ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן התכנסה הבוקר (שני) לדיון בפרשת התפרצות חיידק הסלמונלה במוצרי שטראוס-עילית. בדיון צפויים להשתתף מנכ"ל שטראוס אייל דרור, ויו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות פרופ' גליה רהב.  

במהלך הדיון על הסלמונלה אמרה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס: "בחצי שנה האחרונה לא היה מנהל בטיחות מזון במפעל בנוף הגליל".  בתגובה שאל אותה ח"כ אלון טל מה היקף האירוע מבחינת בריאות הציבור. פרייס השיבה: "אפס. יש למעלה מ-35 מקרים של סלמונלה שדווחו במהלך השבועיים האחרונים. זה לא מצביע על משהו חריג". 

ד"ר אלרעי פרייס הוסיפה ואמרה בדיון כי יש 69 מקרים של סלמונלה מרגע שהתחיל הריקול עד להיום. מתוכם היו 18 מאושפזים. לדבריה, בכל עת ועונה הימצאות סלמונלה מחייבת דיווח למשרד הבריאות וכרגע בגלל האירוע נמצאים בתהליכים לרצף את הדגימות ולבדוק אם יש קשר.

בפתח הדיון אמרה פנינה אורן שנידור, ראש שרותי המזון במשרד הבריאות: "המפעל עצמו ושירות המזון ערכו בדיקות סביבתיות של חומרי גלם ומוצרים סופיים. בשלב הזה לא נמצאו מוצרים סופיים שנמצא בהם סלמונלה. כל החומרים החשודים היו בתוך המפעל. כרגע אנו רחוקים מלזהות את המקור וממשיכים לבדוק".

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, אמרה: "כשמנהיגה של חברה - עופרה שטראוס - אומרת סליחה, מסתכלת בעיניים ומתנצלת לעם ישראל - אני יודעת שיש פה על מי לסמוך ושיש פה אחריות. מעריכה מאוד את האמירה הזו. בעקבות הגילוי של הסלמונלה, מצאו את עצמם ילדים רבים חולי צליאק שממתינים כל השנה לתקופה הזו של פסח למוצרים ללא גלוטן ואוגרים כך לכל השנה - ללא מוצרים. קיבלנו בלשכה פניות רבות בנושא ובקשה לדאוג לכך שיחזור להיות קו נקי במוצרים ללא גלוטן. קוראים לחברת שטראוס לבוא לקראת אותם הורים ולעשות מעשה שמאוד בריאותי וחברתי לטובת הילדים חולי הצילאק". 

עוד אמרה: "מהנתונים שלנו בתקופה הזאת לא רואים עלייה משמעותית בחולים שאושפזו. לא רואים עלייה בתחלואה בסלמונלה. האירוע מבחינתנו הוא אירוע במזון. כרגע לא מצאנו קשר לאירוע בתחלואה. מבחינתנו האירוע לא תם כל עוד לא מצאנו את סיבת השורש כדי לא להגיע לאירוע חוזר. מפעל שטראוס סגור ולא יחזור עד שיוכיח לנו שתיקן את כל הליקויים.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בדיון כי "מלבד מהצורך לגמילה מההתמכרות הלאומית לממתקים וקידום האיסור לפרסום ושיווק מזון מזיק, יש לשפר את מערך הניטור האפידמיולוגי והמולקולרי ולחזק את מערך הפיקוח על המזון". 

כזכור, לפני כשבועיים התגלה כי במספר סוגי מוצרים שיוצרו במפעל שטראוס-עלית בנוף הגליל התגלה חיידק הסלמונלה בפס הייצור. אירוע זה הביא למצע ריקול חסר תקדים בגודלו מאז קום המדינה. 

נושאים נוספים שעלו בדיון הם החשד לזיהום מזון במעון "בית דפנה" לאנשים עם מגבלות בחולון, בו מתו שלושה דיירים. כמו כן, יוגשו הכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק הפרמדיקים והצעת החוק איסור פרסום שמות נפגעים.