרפורמה החד צדדית הזו אשר תשמיד אלפי משקים חקלאיים ותפגע בצרכן״.