שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן חתמה היום (חמישי) במרוקו על הסכם היסטורי בתחום הטכנולוגיה והמדע עם שר ההשכלה הגבוהה, מחקר וחדשנות של מרוקו.

מדובר בהסכם ראשון מסוגו, בין מדינת ישראל למרוקו שייצר שיתופי פעולה במגוון רחב של תחומים שמעניינים את המדינות בעולם המדע והטכנולוגיה. 

בין התחומים, בינה מלאכותית; טכנולוגיות חקלאיות; ניהול מים והתפלת מים; מדבור; טכנולוגיות לעיבוד מזון; ביוטכנולוגיה; אנרגיות מתחדשות; טכנולוגיות רפואיות ותעשיית התרופות; ערים חכמות ותעשיית הרכב; טכנולוגיית מידע; חלל; מדעי הרוח והחברה; סביבה.

יוקם צוות עבודה משותף בין אנשי המקצוע משתי המדינות על מנת ליישם את ההסכם הטכנולוגי. בין הפעולות שיתבצעו יהיה מימון משותף של פרויקטים בתחום המחקר והפיתוח, סמינרים, מפגשים מדעיים. 

מדובר בהסכם שלישי בתחום הטכנולוגיה שחתמה שרת החדשנות עם מדינה מהסכמי אברהם, לפני מספר חודשים, השרה חתמה על הסכם בתחום החלל עם דובאי והסכם טכנולוגי עם בחריין.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, מסרה: ״ממשלות חותמות על הסכמים, אבל אנשים עושים את השלום. אני מברכת על הזכות להגיע לאחר הסכמי אברהם למרוקו ולחתום על הסכם שיתוף פעולה חשוב בין המדינות. יחד נפעל לקידום אתגרים מתחום החלל, האנרגיה המתחדשת, טכנולוגיות מים, תחבורה, מדע, סביבה ובריאות. 

עוד אמרה פרקש הכהן: "ההייטק והמדע הישראלי הם נכסים אסטרטגים ליחסי החוץ של מדינת ישראל. מודה מאוד לשר המחקר והחדשנות של מרוקו על העבודה המשותפת". 

השר להשכלה הגבוהה, מחקר מדעי וחדשנות של מרוקו, עבדלטיף מיראווי, ציין: "הסתגלות לעולם גלובלי המשתנה במהירות ובאופן בלתי צפוי, דורשת מיומנויות בתחומים שונים. הדבר מדגיש את הצורך לשפר את רמת ההשכלה הגבוהה והמחקר המדעי ולהעמיק את שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום זה. 

הסכם ההבנות שעליו חתמנו היום מגשים בדיוק את מטרות המפתח הללו. ההסכם יאפשר לנו לטפח את שיתוף הפעולה בין האוניברסיטאות שלנו, באמצעות תוכניות מחקר מדעיות משותפות, חילופי סטודנטים הדדים, ובעזרת שיתוף ידע ביחס לשיטות עבודה מומלצות. אני משוכנע לחלוטין שהשותפות הזו תפתח הזדמנויות גדולות יותר בעתיד".