שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, ושרת האנרגיה קארין אלהרר, פרסמו היום (שלישי) התייחסות רשמית בנוגע לסערה סביב אסדת "כריש" והאיומים מצד ראש ממשלת לבנון. בהתייחסות נאמר כי "האסדה היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, שנועד למצות את משאבי האנרגיה והגז הטבעי באזור הכלכלי של מדינת ישראל ולקדם את הכלכלה הירוקה של ישראל".

"עם עגינתה, האסדה ממוקמת בשטח ישראלי, קילומטרים דרומית לאזור שעליו מתנהל משא ומתן בין מדינת ישראל לבין לבנון, בתיווך ארצות הברית. האסדה לא תשאב גז משטח המחלוקת", נכתב. עוד הוסיפו כי "מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על נכסיה האסטרטגיים, וערוכה להגן עליהם ועל ביטחון התשתיות שלה. כל זאת בהתאם לזכויותיה".

משרד החוץ (צילום: פלאש 90)
משרד החוץ (צילום: פלאש 90)

"לצד זאת, אנחנו קוראים למדינת לבנון, להאיץ את המשא ומתן בנושא הגבול הימי. איתור מקורות אנרגיה המבוססים על גז, יכול לסייע רבות לכלכלת לבנון ולאזרחיה, וזהו אינטרס ראשון במעלה של מדינת לבנון לקדם את השיח בנושא ואנו מקווים שכך יקרה", סיכמו.

בתוך כך, נשיא לבנון, מישל עאון אמר כי הזמין לביירות את המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, על מנת לקדם את המשא ומתן העקיף עם ישראל בהקדם האפשרי, על מנת למנוע הסלמה.

כאמור, ההתייחסות באה לאחר דבריו של ראש ממשלת לבנון, נאג'יב מיקאתי, כי "ישראל ביצירת משבר מים במדינתו, באמצעות פלישה והשתלטות על משאבי המים של לבנון". הוא הוסיף כי "האויב הישראלי מנסה ליצור משבר חדש באמצעות השתלטות על העושר הימי של לבנון, על ידי קביעת עובדות בשטח באזורים בהם לבנון נצמדת לזכויותיה, וזה מסוכן מאוד".

נג'יב מיקאתי (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
נג'יב מיקאתי (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

במקביל, ארגון הטרור השיעי, חיזבאללה, איים ביום שני האחרון כי ינקוט בפעולה התקפית כנגד פעילויות הגז של ישראל בשטח הימי שנתון במחלוקת. זאת, לאחר שספינה בבעלות חברת אנרג'יאן הבריטית, שנשאה את אסדרת כריש, הגיעה למרחק של כ-80 ק"מ מערבה מחופי חיפה.

"כשמדינת לבנון תגיד שישראל תוקפת את המים שלנו ואת הנפט שלנו, מוכנים לעשות את חלקנו מבחינת הפעלת הלחץ, הרתעה ושימוש באמצעים ראויים, כולל כוח", אמר סגן מנהיג הארגון, השייח' נעים קאסם. "הסוגיה דורשת החלטה נחושה של מדינת לבנון, וחיזבאללה מפצירה בממשלה למהר ולהציב מועד אחרון לפעולה", הוסיף.