ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM והתייחס לשבוע הדמים שעבר על ישראל, בו בוצעו שלושה פיגועי טרור שגבו את חייהם של עשרה בני אדם. אולמרט, שבזמן מבצע 'חומת מגן' כיהן כראש עיריית ירושלים, הדגיש כי דווקא פעולות הדרג המדיני בשבוע החולף התבצעו נכון, למרות הביקורות.

"ראש הממשלה נפתלי בנט לא לבש מדי צבא, לא הסתער על שכונה ערבית שיש בה חשש לקיום מחבלים, אבל את כל מה שהוא היה צריך לעשות, הוא עשה במינונים הנכונים ובקור הרוח הנכון", החמיא אולמרט, שהוסיף כי "אני בהחלט מופתע כי הוא נטול ניסיון בעניין הזה ולא הייתי מתפלא אם הוא היה עושה טעויות. הוא פעל נכון ואני חושב ששר הביטחון בני גנץ פעל יוצא מן הכלל, אני חושב שההודעות החוזרות ונישנות של השר, שמבקשות להרגיע ומתנגדות להטלת מגבלות ואיסורים והקריאה לאיפוק היא עמדה נכונה".

בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אולמרט הזכיר את הזוועות אותן ראה מתפקיד ראש עיריית ירושלים בחודש מרץ 2002, והסביר כי "אני שופט בין היתר על הניסיון שהיה לנו, הממשלה היום מגיבה באיפוק ובלי היסטוריה. הם נוקטים באמצעים שאפשר וצריך לקחת בחשבון שאם אדם בודד מתעורר בבוקר מחלום שאללה אמר לו לרצוח יהודים, אין שום שב"כ או מודיעין שיכול לנבא את זה. לבוא ולבקר אותם שהם נכשלו זו אמירה סתמית שמשקפת חוסר ביטחון של מי שמשפיע על האווירה הכללית בכיוון ההפוך ממה שהם צריכים".

בתחילת השיחה הסביר ראש הממשלה לשעבר כי הוא מאמין שהפיגועים לא הובילו לחוסר ביטחון בקרב אזרחי ישראל, אלא רק 'לאובדן תדמית הביטחון': "אנשים יוצאים לרחובות, רצתי בטיילת בתל אביב והיום מאות רצים ועל החוף. כשבתקשורת מפמפמים כל הזמן שאבד הביטחון ושמפחדים לצאת מהבית, אז אנשים יתחילו לפחד. אני ממליץ להירגע ולא לייצר בהלה מופרזת".

"אנשים לא פחדו לצאת אז לרחובות ולא סגורים בבתיהם עם ידיים על הראש מבוהלים שעוד רגע מחבל יתקע להם כדור. היו שלושה אירועים והם כואבים מאוד ובוודאי שאני שותף לתחושת הכאב והאובדן של כל אחד מהקורבנות הללו אם זה בבאר שבע, חדרה או בני ברק. אנחנו עוד לא יודעים הרבה מאוד, אנחנו לא יודעים באיזו מידה אם בכלל היה קשר בין האירועים האלו, אנחנו לא יודעים מה מידת המעורבות של איזושהי יד מנהלת מרכזית. אנחנו לא יודעים הרבה יותר דברים ממה שאנחנו אומרים שאנחנו יודעים. אנחנו מדברים בשם מיליוני אנשים שאף אחד מהם לא הסמיך אותנו לומר שהם פוחדים ושהם בהיסטריה", ניתח אולמרט.

כאשר משעל ניסה לציין כי בקניונים נרשמה ירידה במספר המבלים, השיב רה"מ לשעבר: "ירידה ליום שהשתנתה. זו תוצאה מכך שכשקורה משהו, אז אנחנו נהיים בשירות דאעש וארגוני הטרור ומראים למשך שעות על גבי שעות את הכיכרות ואת ההתקהלות של מי שאלים ופרובוקטיבי. אתה פותח ערוץ, כל ערוץ, ורואה מאות עומדים מסביב כשמול המצלמות יש את השבאבניקים הצעקניים".

זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בבני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

"אנשים לא רק באים לראות מה קרה, רבים שם ביניהם במיוחד כל מיני גורמים מסיתים ומוסתים שצועקים 'מוות לערבים, רוצחים אותנו צריך לרצוח אותם'", הדגיש אולמרט.

לטענתו, ישראל היא "מדינה שמתנדנדת בין שתי קצוות": "אנחנו מדברים על הנושא האיראני למשל ואנחנו אומרים שאם יש צורך נהרוס את הגרעין ונתקיף אותם, אנחנו אימפריה, אנחנו מעצמה אנחנו יכולים וכו', אולי יש בזה לא מעט היגיון. מהצד השני, שלושה פיגועים והמדינה מתמוטטת. לא זה נכון ולא זה נכון, הגיע הזמן שאנחנו ננחיל אווירה של ריסון ושל שמירת קור רוח. רק להזכיר לך, בשנות האינתיפאדה השנייה ועוד לפניה שאוטובוסים התפוצצו בירושלים מדי יום כמעט עם עשרות הרוגים מדי פעם ועם פגיעות במסעדות ובבתי קפה ואני יכול להזכיר את כל הדברים הנוראיים האלו, לא סגרנו כיתת בית ספר אחת פעם אחת בכל התקופה הזו. ניסינו להקרין אווירה אחרת ועל זה אני מדבר".

למרות זאת הוא ביקש להבהיר כי "אין נוסחה להתמודדות עם גל טרור שלא יודעים איך יתפתח. לא יודעים עדיין מספיק כדי להסיק מסקנה גורפת שתעזור לנו להתמודד ולמנוע חרדה ובעיקר חזרה על האירועים".

אף על פי כן, הוא סירב להשלים עם הביקורת על כוחות הביטחון: "זה לא היה שבוע מוצלח למי שמבקר אותם. בחודש מרץ 2002 היו 135 הרוגים, מאות פצועים ואלפי טראומתיים. שימו את הדברים בפרופורציה. שירות הביטחון, צה"ל, המשטרה, היחידות המיוחדות והמודיעין שלנו יעשו את המעקבים הדרושים, את ההידוק של הקיטורים על מקומות שבהם יש הסתברות או ידיעות לפעילות של גורמי טרור ותאי טרור כאלו שהיו רדומים וכאלו שיהיו רדומים. דבר נוסף, אנחנו צריכים לשמור על איפוק בכל מה שקשור לחיכוך שצפוי להיות עם האוכלוסייה המוסלמית במיוחד בחודש הרמדאן שמתחיל היום בעלייה להר הבית. אנחנו צריכים להיות ערוכים לאפשרות שאולי יקרו עוד מקרי טרור".

השתתפה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM