המשא ומתן החשאי שמנהל ממשל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בין ישראל, ערב הסעודית ומצרים, ושנחשף הבוקר בוואלה!, נכנס בימים אלה לרגעי ההכרעה. שלושת השבועות הקרובים יהיו קריטיים בניסיון להגיע להבנות שיסדירו את הריבונות על האיים טיראן וסנפיר בים האדום, ויקדמו צעדי נורמליזציה מצד ערב הסעודית כלפי ישראל.

בתוך כך, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, נועד היום (שלישי) עם משלחת של חברי הקונגרס האמריקאי. בסוכנות הידיעות הסעודית דווח כי בפגישה דנו הצדדים ביחסי הידידות בין שתי המדינות ומספר נושאים "בעלי עניין משותף".

למה זה חשוב

  • ערב הסעודית היתה מאז ומעולם היהלום שבכתר עבור ראשי ממשלה ישראלים שניסו לקדם נורמליזציה עם הממלכה, שאינה רק המדינה הערבית החשובה ביותר, אלא גם המדינה המוסלמית החשובה ביותר, שבשטחה נמצאות הערים הקדושות מכה ומדינה.
  • צעדי נורמליזציה מצד סעודיה, גם אם צנועים והדרגתיים, יהוו מסר מדיני משמעותי לעולם ולאזור. מנהיגים ערבים ומוסלמים מאינדונזיה במזרח ועד מאוריטניה במערב, עשויים לשאוב מכך עידוד ולחוש שיש להם רוח גבית להתקדם בעצמם לנורמליזציה עם ישראל.

מאחורי הקלעים

  • ביממה האחרונה, לפני הפרסום בוואלה! ואחריו, התקיימו כמה שיחות בין בכירים בלשכת ראש הממשלה בנט לבכירים בבית הלבן כדי לתאם מהלכים ומסרים ולוודא שהמו"מ ימשיך גם לאחר שנחשף פומבית.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי המגעים מול הסעודים היו רגישים ודיסקרטיים מאוד - במיוחד בשל החשש הסעודי לביקורת פנימית וכן לביקורת מצד איראן וגורמים אנטי-סעודים בעולם הערבי.

בנט בישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנט בישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בין השורות

  • אם התיווך האמריקני בין ישראל, ערב הסעודית ומצרים יצליח ותושג עסקה שתכלול גם צעדי נורמליזציה עם ישראל, יהיה זה הישג משמעותי של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד שדחפו את האמריקנים לקדם מהלך מהסוג הזה מיומם הראשון בתפקיד.
  • הקואליציה השברירית של בנט ולפיד לא תצא מכלל סכנה כתוצאה מהישג כזה, אבל היא בהחלט עשויה להביא לעלייה בתמיכה הציבורית בממשלה - אולי גם מצד אלה מימין ומשמאל שהתאכזבו מביצועיה בחודשים האחרונים.
     

התמונה הגדולה

  • הבית הלבן רוצה להשיג עסקת חבילה גדולה יותר עם סעודיה שתחזק מחדש את מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון אך גם תשפיע לטובה על הכלכלה האמריקנית. במוקד העסקה הזו עומד הנפט הסעודי.
  • ביידן רוצה שהסעודים יגבירו את הפקת הנפט. זה חשוב לו על רקע המלחמה באוקראינה והסנקציות שהוא רוצה להטיל על הנפט הרוסי, אבל יותר מכל בגלל שעליית מחירי הנפט משפיעה לרעה על הכלכלה בארה"ב.
  • לקראת בחירות האמצע לקונגרס האמריקני ביידן זקוק לכל שיפור במצב הכלכלי בארה"ב. גם הצהרה סעודית על כוונה להגביר את תפוקת הנפט בעוד כמה חודשים תביא להורדת מחירים ותסייע לנשיא האמריקני.
     

תמונת מצב

  • כל החלקים של הפאזל הזה אמורים להסתדר לקראת הגעתו של ביידן למזרח התיכון לקראת סוף חודש יוני. בשלב זה לפחות נראה שהדברים מתקדמים בצורה טובה ויש סיכוי סביר שהאמריקנים יצליחו להשיג את רוב יעדיהם.

מה הלאה

אם הדברים אכן יסתדרו ביידן יגיע במסגרת ביקורו גם לריאד, בירת ערב הסעודית. הוא זקוק לכל ההישגים האלה כדי להסביר לחלקים גדולים במפלגתו ובציבור האמריקני מדוע הוא נוסע למדינה שעד לפני שנה וחצי כינה "מדינה סוררת" על רקע הפרות זכויות אדם.

ביידן מחפש דרך בה יוכל להגיע לסעודיה בלי לתת לגיטימציה גורפת ליורש העצר מוחמד בן סלמאן ששירותי המודיעין של ארה"ב סבורים שהוא זה שהורה על רצח ג'מאל חשוקג'י וביתור גופתו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2018.

אפשרות אחת היא שביידן ייפגש עם המלך סלמאן והנסיך מוחמד יישב גם הוא בחדר ליד אביו. בצורה כזו ביידן יספק ליורש העצר הסעודי את מבוקשו - תחילת הכשרה בדעת הקהל - אך עדיין ישמור על מרחק מסוים ממנו.