"פסגת הנגב" יוצאת לדרך: הערב (ראשון) תיפתח רשמית "פסגת הנגב", בה ישתתפו שרי החוץ של ארה"ב, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. הפסגה תיערך במלון "קדמא" בקיבוץ שדה בוקר, במרחק הליכה מצריף בן־גוריון.

זמן קצר לאחר נחיתתו בארץ, נפגש שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני, עם שר החוץ יאיר לפיד שקיבל את פניו. לאחר מכן, נחת בדרום הארץ גם שר החוץ של מצרים, סאמח שכרי. "ברוך הבא לפסגת הנגב", צייץ לכבודו השר לפיד. לאחר מכן, השר  לפיד קיבל את פניו של שר החוץ של איחוד האמירויות, השייח׳ עבדאללה בן זאיד. בהמשך, נחת בישראל שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה. 

גורם מדיני בכיר המעורה בפרטים אמר כי במהלך הפסגה השישה ידונו בקידום "ארכיטקטורת ביטחון אזורית" שתבנה קודם כל הרתעה אל מול האיומים מהאוויר ומהים, כולל הפיראטיות בים האדום.

שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה נחת בישראל (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)
שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה נחת בישראל (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)

פסגת הנגב (צילום: בועז אופנהיים, לע״מ )
פסגת הנגב (צילום: בועז אופנהיים, לע״מ )

 
יאיר לפיד מקבל את פניו של שר החוץ של בחריין  עבד א-לטיף א-זיאני (צילום: לע''מ,בועז אופנהיים,אסי אפרתי )
יאיר לפיד מקבל את פניו של שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני (צילום: לע''מ,בועז אופנהיים,אסי אפרתי )


שר החוץ של מצרים  סאמח שכרי לאחר נחיתתו בארץ לקראת ''פסגת הנגב''  (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)
שר החוץ של מצרים סאמח שכרי לאחר נחיתתו בארץ לקראת ''פסגת הנגב'' (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)

שר החוץ יאיר לפיד מקבל את פניו של שר החוץ המצרי סאמח שכרי לפסגת הנגב (צילום: בועז אופנהיים, לע״מ ,אסי אפרתי, לע״מ)
שר החוץ יאיר לפיד מקבל את פניו של שר החוץ המצרי סאמח שכרי לפסגת הנגב (צילום: בועז אופנהיים, לע״מ ,אסי אפרתי, לע״מ)

עוד קודם לפסגה, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגשו במשרד ראש הממשלה בירושלים, ולאחר מכן מסרו הצהרות לתקשורת. בהמשך ייפגש בלינקן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, לאחר שמוקדם יותר היום נפגש עם שר החוץ יאיר לפיד

בפגישתם, ראש הממשלה והמזכיר בלינקן דנו בשורת נושאים, בהם המשבר בין אוקראינה ורוסיה ומאמצי התיווך הישראלים בנושא. כמו כן, הם דנו במצב במזרח התיכון ובחימום היחסים של ישראל עם מדינות האזור, בדגש על חיזוק הסכמי אברהם ולקיחתם אל השלב הבא על ידי יציקת תוכן כלכלי, תרבותי וביטחוני.

עוד דנו השניים בתוקפנותה האזורית של איראן, כפי שזו באה לידי ביטוי במהלך סוף השבוע האחרון במתקפת החות'ים על ערב הסעודית. בתוך כך, בנט שב והדגיש את העמדה הישראלית ביחס לשיחות וינה ולהסכם הגרעין, בדגש על התנגדותה של ישראל להוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. 

בפתח הדברים אמר בנט: "היום הוא יום היסטורי, אנחנו מארחים את פסגת הנגב, נתאסף יחד עם ישראל וארה"ב בשדה בוקר, למומנטום הזה. אני רוצה להודות לבלינקן וללפיד על תפקידכם החשוב בפסגה הזו". 

"הייתה לנו פגישה משמעותית. המזרח התיכון משתנה והוא משתנה לטובה. אנחנו בונים קשרים חדשים. אנחנו משמרים שלום ישן ועובדים יחד כדי לטפל ב'כוחות הרעים'", הוסיף בנט. "דלתות ישראל פתוחות מתמיד כפי שאתם רואים. ישראל היא מנוע לשלום, שגשוג, ולעשיית טוב. אנחנו שואפים להיות חזקים ולעשות טוב".

"לעומתנו, כוחות אחרים באזור הם עדיין אלימים. משמרות המהפכה והחות'ים ביצעו השבוע ביצעו מתקפה נוראית נגד סעודיה. מקווה שארה"ב תשמע לקולות המודאגים בישראל ומדינות המפרץ נגדם", אמר. "חודש הרמדאן מתחיל ואנו פועלים לשיפור חייהם של הפלסטינים בעזה וביו"ש. רק היום אישרנו תוכנית השקעות של כ-40 מיליון שקלים לשדרוג הגבול בין ישראל לעזה. בעוד אנחנו לא יכולים לפתור הכל, אך נוכל לשדרג את הקיים". 

"באשר למלחמה באוקראינה, ישראל תתמוך באוקראינה ותקדיש את מאמציה לעצור את שפך הדמים על אדמת אוקראינה. הקמנו בית חולים שדה משוכלל שטיפל ברבים. אנחנו עוסקים בהצלת חיים של אלו שזקוקים לזה. אנחנו עושים מה שצריך, כשיתבקש, על מנת לעצור את המלחמה, ביחד עם ארצות הברית ושותפינו באירופה". 

בנט סיים בתודה לתרומה האמריקאית לכיפת ברזל. "הברית בין ארה"ב לישראל היא חזקה מתמיד. על אף שיש מחלוקות, הברית נותרת בלתי ניתרת להריסה", סיכם.

בלינקן אמר במהלך דבריו: "תודה על חילופי הדברים בינינו. דנו בנושאים רבים והסכמנו ביניהם. בביקורו של בנט בבית הלבן הוזכר כי ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל, זה משהו שאנחנו אומרים אך גם עושים. ביידן התחייב לסיוע בכיפת ברזל וכך עשה. הוא חתם על זה".

"אנחנו מעריכים את כל המאמצים של בני בריתנו באשר לרוסיה. אנחנו מודים גם לישראל שהגישה סיוע הומניטרי כמו מזון, תרופות ומוצרים חיוניים נוספים לאוקראינה, כמו גם בית חולים שדה שהקימה", הוסיף בלינקן. 

"אנחנו גם מתמודדים יחד בסוגיית איראן. שני הצדדים מסכימים על דבר אחד - יש למנוע מאיראן להפוך לגרעינית. גם אם יש מחלוקת בעניין ההסכם, שנינו מסכימים על כך ונפעל לכך ביחד. עם עסקה או בלעדיה, נמשיך לעבוד ביחד, ישראל וארה"ב, ויחד עם בנות בריתנו, במטרה למנוע זאת". בלינקן גם חזר וגינה את המתקפה בסעודיה ותקף: "המעשה של החות'ים בסעודיה הוא מעשה טרור שבוצע בידי איראן". 

הוא הוסיף ואמר כי "היום דנו בדרכים להעביר את פסח ואת הרמדאן בצורה שקטה, בייחוד בירושלים, עיר עם חשיבות לשלושת הדתות. עלינו למנוע פעולות משני הצדדים, להפסיק את ההפגנות, את האלימות, במהלך הנסיעה הזו אעביר את המסרים לשני הצדדים. לאחר מכן, אדון בסוגיית המים בין ישראל ליו"ש".

בלינקן סיכם: "עלינו לבנות קשרים שיובילו לדיאלוג. כמו שבנט אמר, נמשיך לבנות קשרים במסגרת הסכמי אברהם. ארה"ב לא רק תמשיך לפעול לשימור היחסים במסגרת הסכמי הנורמליזציה, אלא גם נפעל לצרף מדינות חדשות. הפעולות האחרונות כמו גם הביקור הישראלי בטורקיה, זו הנורמה החדשה. אני מצדיע למנהיגות הישראלית ומודה לך בנט על פעולותיך בבניית היחסים ועל חיזוק הקשרים בין ארה"ב לישראל". 

הצהרת לפיד, קרדיט: ערוץ כנסת

מוקדם יותר היום שר החוץ יאיר לפיד אירח את בלינקן במשרד החוץ בירושלים לפגישת עבודה וסקירה על הסיוע הישראלי לאוקראינה. 

לפיד אמר בפתח דבריו: "שמח להזמין את ידידי היקר לירושלים. לאחר מכן שנינו נגיע לפסגת הנגב ההיסטורית. מערכת היחסים בין שתי המדינות שלנו בלתי ניתנת לשבירה. אנו חולקים ערכים ואינטרסים חיוניים, חולקים חזון של שלום מתוך עוצמה. הימים האלה הם תזכורת לעובדה שאם אתה רוצה שלום, אתה צריך להיות מסוגל להגן עליו. עוצמה צבאית ומדינית אינה מכשול בפני השלום, היא הדבר היחיד שיכול להבטיח אותו. זוהי גם הזדמנות להודות על התמיכה של מערכת ההגנה ועל הסיוע לישראל. אלו אלמנטים חיוניים לביטחוננו".

לפיד סיפר: "הבוקר דנו בשני נושאים עיקריים: הפלישה הרוסית לאוקראינה והסכם פוטנציאלי עם איראן. ישראל גינתה את הפלישה והציעה תמיכה לאוקראינה מהיום הראשון. בשעה זו צוותים ישראלים מסייעים לאוקראינים בבית החולים. אנו נסייע גם לפליטים בכל מקום". הוא הדגיש: "איראן אינה בעיה ישראלית. העולם כולו אינו יכול להרשות לעצמו איראן גרעינית, ואינו יכול להרשות לעצמו שמשמרות המהפכה ימשיכו להפיץ טרור בכל רחבי הגלובוס". 

לפיד ציין כי "יש בינינו חילוקי דעות לגבי הסכם הגרעין והשלכותיו, אבל דיאלוג פתוח ונוקב הוא חלק מעוצמת החברות בינינו. ישראל וארה"ב ימשיכו לעבוד יחד כדי למנוע מאיראן להפוך גרעינית. במקביל, ישראל תעשה כל מה שהיא חושבת לנכון לעשות כדי לעצור את הגרעין האיראני. כל דבר. זהו אינו איום תיאורטי מבחינתנו. האיראנים רוצים להשמיד את ישראל. הם לא יצליחו. אנחנו לא ניתן להם".

לפיד במסיבת העיתונאים (צילום: אנה ברסקי)
לפיד במסיבת העיתונאים (צילום: אנה ברסקי)

במהלך ההצהרה, אמר לפיד כי "משמרות המהפכה הם ארגון טרור". בלינקן השיב כי "משמרות המהפכה - זה הארגון עם הכי הרבה סנקציות בעולם". 

בלינקן התייחס גם הוא למתרחש באוקראינה וסיפר: "סיום המלחמה ברוסיה הייתה אחת האפשרויות שדנו בה. ישראל היא אחת מהמדינות שדרשו הגנת אזרחים באוקראינה. ראש הממשלה בנט הציע למצוא דרכים דיפלומטיות לסיום הסכסוך. בנוסף לבית חולים שדה שישראל הקימה אלפים יצאו לתל אביב ותמכו באוקראינים".

לדבריו, "רוסיה גורמת לעליית מחירים מיד לאחר שהכלכלות העולמיות הצליחו להתאושש מהקורונה. מחירי הלחם עולים ופוגעים באוכלוסיה החלשה יותר מהכל. זה גורם לנטל קשה מנשוא על אנשים. לארצות הברית יש אינטרס משמעותי בסיום הלחימה, כמו גם לבנות בריתה. עלינו להתקדם במאמצינו ולהישאר ממוקדים במניעת תוקפנות נוספת".

בלינקן הוסיף ואמר כי "באיראן, כשזה מגיע לנושאים מהותיים - שנינו מסכימים על כך שאיראן לא צריכה להפוך למדינת סף גרעינית. גם אם יש הסכם או לא, יש לנו עקרונות מהותיים, שבדרך כזו או אחרת נעבוד יחד. שיתוף הפעולה הזה הוא הכרחי, כי בלעדיו איראן תערער את היציבות האזורית. היא תתקוף אזרחים. ארצות הברית תמשיך להתנגד לאיראן ונמשיך לעבוד עם ישראל בשיתוף פעולה". 

"אני רוצה להודות ללפיד על שיתוף הפעולה. נורמליזציה היא הנורמלי החדש. תודה לך ידידי על מנהיגותך וישירותך", סיכם בלינקן. 

לפיד ובלינקן בפגישת עבודה (צילום: שלומי אמסלם)
לפיד ובלינקן בפגישת עבודה (צילום: שלומי אמסלם)

ארבעת שרי החוץ הנוספים שצפויים להגיע מאיחוד האמירויות, מרוקו, בחריין ומצרים, יגיעו החל משעות אחר הצהריים למלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר ויסעדו יחד עם לפיד ובלינקן. ביום שני בשעות הבוקר, יערכו פגישות בין שרי החוץ ובסיומן ימסרו הצהרות לתקשורת. 

הראשון לנחות מבין הארבעה היה שר החוץ הבחרייני  עבד א-לטיף א-זיאני. מיד אחריו צפויים לנחות יתר שרי החוץ.

שר החוץ הבחרייני נוחת בישראל (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)
שר החוץ הבחרייני נוחת בישראל (צילום: רפי בן חקון, לע''מ)

הרקע למגעים הוא המשא ומתן המתנהל בימים אלה בווינה, לחתימה על הסכם גרעין חדש מול איראן, כאשר בישראל מנסים להרחיב את החזית נגד טהרן. במקביל, ישנן הערכות כי נושא נוסף שיעלה על הפרק במהלך השיחות הוא הכוונת גם כינון הסכם סחר חופשי בין ישראל לאמירויות.

פגישת בלינקן-הרצוג: "מה שמתגבש היום בנגב - זו הזדמנות אדירה"

לאחר פגישתו עם לפיד, נועד מזכיר המדינה האמריקאי עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג. הנשיא הודה לבלינקן על ביקורו, והוסיף כי הצדדים ימשיכו לפעול יחד למציאת שיתוף פעולה אזורי נוסף ולטובת השלום.

"נפעל יחד למציאת שיתוף פעולה אזורי נוסף ולטובת כל העמים באזור ולטובת השלום, וכמובן למניעת כל איומים על ישראל, כמו גם המחויבות האישית שלי להתקדם ולנסות לעזור בכל שיתוף הפעולה האזורי והפעילויות הרלוונטיות שאנו דוחפים קדימה", כך אמר הרצוג במהלך פגישת השניים.

בלינקן השיב: "הערב, כשנגיע לפסגת הנגב, יקרה שם משהו יוצא דופן שלא היה נראה הגיוני לפני כמה שנים. נורמליזציה הופכת לנורמה החדשה באזור". הוא הדגיש כי ארצות הברית גאה להיות חלק מהתהליך הזה, לתמוך במאמצים להעמיק את השותפויות עם ישראל כמו גם למצוא שותפים חדשים. "מה שמתגבש היום בנגב – זו הזדמנות אדירה", הצהיר.

הוא חתם את דבריו באומרו: "הנשיא ביידן הדגיש זאת שוב לאחרונה עם הענקת מיליארד דולר לכיפת ברזל, דבר שהציל חיים בעבר, ובמידת הצורך יעשה זאת שוב בעתיד. אני רק אסכם שזה מאוד משמעותי עבורי גם ברמה האישית".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ומזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ומזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ נועד אף הוא עם בלינקן. לאחר הפגישה מסר גנץ: ""אני מבקש להודות לך על התקציב שהעברתם לצורך רכישת מיירטי כיפת ברזל ולברך אותך על ההשתתפות בפסגה החשובה בנגב, שהיא מפגש היסטורי. יש כאן מהלך היסטורי וחשוב מדינית וביטחונית לעתיד האזור".

בלינקן: "אני מבקש להגיד שוב שיש לנו מחויבות מלאה ושותפות מלאה בברית עם ישראל, בדגש על הנושא הביטחוני כפי שהראנו בהעברת תקציב הסיוע בהובלת הנשיא ביידן. התיאום בין המדינות מול האתגרים הגדולים שיש לנו הוא טוב משהיה אי פעם. אני מבקש להודות לך ולכל הממשלה, על המנהיגות, והפיכת הנורמליזציה לנורמלי, זה כוח חיובי וחשוב מאוד עבור החיים של אנשים שנים קדימה. זה משהו שהממשל מחויב לו, בהעמקת היחסים וגם בבניית חדשים". 

משתתפי הפסגה (צילום: אסי אפרתי, לע״מ)
משתתפי הפסגה (צילום: אסי אפרתי, לע״מ)

"אני מבקש להודות לך על העבודה החשובה שאתה עושה לשינוי עבור חייהם של הפלסטינים, לתת להם הזדמנות טוב יותר ותקווה. אנחנו מאמינים שהפתרון הנדרש הוא שתי מדינות לשני עמים, אבל חשוב מאוד שבינתיים, חיזוק הרשות הפלסטינית וצעדים פרקטיים בשטח כולל אישור הקצאת 20,000 פועלים היום בממשלה, ימשכו ואני מודה לך על כך", סיכם.

נתניהו: "חייבים להתנגד להסכם הגרעין עם איראן"

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, התייחס ל"פסגת הנגב" ומסר כי "ביקור שרי החוץ הערבים בישראל הוא דבר מבורך. זוהי תוצאה ישירה של ״הסכמי אברהם״ שהבאנו. פגשתי את כל שרי החוץ הערבים כאן בישראל, חוץ שר החוץ של מרוקו שפגשתי אותו קודם לכן באו״ם. חיזוק הסכמי אברהם הוא דבר טוב לשלום, טוב לישראל".

"עם זאת, אינני מסכים עם אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה״ב. אני מכבד אותו אבל אני חושב שהוא טועה טעות מרה. איראן בלי הסכם הגרעין - היא מדינה ענייה, מבודדת, בלי לגיטימציה בינלאומית ובלי חסינות מתקיפה צבאית. איראן עם הסכם הגרעין - הופכת למדינה עשירה, עם מאות מיליארדי דולרים שישמשו אותה לטרור ותוקפנות, ומדינה שתפרוץ את הבידוד הבינלאומי ותקבל חסינות מאפשרות לפעילות צבאית", הוסיף. 

לדבריו, הסכם הגרעין הוא מסוכן לישראל, לארה״ב ולעולם כולו. "הוא לא מונע מאיראן לפתח נשק גרעיני או האמצעים לשגר אותו אל ארה״ב ואירופה, מפני שההסכם מאפשר להם להמשיך לפתח טילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי גרעין. חייבים להתנגד להסכם הזה, וזה מה שאני מצפה מממשלת ישראל ומכל מי שמודאג משלום ובטחון בעולם".