שנה בדיוק אחרי שבתור ראש הממשלה החליט על שינוי התוואי של מצעד הדגלים ביום ירושלים, התייחס אתמול יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו להחלטתו זו, והסביר מדוע החליט כי המצעד אשתקד לא יעבור בשער שכם. במהלך השקת שדולת ירושלים בכנסת הסביר נתניהו: "בדיוק לפני שנה יצאנו למבצע שומר החומות. עשינו זאת כי בניגוד לשקרים המופצים - סירבנו לבטל את מצעד הדגלים המתקיים מדי שנה כדי לציין את איחודה של העיר. לאחר שלא נכנענו לאיומי חמאס לבטל את המצעד, שיגר חמאס מטח רקטות על מבואות ירושלים ותל אביב".

על רקע החלטת ראש הממשלה נפתלי בנט לאשר השנה את תוואי המצעד שיעבור בשער שכם, תקף נתניהו את המצב השנה ואמר: "תחת הממשלה בראשותנו שמרנו על ירושלים כעיר פתוחה שמכבדת את קודשי כל הדתות, אבל תמיד זכרנו שהיא קודם כל הבית שלנו. היום יש כאלה שמרגישים שהם בעלי הבית בירושלים, מניפים דגלי אש"ף וחמאס בחוצות העיר, שורפים את דגל ישראל על הר הבית, מאיימים בטרור על מי שמניף את דגלנו בבירתנו".

מצעד הדגלים בשער שכם (צילום: מארק ישראל סלם)
מצעד הדגלים בשער שכם (צילום: מארק ישראל סלם)

אחרי השקת השדולה הגיע נתניהו לרחבת הכותל המערבי, שם הניף דגל ישראל ונשא תפילה כשהוא חבוש בכיפה שחורה על ראשו. "אנחנו חוגגים היום איחודה של ירושלים, בירתנו הנצחית, ומניפים בה רק דגל אחד", אמר נתניהו לקול תרועות תומכיו, שליוו אותו בשירי עידוד בדרכו לכותל. בנוסף הוא הטמין פתק בין אבני הכותל המערבי, שעליו כתב "לשלום ירושלים, בירתנו הנצחית".

חברו של נתניהו לסיעת הליכוד ח"כ שלמה קרעי צייץ ממצעד הדגלים: "כשיש ממשלה פוסט־ציונית שמנסה למחוק את הזהות היהודית במדינה ומוסרת את השליטה לידי אויבינו, עם ישראל יוצא בהמוניו. רחובות ירושלים רועדים מרקיעות רגלי הרוקדים. תיפול על אויבינו אימתה ופחד". ח"כ יואב קיש מהליכוד הוסיף: "התמלאתי גאווה גדולה להניף את דגל ישראל ברחבי ירושלים, בירתנו הנצחית - ביום שבו אנו חוגגים את יום ירושלים. החוויה התעצמה עוד יותר כשהצטרפו אליי בני ישיבת 'דגל ירושלים'".

ח''כ יואב קיש במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ יואב קיש במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מנגד, תקפו חברי מפלגות השמאל והמפלגות הערביות על עצם קיום המצעד. לדברי יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, ״המשטרה תוקפת הלוויות ומכה פעילי שלום, מסייעת למתנחלים להשחית דגלי פלסטין ומאפשרת למצעד 'מוות לערבים' לעבור בירושלים המזרחית הכבושה. אם בממשלה מנסים להדגים כמה מסוכן יהיה בן גביר כשר לביטחון הפנים - הם עושים עבודה מצוינת".

ח"כ מוסי רז ממר"צ, שלקח חלק במצעד הפרחים האלטרנטיבי למצעד הדגלים, כתב: "באתי לצעוד עם אנשי 'תג מאיר' במצעד הפרחים, חילקנו פרחים לתושביה הפלסטינים של העיר העתיקה, שחיים ללא זכויות, שהשגרה שלהם מופרעת על ידי מפגן של עליונות והתרסה, באנו לתת להם פרחים ולהגיד: אנחנו רוצים שלום, שוויון וצדק, לכל תושבי ותושבות ירושלים".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין ממפלגת רע"ם, החברה בקואליציה, צייצה: "מצעד הדגלים בעיר העתיקה במסלול המתוכנן הוא התרסה פסולה ברגשות הפלסטינים, ובאותה מידה זו איוולת פוליטית שאנו מתנגדים לה מכל וכל".

ואילו ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית, שהשתתפה במצעד הדגלים שהתקיים בעיר לוד, סיכמה: ‏"אין על הלודאים, תאמינו לי. רגע לפני מצעד הדגלים בירושלים - ארגנו מצעד כזה בלוד. שמחתי להשתתף, להרים את הדגל יחד איתם, לשמוח איתם באותם רחובות שרק לפני שנה הפכו לזירת פרעות רצחניות, ולהבהיר: אנחנו כאן כדי להישאר, להתקדם, ובשום אופן לא להתקפל".