רן ארז, יושב ראש ארגון המורים העל יסודיים, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה "איפה הכסף" ב-103FM, על מנת להבהיר האם הארגון אותו הוא מנהל יכריז מחר על סכסוך עבודה, בעקבות רפורמת הבגרויות של שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון.  "הניסוי של השרה פוגע בתלמידים ובמורים וזו מציאות הרת אסון. יכול להיות שנחליט על שביתה בימים הקרובים, זה יהיה עוד לפני סוף שנת הלימודים", קבע ארז.

בראשית דבריו הבהיר יו"ר ארגון המורים כי "אנחנו מכריזים על סכסוך עבודה, לא שביתה. שביתה היא נשק אחרון. הסיבה הראשונה היא הניסוי של השרה שאשא-ביטון בנושא ביטול בחינות הבגרות. השנייה היא שהשרה מעוניינת להעביר את המערכת לחמישה ימי עבודה בשבוע, כשהמורים לא יורשו לבחור את היום הפנוי".

יו''ר ארגון המורים רן ארז (צילום: אבשלום ששוני)
יו''ר ארגון המורים רן ארז (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, ארז ציין כי מדובר גם בפגיעה של משרד החינוך בתכנית "גפן": "זה אומר קיצוץ בשעות הורואה של תלמידים שיומרו בכסף, כך שהמנהלים יקבלו את הסכום לכל מיני פרויקטים שהם חושבים לעשות. זו פגיעה בתלמידים שגם תוביל לפיטורים של 14% מהמורים".

לדבריו, ארגון המורים אף מעוניין לפתוח את הסכם העבודה הקיבוצי, "צריך לנהל איתנו משא ומתן על חידושו. השרה מדברת יפה ובסיסמאות אבל בתכלס היא פוגעת בתלמידים".

"הרי תלמיד שיודע שאין לו בחינת בגרות אין לו על מה להתאמץ. מורה בבית ספר שנותן לו ציון בצורה סובייקטיבית גורם לכך שהתעודה היא לא תעודה שוויונית, ואי אפשר להשוות בין תלמיד שגמר את לימודיו בבית ספר יוקרתי, לבית תלמיד שגמר את לימודיו בבית ספר בפריפריה", הוסיף יו"ר ארגון המורים.

לשאלתה של דוידוב, למה שהשרה תפגע במכוון במקצוע ההוראה, ממנו היא הגיעה בעצמה, השיב ארז כי "שרת החינוך היא קודם כל פוליטיקאית, והיא רוצה להראות שהיא השאירה טביעת אצבע במערכת החינוך. כל תהליך החינוך במערכת הוא ארוך, ולכן אי אפשר לראות תוצאות מיד, אבל לבטל בחינות בגרות? זה בהינף קולמוס. היא בעצמה יודעת שכל שר שמגיע מבטל את הרפורמות של השר הקודם, ולכן היא גם יודעת שיבטלו את הרפורמות שלה".

"משא ומתן צריך להתנהל עם משרד האוצר ולא עם החינוך. למשרד החינוך אין כוח לגבות אותנו כי מי שקובע זה ליברמן ותקציב המדינה. העובדה היא שמשרד האוצר מנהל משא ומתן גם עם יפה בן דוד וגם איתי, אבל אנחנו לא מתקדמים במילימטר. שרת החינוך חוץ מלהגיד שהמורים צודקים לא עושה כלום בנושא. אנחנו לא מדברים כרגע על ההסכם הקיבוצי, אנחנו מדברים על הזהות שלנו, על זהות התלמידים, על השורשים במדינה. ממה אנחנו נקבל את זה? ממתמטיקה ואנגלית? זה חשוב, אבל ספרות, תנ"ך, אזרחות, היסטוריה, זה למעשה הנרטיב שלנו כעם. מחר בבוקר ההנהלה תחליט על הצעדים שננקוט, יכול להיות שנחליט על שביתה בימים הקרובים, זה יהיה עוד לפני סוף שנת הלימודים", סיכם ארז.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm