ח"כ גבי לסקי (מרצ) נענתה הערב (שבת) לפניית לשכת ראש הממשלה והחליטה למשוך את הצעת החוק "חוק הנאשם", שעמדה להעלות מחר בוועדת השרים לחקיקה. הצעת החוק קובעת כי מלאכת הרכבת הממשלה לא תוטל על מועמד שנפתחה נגדו חקירה פלילית או שהורשע בפלילים, גם אם נקבע שאין קלון.

מלשכת ראש הממשלה הסבירו לח"כ לסקי כי יש צורך בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה להצעה וכי כעת, בשל המצב הפוליטי המורכב והמגעים עם ח"כ ניר אורבך, מדובר ב"עיתוי רגיש". ח"כ לסקי אמרה למעריב: "קבלתי פנייה מלשכת ראש הממשלה וללא הסכמות ההצעה תקבר בוועדת השרים".

לאחר מכן הוסיפה ח"כ לסקי בהודעה מטעמה: ״לצערי אני נאלצת למשוך את חוק הנאשם מוועדת השרים. משיחות שקיבלתי מלשכתו של בנט הובהר לי שהחוק לא יעבור בוועדה מחר. אני לא מתכוונת להרים ידיים. במקום לקבור את החוק בוועדה, אמשיך לפעול כדי לגרום לכל מרכיבי הקואליציה לתמוך בהצעה הזו - עד שנצליח". 

כזכור, שרת הפנים איילת שקד (ימינה) הצהירה בעבר כי היא מתנגדת להצעת חוק דומה או זהה וכי היא מתמידה בהתנגדותה. הצעת החוק, המכונה "חוק הנאשם", אותה ניסה לקדם ללא הצלחה ח"כ והשר לשעבר אלי אבידר (ישראל ביתנו) מכוונת למעשה נגד יו"ר הליכוד וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

הצעת החוק קובעת כי ״על חבר הכנסת שמצוי בחקירה או בהליך פלילי בחשד לביצוע עבירות פשע וכן מרמה והפרת אמונים או שהורשע בעבירות הנוגעות לשוחד, מרמה והפרת אמונים לא תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, גם אם נקבע שאין קלון״.

אלי אבידר לאופוזיציה על ההפגנות נגד נתניהו בבלפור: "תירגעו, ניצחנו" (צילום: ערוץ הכנסת)



בדברי ההסבר להצעת החוק כתבה ח"כ לסקי כי ״בשלוש השנים האחרונות המערכת הפוליטית כולה מצויה בטלטלה בגלל אדם שעומדים נגדו שלושה כתבי אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. ראינו בשנים האחרונות איך אדם אחד מעמיד את המדינה ואת ערכיה הדמוקרטים בסכנה כדי להציל את עורו. אסור שדבר כזה יחזור על עצמו״. 

עוד הוסיפה כי ״חלק גדול מהציבור ומהציבור שתומך בממשלה הזאת תומך בחוק הזה, וכולי תקווה שועדת השרים לחקיקה תשמע לרחשי הציבור. זהו לא חוק פרסונלי, אלא הוא נועד לעגן בחקיקה נורמה ברורה מאליה בדמוקרטיה. הציבור מצפה מנבחריו שסרחו לקחת אחריות ולהניח את המפתחות, אך איננו יכולים, כפי שאנחנו רואים ממש עכשיו, לצפות מהנבחרים שלנו לעמוד בנורמות הללו״.

לפני שהחליטה למשוך את ההצעה קראה ח"כ לסקי לכל חברי ועדת שרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעת החוק שלה ואמרה: "אני יודעת שיש הבדלים אידאולוגים בין כל חלקי הממשלה, אבל ממשלת השינוי צריכה להיות מאוחדת בדאגתה לשמירה על טוהר המידות ובעקרון שנאשמים בעבירות על טוהר המידות לא יכולים לכהן בתפקיד הבכיר ביותר במדינה״. 

חבר הכנסת אבידר אמר בטרם החליטה ח"כ לסקי למשוך את ההצעה: "אני קורא מהיום הראשון להעביר את החוק שיאסור מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. צריך להעביר את החוק בהקדם".