המלצות הביניים של ועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסונות, תוך כדי פעילות מכינות קדם צבאיות, הוגשו היום (ראשון) לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר הביטחון בני גנץ ולשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון. בראשות הוועדה עמדה השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, והיו חברים בה האלוף (במיל׳) גרשון הכהן ואבי נעים.

הוועדה הוקמה בשנת 2021 ע"י ממשלת ישראל, ופעלה מיום הקמתה לבחינה מעמיקה ויסודית של סוגיית המכינות הקדם צבאיות, לרבות היבטי פיקוח, נהלי עבודה, כפיפות ואחריות מיניסטריאלית, כפועל יוצא של האסון שאירע בנחל צפית בשנת 2018.

בין המלצות הוועדה נכתב כי מכינה המבקשת להקים שלוחה צריכה להגיש בקשה בלוויית מסמכים המקבילים כמעט למכינה בהקמה. עוד נכתב כי יש לתקן החקיקה ולתת למועצת המכינות מעמד סטטוטורי, תוך קביעת היקף סמכותה, תוך שמירה על העדר ניגוד עניינים בהיות החברים בה, גם ראשי מכינה.

הוסכם כי על המכינות להמשיך לטפח דורות של חניכים לציונות, ערכים וקידום החברה בישראל, תוך שמירה על חיי אדם, ביטחון ובטיחות החניכים והצוותים החינוכיים. 

עצרת לזכר הנספים באסון נחל צפית בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת לזכר הנספים באסון נחל צפית בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)


פעילות הוועדה נשענת על הוקרה והערכה למפעל המכינות הקדם צבאיות, אשר מהוות שלב חשוב ביצירת שכבת מנהיגות ופיקוד לצבא ההגנה לישראל ובהמשך לחברה הישראלית כולה. כמו כן, התקשר משרד ההתיישבות עם חברת הייעוץ KPMG על מנת לגבש תכנית בקרה ופיקוח סדורה על פעילותן של המכינות, אשר נמצאת בשלבים מתקדמים. דוח הוועדה עתיד לסייע בידיה במילוי המשימה.

בשנה האחרונה הוגדל באופן משמעותי תקציב המכינות הקדם צבאיות, הן על מנת להרחיב את מעגל המשתתפים בשנת המכינה, והן על מנת לשמור על בטיחותם של החניכים. בהתאם לכך ומעבר לתקציב התקינה השנתי, הועברו מעל 10 מיליון שקלים לטובת שיפור הבטיחות והמתקנים במכינות בכל רחבי הארץ.
 
בנוסף, בחודשים הקרובים עתידה לקום פינת זיכרון ולמידה בכניסה לנחל צפית, בו אירע האסון, לשם הנצחת זכר הנספים והדגשת החשיבות שבמניעת אסונות מעין אלו בעתיד. ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החינוך הודו לחברי ועדת הבדיקה על עבודתם המסורה והיסודית, ומסרו כי ילמדו את ההמלצות ויבחנו את אופן יישומן.
 
יו"ר הוועדה, השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג: "הוועדה מצפה מממשלת ישראל לאמץ את המלצותיה באופן שיחולו על המכינות כבר בשנת הפעילות הקרובה ובכך ימנעו אסונות נוספים ומיותרים כפי שקרה באסון מכינת בני ציון בנחל צפית".