12 חברי כנסת, ובהם עשרה חברים בקואליציה, יציגו מחר מסמך ובו התחייבות לפעול על מנת לקדם בחקיקה בכנסת את ההגנה על הים ועל הטבע הימי.

במסמך תשעה סעיפים, ובכללם הפסקת מתן רישיונות חדשים לחיפושי גז ונפט בים התיכון. זאת בניגוד לצעד השנוי במחלוקת של שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) לחדש את הרישיונות בלחץ משרדי האוצר וראש הממשלה לפני חג השבועות, ובניגוד לכוונתה המקורית של השרה לבחינת עומק של הצורך בחיפושים אלה ליציבות משק האנרגיה, תוך השקעה באנרגיות מתחדשות הידידותיות לסביבה.

מסמך הח"כים יוצג לראשונה במהלך אירוע יום האוקיאנוסים הבינלאומי - "הים עולה לירושלים", שייערך מחר ב"אקווריום ישראל" בירושלים, בשותפות עם החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה, מינהל התכנון ורשות הטבע והגנים. באירוע יציגו הגופים השונים את החזון והאתגרים בהגנה על הים בעשור הקרוב, לצד השקת שמורות טבע ימיות חדשות בים התיכון.

הח"כים מתחייבים, בין היתר, על קידום ההגנה על כ־30% מהשטח הימי של ישראל המוכרזים כאזורים מוגנים ומנוהלים כשמורות טבע וגנים לאומיים. זאת, לרבות הגנה על שטחים בתחום המים הכלכליים, קידום הסדרה חקיקתית למרחב המים הכלכליים להגברת המשילות, הגנת הסביבה והגברת הוודאות הרגולטורית, לצד צמצום של פליטת גזי חממה הגורמים לשינוי אקלים ולהגברת חומציות הים, קידום דיג בר־קיימה ועוד.

על המסמך חתומים חברי הכנסת אלון טל (כחול לבן), רם שפע, אמילי מואטי, אבתיסאם מראענה ונעמה לזימי (העבודה), מוסי רז, עלי סלאלחה, ג'ידא רינאוי זועבי, גבי לסקי ומיכל רוזין (מרצ), לצד שני חברי אופוזיציה - עופר כסיף (הרשימה המשותפת) ועידית סילמן (ימינה).

12 הח"כים מסבירים במסמך כי "חצי משטח מדינת ישראל, כולל האזור הכלכלי הבלעדי, הוא ים. הים מייצר חצי מהחמצן שאנו נושמים, מספק לתושבי ישראל כ־80% ממי השתייה ומנטרל כרבע מגזי החממה שהאנושות פולטת. בים התיכון של ישראל שוכנות מערכות אקולוגיות ייחודיות, ומפרץ אילת מהווה אתר ייחודי של שוניות אלמוגים בעלות חשיבות גלובלית. לכבוד יום האוקיינוסים הבינלאומי, אנו מתחייבים לפעול על מנת לקדם את ההגנה על הים ועל הטבע הימי".