חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות של שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן (יש עתיד) יעלה להצבעה לקריאה שנייה ושלישית לפני פיזור הכנסת השבוע, במטרה שייכנס לספר החוקים של ישראל עוד בכנסת הנוכחית. כך הכריע השר כהן יחד עם יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ח"כ אפרת רייטן מרום (העבודה), שבערב חמישי האחרון סיימה בוועדה את הכנת החוק לקריאה הסופית לאחר מרתון דיונים.

למרות אובדן הרוב של הקואליציה בכנסת עבר החוק בקריאה הראשונה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית, וגם בהכנת החוק בוועדת הרווחה היו שותפים חברי הכנסת מכל סיעות הבית, מהקואליציה ומהאופוזיציה, שחברים בוועדה ועל כן שיתפו פעולה למען קידומו. על פי המוצע בחוק, אלפי דיירים יועברו ממעונות ומהוסטלים למגורים עצמאיים בדירות בקהילה, כאשר הם מלווים בתוכניות תומכות. לאחר יישום מלא של החוק, רוב האנשים עם מוגבלות שנמצאים באחריות המשרד יתגוררו בדירות בקהילה.

החוק החדש בתקציב של 2 מיליארד שקל ירחיב את אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם כשהמדינה לא רק תאפשר, אלא אף תעודד מעבר של אנשים עם מוגבלויות לחיים בקהילה. במסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו להם, תינתן גם אפשרות לסל תקציב אישי לרכישת שירותים ומעטפת תומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה: סיוע של עו"ס, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויות ועוד.

השר כהן מבהיר: "התעקשנו שהכנסת לא תתפזר מבלי שהחוק החשוב הזה יעבור. התחייבנו לחולל מהפכה בחייהם של אנשים עם מוגבלות ולהחזיר אותם לקהילה. משמעות העברת החוק היא שמשרד הרווחה יוכל להתחיל בהעברת אנשים עם מוגבלות לקהילה באופן מיידי – ללא קשר להתפתחויות הפוליטיות".

ח"כ רייטן מרום הוסיפה: "בתום עשרות שעות דיונים בשיתוף הארגונים, המשפחות ומשרדי הרווחה, האוצר והמשפטים הצלחנו לעשות היסטוריה ולהביא להצבעה חוק שהוא לא פחות ממשנה תפיסת חיים לאנשים עם מוגבלויות ולמשפחותיהם".

ארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, קורא לחברי הכנסת מכל הסיעות להתלכד סביב הצעת החוק ולהעבירה לפני פיזור הכנסת: "זו תהיה בשורה של ממש מהכנסת היוצאת לעשרות אלפי אנשים עם מוגבלות בישראל".

גם ארגון אלו"ט בירך: "אחרי עשור אנשים עם מוגבלויות בכלל ועם אוטיזם בפרט יזכו סוף סוף לשירותי רווחה מעוגנים בחוק". מארגון איל"ן נמסר: "ניכר כי הח"כים היו קשובים להערותינו לטובת ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית מוטורית". בארגון אקים ציינו: "היינו כחולמים. אנחנו נרגשים על ההיסטוריה בכנסת ביחד עם ח"כים מכל סיעות הבית".