חתן פרס ישראל, פרופ׳ עודד גולדרייך, הודיע כי יתרום את מענק הפרס אותו קיבל השבוע לחמישה ארגוני זכויות אדם: שוברים שתיקה, עומדים ביחד, קו לעובד, בצלם ועדאלה.

מהארגונים נמסר: "התרגשנו מהודעתו של חתן פרס ישראל פרופ׳ עודד גולדרייך על כוונתו לתרום לנו את מענק הפרס ואנחנו מודים לו על הנדיבות ועל השותפות. זאת הזדמנות גם להביע את הערכתנו על כך שלאורך הקריירה המדעית המפוארת שלו פרופ' גולדרייך רתם את שמו, מעמדו והישגיו למאבקים למען שוויון, צדק, דמוקרטיה וזכויות אדם. הניסיון לשלול ממנו את הפרס נבע מנחישותו לקדם ערכים אלו ומנחישותם של פוליטיקאים מסויימים לבוז להם ולהרתיע את המקדמים אותם. אנחנו גאים להתחייב ששר החינוך לשעבר ושרת החינוך בהווה לא ישבעו נחת מהפעולות שנקדם לטובת ישראלים ופלסטינים בעזרת תרומתו הנדיבה של פרופ׳ גולדרייך".

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, שהתנגדה להענקת הפרס לגולדרייך ואף החרימה את מעמד ההענקה, אמרה: "העובדה שפרופ' גולדרייך בחר לתרום את פרס ישראל לארגונים הפועלים נגד חיילי צה"ל המחרפים נפשם למענינו - אחרי שקרא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי – מוכיחה כי הוא פרובוקטור שאינו יכול לרחוץ בניקיון כפיו האקדמיות ואינו ראוי לפרס ממלכתי. החלטת בג"צ להעניק לו את הפרס בניגוד לדעתי – היתה שגויה".

שר החינוך לשעבר יואב גלנט אמר: "ההודעה של גולדרייך היא תשובה ניצחת לכל מי שחשב שגולדרייך יגלה הגינות מינימלית ולא ינסה לעשות שימוש בפרס ישראל על מנת לפגוע במדינה. אפשר להניח בסבירות גבוהה שנראה בקרוב חתימות נוספות של גולדרייך, הפעם בכובעו כחתן פרס ישראל, על עצומות הקוראות להחרמת מוסדות אקדמיים בישראל או מביעות תמיכה בתנועת החרם.

"חבל שבג״צ לא הצליח לראות מבעד למסכי העשן של גולדרייך ובאי-כוחו, אבל בעניין הזה יש להלין בראש וראשונה על היועמ״ש הקודם, שתפקידו היה לחתור לגילוי האמת, ותחת זאת בחר, תוך התעלמות מעמדתם של שני שרי חינוך (משתי מפלגות שונות), למנוע בירור יסודי של העובדות ולקדם אג׳נדה פרטית ומזיקה למדינת ישראל".

מארגון 'בצלם' מסרו: "התרגשנו מהודעתו של חתן פרס ישראל פרופ׳ עודד גולדרייך על כוונתו לתרום לנו את מענק הפרס ואנחנו מודים לו על הנדיבות ועל השותפות. זאת הזדמנות גם להביע את הערכתנו על כך שלאורך הקריירה המדעית המפוארת שלו פרופ' גולדרייך רתם את שמו, מעמדו והישגיו למאבקים למען שוויון, צדק, דמוקרטיה וזכויות אדם. אנו גאים להתחייב ששר החינוך לשעבר ושרת החינוך בהווה לא ישבעו נחת מהפעולות שנקדם לטובת ישראלים ופלסטינים בעזרת תרומתו הנדיבה של פרופ׳ גולדרייך".