שר המשפטים, גדעון סער, אמר הבוקר (חמישי) במסגרת יום הדמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן כי הוא מתכנן להגביל כהונה של ראשי רשויות מקומיות, זאת בהמשך להצעת החוק אותה הוא מקדם להגבלת כהונת ראש הממשלה.

את הדברים אמר סער בשיחה עם ד"ר דנה וולף, ראש החטיבה במשפט וביטחון מבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ביום הדמוקרטיה "זמן לעצב את עתיד המחר". עוד התייחס סער למשטר הדמוקרטי ואמר: "היו פה ארבע מערכות בחירות והגענו לדברים קיצוניים. נכנסתי לפוליטיקה בשל הנושא הלאומי והבטחון לטווח ארוך והמאבק על קיום המדינה. לא שיערתי שהנושא של היסודות הדמוקרטיים ישתנה, אני לא חושב שאני יכול להגיד את הדברים הללו היום. המשטר הדמוקרטי היום לא מובן מאליו. אם היה רוב פרלמנטרי אחר היינו רואים חוקים שלא שיערנו שניתן לחוקק".

בתשובה לשאלה האם לאופן בו נבחרי ציבור מתבטאים כלפי הרשות השופטת יכולה להוות השפעה על אמון הציבור, ענה סער כי "יש לי ויכוח עם פסקי דין של בית המשפט העליון, אבל כשהיו קריאות שלא לקיים פסק דין של בית המשפט - זה מסוג הדברים שהטרידו אותי מאוד. לא האמנתי שיש אופציה שלא לכבד פסק דין של בית המשפט. האקטיביזם השיפוטי הוא פטנט רע מאד. אקטיביזם שיפוטי הופך להיות ערכאת ערעור על ההחלטה של הכנסת או של הממשלה. בסיס הבעיה הוא שאין לנו חוק יסוד חקיקה, כללי המשחק הם לא מוסכמים ואז קיימת התכתשות בין הרשויות ששוחקת את האמון הציבורי".

בתשובה לשאלה מדוע חוק יסוד החקיקה תקוע השיב סער כי "יש מחלוקות על הרבה דברים ובעיקר סביב פסקת ההתגברות, ואם כן באיזה רוב. יש דיון שהוא יותר רחב. יש פערים גדולים בין השרים איך צריך להיות חוק יסוד". בנוגע לזכויות נאשמים בפלילים אמר סער כי "המבקרים לעולם לא חוקקו חוק יסוד ואפילו לא חוק רגיל. אני לא אפגע בסמכויות שיש בחקיקה. יכולה להיות ביקורת אבל אני צריך לאזן בין הערכים השונים. אין דבר בעולם החוקתי שהוא מוחלט. החוק שאושר בקריאה ראשונה הוא חוק טוב והוא חוק רחב יחסית. זה לא הנוסח הסופי אבל עבדנו על הבסיס עבודה יסודית והבאנו חוק טוב ומקיף".

בהתייחס לנושא הגבלת כהונה אמר סער כי "אין דבר שיכול לגרום ליותר שחיתות מאי הגבלת כהונה. אם אתה כל הזמן שואל איך אני אבחר שוב ושוב זה מוביל לריכוז כוח, לסיאוב ושחיתות. הטענה עצמה היא טענה לא נכונה. בישראל בבחירה ישירה היה בחוק היסוד הגבלת כהונה, אבל גם בתקופת הבחירה הישירה היה משטר פרלמנטרי והיה ניתן להפיל את רוה"מ ולכן האמירה על כך שאין הגבלת כהונה היא לא נכונה. אני מתכנן גם להגביל כהונה של ראשי רשויות מקומיות. מי שמרכז את הכוח בראש הרשות המבצעת גם במישור הלאומי וגם במישור המקומי. הציבור תומך בכך ואם נצליח להעביר את זה בעתיד יהיה קשה מאד לבטל את זה".

בתשובה לשאלה האם לא צריך לבטל את החוק לראש ממשלה חליפי ענה סער כי "אני לא אוהב את החוק. הוא נוצר מצורך ואילוץ פוליטי, נולד כפתרון לקטיעת רצף מערכות הבחירות. אבל בשעתו שחוקק ב-2020 נועד למנוע עניין מסוכן של המשך מערכות בחירות רציפות ואי קיום הרשות המבצעת".